Pielęgnowanie uważności

Mindfulness (inaczej uważność) to termin, który zyskał w przeciągu ostatnich lat na popularności za sprawą coraz bardziej pożądanej w dzisiejszym zabieganym świecie filozofii slow life. Choć na pozór stoi ona w sprzeczności z dynamicznymi realiami biznesu, warto mieć na uwadze, że to właśnie w takich okolicznościach mindfulness może się okazać naszym największym sprzymierzeńcem.

fot. istockphoto

Aby dostrzec zbawienne działanie uważności w biznesie, w pierwszej kolejności dobrze jest zdefiniować to pojęcie i oczyścić je z mitów, które czasami mu towarzyszą. Choć dla wielu osób słowo mindfulness brzmi dość egzotycznie, w praktyce to nic innego, jak skupianie się w pełni na tym, co robimy w danej chwili. Innymi słowy, chodzi o to, by całą uwagę poświęcić tu i teraz, zamiast błądzić myślami, snuć plany czy pogrążać się we wspomnieniach.

Oficjalnie termin ten wprowadził do obiegu profesor Jon- -Kabat Zinn, który w latach 70. ubiegłego wieku opracował trening MBSR (ang. mindfulness based stress reduction). Jego celem, jak sama nazwa wskazuje, była redukcja stresu przy użyciu technik uważności. W 1979 r. naukowiec ten zaprosił do udziału w swoim autorskim programie osoby, którym doskwierały m.in. depresja, chroniczny ból czy przewlekłe problemy trawienne i którym nie przynosiły ulgi tradycyjne metody leczenia. Terapia oparta na mindfulness prędko okazała się bardzo skuteczna, zarówno w walce z depresją czy poczuciem niepokoju, jak i pozostałymi schorzeniami, których objawy znacznie zmalały lub całkowicie ustąpiły.

Jak trenować mindfulness w życiu codziennym?

Szybkie tempo życia, nadmiar obowiązków i spraw do załatwienia, a także wiecznie żądne naszej uwagi smartfony czy media społecznościowe sprawiają, że mindfulness jest w dzisiejszych czasach nie lada wyzwaniem. Wiele osób kojarzy sytuacje, w których nadaktywny umysł sprawia, że nie pamiętamy choćby swojej drogi do pracy czy tego, co jedliśmy na śniadanie kilka dni temu. Właśnie dlatego bycie uważnym wymaga świadomego treningu. Istnieje kilka sposobów, które można w nim uwzględnić.

Podstawową metodą ćwiczenia uważności jest medytacja. Choć części z nas słowo to kojarzy się z buddyzmem czy ezoteryką, w gruncie rzeczy to nic innego, jak spędzanie czasu we własnym towarzystwie, bez udziału zewnętrznych bodźców. Jedną z najskuteczniejszych technik medytacji jest świadoma obserwacja swojego oddechu. Wbrew pozorom to wcale nie takie łatwe, umysł ma bowiem tendencję do ciągłego analizowania wszystkiego, co nam się przydarza. Warto nauczyć się dostrzegać momenty, w których zaczynamy błądzić myślami, i spokojnie wracać do koncentracji na oddechu. Regularne ćwiczenia tego typu prędko przynoszą efekty w postaci większego spokoju, opanowania oraz skupienia.

Równie przydatne może się okazać szlifowanie sztuki poświęcania całkowitej uwagi konkretnej czynności, nawet tak banalnej jak mycie naczyń. Warto skupiać się na każdym detalu i angażować w daną czynność wszystkie zmysły – nie tylko znacznie poprawi to zdolność koncentracji, lecz także otworzy przed nami bogaty świat doznań, dzięki którym łatwiej będzie celebrować codzienność.

Jak zastosować uważność w biznesie?

Mogłoby się wydawać, że w wymagającym, chwilami nawet bezwzględnym świecie biznesu nie ma miejsca, a tym bardziej czasu na mindfulness. Nic bardziej mylnego. To właśnie uważność może przyczynić się do większej skuteczności przedsiębiorcy czy pracownika, pozwalając mu osiągać coraz lepsze wyniki. W jaki sposób? Przede wszystkim, jak udowadniają badania Jon’a-Kabat’a Zinn’a, techniki mindfulness znacząco redukują stres, który często jest nieuniknioną częścią pracy. Oznacza to, że można zachować dzięki nim większy spokój w sytuacjach kryzysowych oraz sprawniej działać pod presją czasu. Z pewnością przyczynia się to także do lepszego zarządzania emocjami, zwłaszcza tymi niepożądanymi.

Co więcej, umiejętność skupiania się na „tu i teraz” pozwala dostrzec realną sytuację firmy i podjąć kroki niezbędne do rozwiązania ewentualnych problemów. Swoisty dystans, jaki niesie ze sobą praktyka uważności, przyczynia się do wzrostu kreatywności, która dostarcza przedsiębiorcom odpowiedzi na trapiące ich pytania.

Regularne stosowanie technik mindfulness bez dwóch zdań potrafi ponadto odmienić oblicze relacji z klientami, kontrahentami czy pracownikami. Uważność w kontakcie z drugim człowiekiem oznacza większą koncentrację nie tylko na jego słowach, lecz także mowie ciała, która może być prawdziwym kluczem do jego wnętrza. Powszechnie wiadomo, że szczegóły potrafią mieć ogromne znaczenie – zwłaszcza w biznesie. Mindfulness sprawia, że mimowolnie zaczynamy dostrzegać ich coraz więcej.

W obliczu przytoczonych powyżej faktów trudno się dziwić, że coraz więcej międzynarodowych korporacji, takich jak choćby Google, oferuje trening mindfulness swoim pracownikom. Warto pójść ich śladem i samemu odkryć korzyści, jakie niesie pielęgnowanie uważności.

Anna Urbańska
Master Trener Structogram Polska
anna@structogram.pl

Zawsze mówiłam, że możesz wszystko, tylko przestań się bać.

Agnieszka Rylik

Pobierz wydanie 07-08/2019

Zobacz również

„Maszerujemy w różnym rytmie, ale czy śpiewamy tę samą pieśń?”

Jest wiele spraw, na które chcemy mieć wpływ. Zależy nam na pozytywnych relacjach z ludźmi, osiąganiu wyników w pracy, tworzeniu dobrych związków: osobistych i biznesowych. Ludzie od wieków zadają sobie pytanie: jak wywrzeć wpływ na innych? Wpływ to władza, a władzy pragnie wielu: dziennikarze, sprzedawcy, urzędnicy i ich petenci, rodzice, menedżerowie, wreszcie politycy.

Po co menedżerowi facylitacja?

Facylitacja swoimi korzeniami sięga do metod heurystycznych i do niedawna korzystali z niej głównie szkoleniowcy, mediatorzy i osoby wspierające zespoły w znajdywaniu rozwiązań problemów. Zmiany w sposobach kierowania zespołami polegające na zwiększaniu partycypacji pracowniczej, oczekiwanie wzrostu zaangażowania oraz nacisk na innowacyjność spowodowały, że pośród wielu umiejętności, jakich oczekuje się od kierownika, pojawia się silna potrzeba rozwoju kompetencji ukierunkowanych na stymulowanie zespołu do samodzielnego i kreatywnego wyszukiwania rozwiązań problemów biznesowych.

Wartość a jej obowiązywanie

W realizacji naszych zamierzeń kierujemy się wartościami. W sytuacji dokonywania wyboru takiego, a nie innego kierunku działania czynnikiem przechylającym szalę naszej woli na daną stronę jest właśnie jakaś większa wartość, większe dobro, korzyść.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.