Szkolenia online – czy zastąpią tradycyjne?

Czasy, kiedy jedną pracę w jednym zakładzie wykonywało się przez całe życie, znane są większości już tylko z opowiadań rodziców lub dziadków. Chyba nawet nie jesteśmy w stanie wyobrazić sobie sytuacji, kiedy zaraz po studiach albo szkole technicznej wybieramy miejsce pracy i spędzamy tam większość każdego dnia aż do emerytury.

fot. istockphoto

Dziś co kilka lat przybywa miejsc pracy i zawodów, jakie w ciągu całej swojej kariery będzie wykonywała jedna osoba. Nic więc dziwnego, że rotacja pracowników, która coraz częściej postrzegana jest jako nowa sytuacja, a nie problem, w połączeniu z pędem życia i dynamicznym rozwojem rynku wymusza na pracodawcach konieczność ciągłego podnoszenia kompetencji pracowników. Często też szkolenia stają się dla kandydata ważnym kryterium przy wyborze miejsca pracy, dlatego możliwości rozwoju, doskonalenia umiejętności, otrzymywania stosownych certyfikatów branżowych albo uprawnień to istotny element w procesie budowania marki pracodawcy i oferty pracy. Niestety, choć same szkolenia dla pracowników są raczej przyjemną sprawą, o ile nie wymaga się od nich zbyt wiele po ich ukończeniu, to pracodawca musi się zmierzyć z wieloma wyzwaniami. Czas szkolenia to nie tylko koszt związany z wynajęciem trenera, sali i cateringiem, ale także koszt utraconych efektów pracy, które mogliby wypracować uczestnicy warsztatu, będąc w tym czasie na stanowisku pracy. Kolejny problem pojawia się w sytuacji, kiedy niemożliwe jest wyłączenie z pracy wszystkich osób na danym stanowisku, ponieważ uniemożliwiłoby to działanie przedsiębiorstwa, zatem trzeba realizować szkolenie w kilku turach, a to już zwiększa koszty szkoleń nawet kilkukrotnie. Jeszcze na tym etapie przedsiębiorcy z pewnością gotowi są podjąć się procesu kształcenia pracowników w imię wypracowanych wysokich efektów, ale tylko z pożytkiem dla tej konkretnej firmy.

Niestety, w wyniku wysokiej rotacji i braku przywiązania do jednego przedsiębiorstwa często bywa tak, że pracownik, w którego zainwestowano, który podniósł już swoje kompetencje, próbuje swoich sił w innej firmie, licząc, że za wyższe kompetencje uzyska wyższe wynagrodzenie. Od wielu lat istnieją oczywiście takie narzędzia, jak umowa lojalności, zakaz konkurencji oraz zapisy o konieczności zwrotu kosztów kształcenia w przypadku wcześniejszego odejścia z pracy. Niestety, prawda jest taka, że z niewolnika nie ma pracownika, a w kwestii konkurencji trudno mówić wyłącznie o firmach z tej samej branży. W dobie poszukiwania utalentowanych, samodzielnych pracowników konkurencją mogą być dla siebie zupełnie różne firmy, które zabiegają nie tyle o klienta, ile o zasoby pracy.

W perspektywie tak wielu wyzwań na horyzoncie pojawia się stosunkowo nowe w Polsce rozwiązanie, jakim jest formuła szkoleń online. Ich głównym założeniem jest zdalne szkolenie albo w czasie rzeczywistym ‒ wtedy pracownicy mogą przebywać w swoich biurach, w różnych miejscach na świecie, ale współpracują ze sobą i trenerem w tym samym czasie, albo szkolenia wideo, które dają możliwość indywidualnej nauki w dowolnym miejscu i czasie. Tutaj nie ma możliwości interakcji, natomiast odpowiednie narzędzia grywalizacyjne sprawiają, że uczestnik przechodzi kolejne moduły, utrwala wiedzę w praktycznych ćwiczeniach i rozwiązuje testy wiedzy. Obserwując rynek szkoleniowy oraz przemiany, jakie zachodzą we współczesnych firmach, można zastosować pewne ogólne rozgraniczenie, kiedy warto postawić na szkolenia online, a kiedy na tradycyjną formę nauki.

