Świąteczne przemówienie – jak to zrobić?

Choć świąteczny czas w organizacjach obchodzony jest bardzo różnie: od zebrania podsumowującego przez zimowe wyjazdy integracyjne po tradycyjne wigilie przy wspólnym stole, zawsze przychodzi taki moment, kiedy przełożony, dyrektor albo sam prezes ma powiedzieć kilka słów do zespołu

fot. istockphoto

Jest to dobry moment na umocnienie relacji z pracownikami, ocieplenie wizerunku kompetentnego lidera, ale też przekazanie uczestnikom spotkania najważniejszych informacji. Nie ma sensu ograniczać się do wypowiedzi w stylu: „Żeby nie przedłużać, życzę wszystkim wszystkiego najlepszego i zapraszam do stołu”, jednak dobre świąteczne przemówienie wymaga wcześniejszego przygotowania. Często niestety przygotowywane jest na ostatnią chwilę, ktoś mówi z głowy, wymyślając na bieżąco, co chce powiedzieć, a nawet korzysta z prezentacji przygotowanej przez dział finansowy lub personalny, widząc ją pierwszy raz na oczy. Biorąc pod uwagę to, że dla wielu liderów wystąpienie przed własnymi pracownikami to spore wyzwanie, poniżej przedstawiamy kilka skutecznych rad, jak przygotować przemówienie, które będzie wartościowe i zrobi wrażenie na słuchaczach.

Myśl przewodnia przemówienia

Jedna idea warta upowszechnienia – samo pojęcie wywodzi się z konferencji TED, które na całym świecie słyną z wysokiej jakości, inspirujących przemówień, choć dotyczą spraw ważnych i często skomplikowanych. Chodzi o wyznaczenie jednego zdania, które będzie myślą przewodnią całego przemówienia i pozostanie w głowach słuchaczy na dłużej niż do końca kolacji. Ustalenie z wyprzedzeniem jednego wątku pozwoli zachować spójność prezentacji i po części utrzymać uwagę słuchaczy. W przypadku świątecznego przemówienia dla pracowników ideą wartą upowszechnienia może być: „Dzisiejszy sukces to efekt pracy nas wszystkich”, jeśli chcemy podkreślić ważną rolę członków zespołu, „Biznes to nie tylko liczby, ale przede wszystkim ludzie”, jeśli zależy nam na zainspirowaniu słuchaczy do lepszego budowania relacji i dostrzeżeniu potrzeb innych. Idea powinna być dopasowana zarówno do potrzeb firmy, jak i charakteru spotkania, nie może być zbyt ogólna, aby przemówienie nie wydało sią trywialne i błahe, ani też zbyt szczegółowa, bo pracownicy mogą nie mieć ochoty słuchać przy wigilijnej kolacji o stopniu zaawansowania innowacji w firmowej logistyce. Tu warto pomyśleć o czymś, co z dużym prawdopodobieństwem zainteresuje wszystkich.

Słonia można zjeść po kawałku – jeśli przemówienie ma trwać na przykład 15 minut, warto pomyśleć o nim jako o trzech częściach po 5 minut. W każdej z nich możemy omówić jedno uzasadnienie naszej idei wartej upowszechnienia, przedstawić sukces firmy albo firmowe plany na kolejny rok. Jedną z konstrukcji przemówienia może być omówienie w 5 minut przeszłych działań, w kolejnej części przedstawienie teraźniejszej pozycji firmy i przeznaczenie ostatnich 5 minut na prezentację przyszłych założeń i planu działania. Ważne jest, aby podzielić prezentację na mniejsze elementy, dzięki czemu stanie się ona dla słuchaczy bardziej zrozumiała, a samemu mówcy łatwiej będzie kontrolować własne wystąpienie i pozostały czas.
Bez zbędnych szczegółów – nawet jeżeli wyniki finansowe firmy są imponujące albo organizacja dynamicznie rozwinęła się przez ostatni rok, nie ma sensu przedstawianie na prezentacji wszystkich danych. Głównie dlatego, że nikt ze słuchaczy ich nie zapamięta, a ponadto odczytywanie wielu danych z tabeli znacząco obniża jakość wystąpienia. Prezes, który odczytuje z wyświetlonej tabeli kolejne liczby widoczne dla wszystkich w jednym czasie, obniża swoją pozycję z mówcy do prezentera i traci zainteresowanie publiki. Jeżeli w wystąpieniu potrzebne są liczby, lepiej ograniczyć się do kilku kluczowych, jak procentowy wzrost sprzedaży albo zatrudnienia, udział w rynku lub to, co pracownicy powinni nie tylko usłyszeć, lecz także zapamiętać. Świąteczna prezentacja nie powinna być również przepełniona wykresami. Omawianiu twardych danych nie sprzyja atmosfera spotkania.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Ewa Wilmanowicz
trener efektywności, mówca, konsultant ds. budowania i rozwoju marki,
kontakt@brands-secret.pl

Osiągnięty cel powoduje szczęście i satysfakcję. Im większy wysiłek, tym większa radość.

Małgorzata Wojtaczka

Pobierz wydanie 01/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.