Przetrwać kryzys reputacji

Śmiało można powiedzieć, że współczesne relacje zaczynają się od internetu, nie ma większego znaczenia, czy to znajomość prywatna, czy służbowa, i czy pierwszy kontakt nastąpił w realnym świecie, czy wirtualnym. Nawet jeśli nową osobę poznajemy na konferencji czy siłowni, i tak znaczna większość sprawdza wszelkie dostępne informacje o niej w sieci. Od tego, jak „wypadniemy” w sieci, może zależeć być albo nie być dalszej relacji, dlatego nikogo już nie dziwi, że świadome zarządzanie wizerunkiem to dziś niezwykle istotna umiejętność.

fot. istockphoto

W słowie „zarządzanie” zawiera się również potencjalny kryzys i umiejętność poradzenia sobie z nim. O ile radzenie sobie z kryzysem wizerunkowym ma już swoich ekspertów i wystarczy pierwszy lepszy poradnik, aby poznać najważniejsze kroki, o tyle nikt nie uczy nas, jak przetrwać kryzys reputacji. Różnica jest taka, że kryzys wizerunkowy może wywołać wykorzystane w niecnych celach zdjęcie, fałszywy profil albo skutecznie rozsiana plotka, bo wszystkie te działania mogą bardzo niekorzystnie wpłynąć na to, jak jesteśmy postrzegani. Kryzys reputacji wpływa na ocenę osób bezpośrednio powiązanych i wynika z realnych działań. Zatem to już nie zdjęcie, ale oszustwo, które wychodzi na jaw, kradzież, działanie na szkodę firmy, konflikt lub przemoc w rodzinie i wszystko to, czego nikt nie chciałby ujawnić, a jednak ludzie to robią i czasem prawda wychodzi na jaw. Taka sytuacja zawsze jest trudna do przetrwania i powinna być rozpatrywana w dwóch aspektach: jak zaprzestać złych zachowań i naprawić błędy oraz jak odzyskać zaufanie najbliższych osób. O ile nie ma jednej, sprawdzonej recepty na to, jak być dobrym człowiekiem i postępować zgodnie z kodeksem wartości i zasad współżycia społecznego, o tyle można wyróżnić kilka kroków, które pomogą przetrwać kryzys reputacji i skutecznie z niego wyjść.

Musisz to przetrwać ‒ przetrwanie kojarzy się często z brakiem działania i w dużej mierze o to tu właśnie chodzi. Ludzie z najbliższego otoczenia mają prawo wyrazić niezadowolenie i jeśli sytuacja jest zgodna z prawdą, to w tym momencie nie ma miejsca na usprawiedliwianie, tłumaczenia ani tym bardziej kolejne kłamstwo. Im szybciej osoby z otoczenia wypowiedzą się na dany temat, wyrzucą z siebie negatywne emocje, tym większa szansa, że szybciej zajmą się innym tematem. To oczywiste, że już sama w sobie sytuacja jest bolesna. Trudno świadomie wystawiać się na krytykę i krzywdzące komentarze, ale usprawiedliwianie się lub zerwanie kontaktu nie naprawi relacji, a jedynie wyciszy wyrzuty sumienia.

Daj innym czas ‒ zwłaszcza osoby bezpośrednio pokrzywdzone mają prawo do przemyślenia zistniałych okoliczności i oswojenia się z sytuacją, jeśli potrzebują czasu, warto im na to pozwolić, ale nie odchodzić zbyt daleko. Warto zadbać o to, aby wiedziały, że w każdej chwili mogą zadzwonić, poprosić o spotkanie albo napisać. Mówi się, że czas jest dobrym lekarstwem i że leczy rany, tylko ważne jest, aby wcześniej wyjąć ostrze lub narzędzie, które tę ranę zadało.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Ewa Wilmanowicz
trener efektywności, mówca, konsultant ds. budowania i rozwoju marki
kontakt@brands-secret.pl

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.