Przy tradycyjnych szkoleniach i warsztatach warto pozostać w sytuacji, gdy dany dział nie podlega w firmie dużym rotacjom, natomiast wiedza ulega szybkiej dezaktualizacji. Z takim zjawiskiem możemy mieć do czynienia na przykład w dziale kadr lub księgowości, gdzie zatrudnieni pracownicy są związani z firmą od kilkunastu lat, ale wiedza z roku na rok ulega zmianom, szybko dezaktualizują się regulacje czy przepisy i wielu rzeczy trzeba się uczyć od nowa. Wtedy właśnie najłatwiej jest wysłać pracowników na zewnętrzne szkolenie, opłacając udział poszczególnych osób, lub, w przypadku większego działu, wynająć trenera bezpośrednio do firmy na szkolenie zamknięte.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda, kiedy mamy do czynienia z wysoką rotacją wśród pracowników, a wiedza z danego obszaru wolno się dezaktualizuje. Może to być sposób obsługi maszyn produkcyjnych, schemat postępowania w organizacji, umiejętności negocjacyjne, sprzedażowe albo język obcy. W firmie, gdzie co chwila pojawia się nowy pracownik, trudno byłoby organizować szkolenia wedle potrzeb, a formuła online, zwłaszcza akademia przygotowana specjalnie na potrzeby danej firmy, pozwala na kształcenie nowych pracowników w dowolnym momencie oraz rozłożenie procesu szkoleniowego w czasie. W przypadku tradycyjnego szkolenia niemożliwym jest, aby trener przyjeżdżał co tydzień lub dwa tygodnie na trzy godziny i tłumaczył jedno zagadnienie, przeprowadzał ćwiczenia i zalecał wdrożenie nowo poznanej wiedzy. W przypadku szkoleń online możliwe jest podzielenie wiedzy na mniejsze sekwencje i dostosowanie procesu szkoleniowego lub instruktażowego do aktualnych potrzeb. Nie ma sensu szkolić pracownika z obsługi wszystkich maszyn w firmie, jeśli obecnie obsługuje on tylko jedną, podobnie nie ma sensu szkolić pracownika ze wszystkich technik sprzedaży jednocześnie, jeśli jedyne, czym się będzie zajmował przez najbliższe miesiące, to sprzedaż telefoniczna. Jeśli za jednym razem pracownik pozna zbyt wiele technik i narzędzi w stosunku do zajmowanego stanowiska, może po pierwsze poczuć się bardzo pewnie z nowymi umiejętnościami, po drugie jego obecna praca może mu się wydać nudna w stosunku do posiadanych możliwości i wtedy właśnie zechce odejść.

To, w co warto obecnie inwestować w firmie, to w szkolenie pracowników z tworzenia kursów online, zwłaszcza tych, którzy na co dzień muszą sami szkolić swoje zespoły i wielokrotnie tracą czas na powtarzanie tego samego. Na potrzeby prostego instruktażu czy przyuczenia do stanowiska pracy wystarczy telefon komórkowy z podpiętym mikrofonem, proste narzędzie do montażu oraz zwykły edytor tekstu, który pozwoli rozpisać materiał szkoleniowy i zeszyt ćwiczeń, do tego tradycyjny test sprawdzający ‒ i gotowe. W ten sposób można zoptymalizować proces szkoleń wewnętrznych w każdej firmie. Trzeba oczywiście pamiętać, że technologia (przynajmniej na tym etapie) nie jest w stanie w stu procentach zastąpić człowieka, dlatego nadal dużą wagę należy przywiązywać do warsztatów interaktywnych, gier zespołowych, coachingu i mentoringu, ale aby ten był na naprawdę wysokim poziomie i przynosił oczekiwane efekty, proces kształcenia w mniej złożonych obszarach warto przenieść do świata cyfryzacji i postawić na edukację online.

Ewa Wilmanowicz
trener efektywności, mówca, konsultant ds. budowania i rozwoju marki
kontakt@brands-secret.pl

Sprzedaż jest prosta, tylko ludzie niepotrzebnie ją komplikują.

Wojciech Herra

Pobierz wydanie 06/2019

Zobacz również

Wartość a jej obowiązywanie

W realizacji naszych zamierzeń kierujemy się wartościami. W sytuacji dokonywania wyboru takiego, a nie innego kierunku działania czynnikiem przechylającym szalę naszej woli na daną stronę jest właśnie jakaś większa wartość, większe dobro, korzyść.

Nawyki - czas na inwentaryzację

Arystoteles mówił, że jesteśmy tym, co sami powtarzamy w życiu, a doskonałość nie jest jednorazowym aktem, a nawykiem. Zatem nawyki to wyuczone reakcje na otaczające nas zjawiska, zbudowane w efekcie powtarzania myśli i czynności.

Jak uczynić swój czas wartościowym

Wszyscy doskonale znamy powiedzenie, że czas to pieniądz, z drugiej strony wydaje nam się, że osoba, która wszystko przelicza na pieniądze, to materialista. Tak się jednak składa, że wartość czasu nie zawsze musi być wyrażana w pieniądzu.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.