Prawdziwe słuchanie to sztuka

Większość ludzi słucha powierzchownie. W pracy, gdy pojawia się presja związana z realizacją celów, słuchanie kurczy się do niezbędnego minimum. Słuchanie to kompetencja stanowiąca wyzwanie dla menedżera. Słuchanie – jako kompetencja – to słuchanie na poziomie co najmniej aktywnym.

fot. istockphoto

Kompetencja aktywnego słuchania jest często niedoceniana, nierozumiana lub wręcz lekceważona. Tymczasem pozwala menedżerowi na lepsze rozumienie pracowników, sytuacji, bardziej skuteczne reagowanie, popełnianie mniejszej ilości błędów, działanie w oparciu o informacje wyższej jakości.

Aktywne słuchanie polega na całkowitym skupieniu się na tym, co mówi i czego nie mówi pracownik, aby prawdziwie zrozumieć znaczenie jego słów oraz aby go wesprzeć w wyrażeniu tego, co ma na myśli.
Dla porównania, podczas zwykłej rozmowy słuchający przepuszcza informacje, które słyszy, przez własne filtry, skojarzenia, perspektywy. Wtrąca do rozmowy związane z nimi wypowiedzi, co powoduje zmianę kierunku rozmowy, modyfikacji ulega to, co mówiący chciał wyrazić.

Aktywne słuchanie w wykonaniu menedżera działa motywująco, to klucz do zbudowania dobrego zespołu. Daje pracownikom poczucie bycia zrozumianymi, dostrzeżonymi. Buduje motywację, wpływa na atmosferę zaufania i bezpieczeństwa. Bycie wysłuchanym daje poczucie empatii i zrozumienia. To jedne z najbardziej istotnych potrzeb pracowników. Człowiek, który wie, że ktoś go słucha, czuje się pewniej, a relacja opiera się na zaufaniu.

Większość ludzi słucha powierzchownie – słyszy słowa, szuka własnej historii, pogrąża się we własnych odczuciach, ocenia i osądza to, co słyszy.
Szczególnie jest to odczuwalne w pracy – słuchamy tylko niezbędnego minimum, nie mamy czasu, bo musimy zająć się szybko następnym tematem. To sprawia, że ludzie czują się przedmiotowo, jak trybiki w maszynie. Dużo mówimy. Słyszymy, a nie słuchamy. Gdy menedżer potrafi słuchać pracowników na głębokim poziomie, daje im poczucie bycia wysłuchanym i zrozumianym.

Aktywne słuchanie

Aktywne słuchanie jest umiejętnością dostrojoną do mówiącego – nie jest biernym słyszeniem, jest świadomym odbieraniem informacji za pomocą słuchu, wzroku, poprzez wyczuwanie emocji, języka ciała, modulacji głosu, oddechu, rytmu słów, a także naszej intuicji.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Beata Tarnowska-Kupny
mentor, coach, trener, doradca w zakresie kompetencji menedżera, budowania zaangażowania w zespole, dyrektor zakupów
kontakt@beatatarnowska.pl

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.