Quo vadis szkoleniowcu?

Na naszych oczach dokonuje się rewolucja technologiczna i coraz częściej w procesach uczenia wykorzystujemy technologie cyfrowe czy nawet coraz śmielej algorytmy sztucznej inteligencji. Powoduje to, że tradycyjne ujęcie „szkoleniowca” ulega przewartościowaniu.

fot. istockphoto

W ostatnich latach znacznie poszerzyły się także oczekiwania wobec tej grupy zawodowej. I chociaż prowadzenie szkoleń cały czas pozostaje jej kluczowym zadaniem, jednak aby skutecznie pełnić tę rolę, trzeba także posiadać inne kompetencje. Z pewnością możemy tu wymienić szeroką wiedzę z zakresu zarządzania, zdolność do prowadzenia mentoringu, coachingu, facylitacji czy konsultingu. Kluczowe jest tu także humanistyczne podejście do człowieka bazujące na koncepcjach psychologiczno-pedagogicznych, woli pomagania innym i samorozwoju.

Posługując się trzema kryteriami, John Townsend (L. Rae 2015) sformułował model skutecznego trenera, którego cechują:
– kompetencje, wiedza z danego przedmiotu,
– umiejętności potrzebne do uczenia tego przedmiotu,
– troska o potrzeby uczących się.

Wiedza

Możemy sobie zatem zadać pytanie, jakiej konkretnie wiedzy potrzebują szkoleniowcy z zakresu zarządzania? Do szkolenia z zakresu poszczególnych procesów zachodzących w organizacjach potrzebne są wiedza z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw, ich struktury, funkcji poszczególnych komórek oraz świadomość zachodzących pomiędzy nimi procesów. Taka wiedza jest potrzebna już na poziomie badania potrzeb szkoleniowych. Przykładem jest ostatnia rozmowa z klientem zamawiającym szkolenie na temat stresu dla swojego zespołu. W trakcie wywiadu okazało się, że stres jedynie jest skutkiem błędów w zarządzaniu i rozpadu zespołu. Szkolenie zgodnie z pierwotnym założeniem może i przyniosłoby krótko-terminowe korzyści, ale nie zapobiegłoby powstaniu podobnych problemów w przyszłości.

Często też problemy w organizacjach wynikają ze specyfiki zarządzania, na przykład przy funkcjonowaniu podwójnego przyporządkowania w strukturach macierzowych. Zwykle taka struktura generuje konflikty wynikające z barier komunikacyjnych. Szkolenie z komunikacji jest tu mało przydatne, ale nauczenie uczestników korzystania z modelu określanego jako macierz RACI (Responsible, Accountable, Consult, Inform) przyniesie zmianę jakości ich pracy. Znajomość takich rozwiązań przez szkoleniowca jest związana z pokorą wobec swoich kompetencji i stałego ich uzupełniania. W przeciwnym razie grupy będą miały poczucie niedosytu wiedzy.

Umiejętność

Jest zdolnością celowego wykonywania zadań, wskazywania i rozwiązywania problemów typowych dla uczenia się lub działalności zawodowej jednostki. We wspomnianym modelu koncentrujemy się na następujących umiejętnościach niezbędnych do przeprowadzenia szkoleń:
– umiejętności wystąpień publicznych; przełożenia (wiązania) wiedzy teoretycznej na praktykę (L. Rae 2015), z uwzględnieniem klaryfikowania jako uściślenia lub wyjaśnienia znaczenia danego obszaru; podsumowań – koncentracji na najważniejszych elementach poszczególnych modułów szkolenia – oraz stworzenia sytuacji konfrontacyjnej, która służyłaby poszerzeniu świadomości danej osoby, tak aby mogła spojrzeć na daną kwestię z nowej, niedostrzeganej do tej pory perspektywy,
– umiejętność efektywnego projektowania, przygotowywania i porządkowania materiału, z dodaniem ewaluacji i modyfikacji po przeprowadzonym szkoleniu.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.