Po(d)stawa pewności siebie

W swojej przełomowej książce Amy Cuddy, psycholog i profesor na Uniwersytecie Harvarda, dowodzi, że nie tylko myśli wpływają na ciało – również ciało wpływa na umysł!

fot. istockphoto

Razem z innymi naukowcami (oraz powołując się na szereg wcześniejszych badań) udowodniła, że przyjmując określoną pozycję ciała, powodujemy również adekwatne zmiany w naszej gospodarce hormonalnej, a co za tym idzie – zaczynamy zachowywać się w inny sposób.

Przyjmując „silną” pozycję ciała, czujemy się bardziej pewni siebie, mamy większą wiarę w siebie, jesteśmy bardziej zdecydowani i przekonujący dla innych. Decydując się (świadomie lub nie) na „słabą”, niepewną, zamkniętą pozycję ciała, skazujemy się na to samo – nasze działania również są „słabe”, brakuje nam siły przebicia, nie wierzymy w siebie, przedstawiamy się w gorszym świetle i w konsekwencji osiągamy gorsze wyniki!

Dwie minuty siły

Wspomniana już profesor dowiodła, że przyjmując silną pozycję ciała przez zaledwie dwie minuty, doprowadzamy do wzrostu poziomu testosteronu (hormonu dominacji) oraz spadku kortyzolu (hormonu stresu). Oczywiście, to nie są zmiany długofalowe, natomiast decydując się na pozycję siły przez 120 sekund, sprawiamy, że przez następnych około 60 minut będziemy bardziej pewni siebie. Czy taki czas może mieć znaczenie np. w kontekście rozmowy o pracę, spotkania biznesowego czy – w przypadku sportowców – ważnego meczu? Oczywiście, że tak!

Postawa ciała to nic innego, jak nasza fizyczność. A tę sferę kształtujemy (pod nadzorem mentalności) przez ćwiczenia fizyczne właśnie! Dbając o właściwą postawę ciała (wyprostowana sylwetka, wysoko uniesiona głowa, proste plecy) i odpowiednio nad nią pracując, czy to w domu, czy na sali ulubionego klubu fitness, sprawiamy, że nasze ciało automatycznie produkuje interesujące dla nas hormony nie tylko podczas ćwiczeń, lecz także zapewnia nam je na stałe – poprzez to, że mocne mięśnie pozwalają nam utrzymać właściwą sylwetkę. Natomiast osoby o postawie zmęczonej, zgarbione i zamknięte, bezwiednie podnoszą sobie poziom kortyzolu, który obniża ich pewność siebie na co dzień! W podobny sposób oddziałujemy na siebie, korzystając z naszego… smartfona!

Aktywni bardziej pewni siebie

Ćwiczenia fizyczne nie tylko sprawiają, że czujemy się lepiej (endorfiny), atrakcyjniej (poprawa wyglądu) i zdrowiej (większa energia, siła, wytrzymałość), lecz także powodują (o ile są wykonywane prawidłowo), że wzrasta nasza pewność siebie poprzez automatyczne utrzymywanie silnej, zwycięskiej postawy ciała.

Abstrahując od typowych siłowniowych „koksów”, możemy przekonać się naocznie, że postawa, sposób poruszania się, przestrzeń, jaką zajmują osoby wytrenowane, sprawne fizycznie, jest większa niż ta, jaką obejmują sobą osoby bez wysokiego, podstawowego źródła energii, jakim jest nasze fizyczne ciało!

Niezależnie od tego, czy trenujemy wyczynowo, czy rekreacyjnie, możemy pozytywnie wpłynąć na gospodarkę dwóch istotnych z punktu widzenia pewności siebie hormonów (podnieść testosteron oraz zmniejszyć kortyzol). Tylko poprzez to, że wzmocnimy nasze mięśnie (m.in. pleców, klatki piersiowej, karku), spowodujemy, że sama nasza postawa będzie przemawiać za nas – zgodnie z tym, co już dawno temu udowodnili naukowcy, że język ciała mówi więcej niż słowa, oraz, co dodatkowo potwierdziła w swoich badaniach Amy Cuddy, pokazując bez fonii specjalistom od HR-u zainscenizowane rozmowy kwalifikacyjne do pracy. W stopniu więcej niż zdecydowanym wszyscy specjaliści – na podstawie obserwacji języka ciała – wybierali te osoby, którym wcześniej nakazano przez zaledwie kilka minut przyjmować pozycję siły. Natomiast ci badani, którzy przyjmowali pozycję słabości (założone ramiona, skulona sylwetka, opuszczona głowa), praktycznie w ogóle nie byli brani pod uwagę jako interesujący kandydaci!

Nie bez powodu osoby pewniejsze siebie mają inną postawę, zajmują więcej miejsca i poruszają się inaczej od osób niepewnych. Na szczęście mamy na to wpływ. A podstawą pewności siebie jest postawa naszego ciała! Popracuj nad swoją sylwetką, wzmocnij mięśnie w głównej mierze odpowiadające za wyprostowaną postawę ciała i… ciesz się większą pewnością siebie! Poprzez fizyczność wpłyń na swoje samopoczucie – skutecznie!

Daniel Janik
trener mentalny w #MentalPower, Akademia Trenerów Mentalnych
biuro@mentalpower.pl

Myślę, że każdy sportowiec, czy mówi o tym, czy nie, jest patriotą.

Czesław Lang

Pobierz wydanie 09/2019

Zobacz również

Poziom inteligencji w dół

Mamy XXI wiek. Ludzkość doskonali sztuczną inteligencję, następuje szybki postęp technologiczny w różnych dziedzinach, człowiek zyskuje coraz większy dostęp do informacji i wiedzy. Mogłoby się wydawać, że w efekcie tak dynamicznych zmian systematycznie będzie wzrastać iloraz inteligencji ludzkości. Jednak badania przeprowadzone przez norweskich i brytyjskich badaczy wskazują na zupełnie odwrotny trend.

Proaktywność menedżerska

Rok 1940, San Bernardino, dwóch braci otwiera małą restaurację dla zmotoryzowanych klientów. Jedną z wielu w tamtych czasach. Klienci zamawiają jedzenie i napoje, siedząc wygodnie w swoich autach, a pracownicy obsługi podjeżdżają do nich na wrotkach. Wszystko działało sprawnie, obroty rosły, ale właściciele nie byli do końca zadowoleni ze swojej działalności.

Mniej znaczy więcej

Minimalizm to podejście, w którym dąży się do upraszczania codzienności i redukowania wszystkiego, co zbędne ‒ nadmiaru przedmiotów, zadań, przekazów medialnych, a nawet toksycznych relacji z ludźmi. Jak wykorzystać minimalizm w podejściu do pracy? Oto kilka wskazówek.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.