Odwaga menedżerska lidera

Odwaga menedżerska należy do kanonu kompetencji miękkich, które powinien posiadać każdy lider. Ma ona wpływ na skuteczniejsze osiąganie celów oraz na godzenie osobistych i organizacyjnych interesów. Przejawia się poprzez konstruktywne działanie w najróżniejszych sytuacjach biznesowych. Jednocześnie od niej zależą sukces i rozwój organizacji, ponieważ to właśnie liderzy z dużą odwagą zmieniają status quo.

fot. istockphoto

W większości firm wymaga się od kadry zarządzającej odwagi, natomiast bardzo rzadko można spotkać organizacje, w których się jej uczy. W takim razie czym jest odwaga menedżerska?

Odwaga menedżerska, czyli co?

Odwagę menedżerską można określić jako umiejętność podejmowania skalkulowanego ryzyka [1]. Ryzyka, które odnosi się do podjęcia działań w odpowiednim momencie prowadzących do osiągnięcia założonych celów. Ważnym aspektem tej umiejętności jest ocena sytuacji, która powinna poprzedzić działanie.

Takie podejście jest domeną skutecznych liderów, którzy wykazują gotowość do podejmowania śmiałych kroków, co zwiększa ich szanse na osiągnięcie sukcesu. W jakich obszarach niezbędna jest odwaga menedżerska?

Komunikowanie swojego zdania lub stanowiska

Pewien dyrektor na spotkaniu ze swoimi menedżerami chciał się upewnić, że jego decyzja związana ze zmianami organizacyjnymi jest właściwa. Wszyscy menedżerowie twierdząco pokiwali głowami, również Michał, mimo że miał odmienne zdanie w tej sprawie.

Komunikowanie swojego zdania, szczególnie jeżeli jest inne niż pozostałych rozmówców, może sprawić wiele trudności. Niejednokrotnie blokuje nas wizja konfrontacji czy chęć uniknięcia konfliktu. Skutkiem jest brak jakiejkolwiek reakcji lub reakcja niezgodna z naszymi wartościami czy zasadami. Odwaga w komunikacji przejawia się przede wszystkim w jasnym i konkretnym przekazie opartym na asertywności oraz inteligencji emocjonalnej. Jednocześnie taka komunikacja stwarza warunki do otwartego dialogu.

Podejmowanie trudnych decyzji

Michał ma bardzo zgrany zespół, natomiast od kilku miesięcy boryka się z pracownikiem, który nie osiąga postawionych celów, a jego postawa pozostawia wiele do życzenia. Niejednokrotnie przeprowadzał z nim rozmowy, które w dłuższej perspektywie nic nie zmieniły. Ostatecznie menedżer pogodził się z takim stanem rzeczy.

Rola menedżera wiąże się ściśle z podejmowaniem wielu decyzji, również tych trudnych i niepopularnych. To właśnie przy nich niezbędna jest odwaga oraz konsekwencja w działaniu, która powinna być poprzedzona analizą i odpowiednim przygotowaniem. Odwaga w podejmowaniu trudnych decyzji powinna wiązać się bezpośrednio z korzyściami dla organizacji, które będą widoczne dla każdego pracownika.

Podejmowanie nowych wyzwań

Michał chciał wdrożyć rozwiązanie w związku z powtarzającymi się błędami systemowymi. Przygotował założenia projektu oraz korzyści i ryzyko z nim związane. Po ostatecznej analizie okazało się, że wdrożenie rozwiązania będzie wiązało się z dużymi trudnościami w zakresie pozyskania niezbędnych zgód oraz budżetu. Dlatego Michał ostatecznie stwierdził, że błędy nie są aż tak znaczące i nie warto teraz nic zmieniać.

Częste zmiany w środowisku biznesowym są obecnie czymś naturalnym. Wynikają one nie tylko z potrzeb organizacji, lecz także (a może przede wszystkim) z inicjatywy pracujących w niej menedżerów. To właśnie odwaga w podejmowaniu nowych wyzwań wiąże się z wprowadzaniem zmian oraz z pokonywaniem trudności stojących na drodze.

Jak budować odwagę menedżerską?

Odwaga menedżerska jest umiejętnością, którą można rozwijać przede wszystkim poprzez doskonalenie procesów decyzyjnych. Dobre opanowanie tej sztuki wymaga czasu i dlatego już teraz warto rzetelnie oceniać sytuację, w której wymagana jest odwaga, a następnie podejmować świadome działanie.

Kolejnym krokiem jest refleksja, czyli ocena, czy dane działanie przyniosło zamierzony efekt. Aby osiągnąć wymierne rezultaty, należy odpowiedzieć na poniższe pytania:

– W jakich konkretnych sytuacjach powinienem wykazywać odwagę menedżerską?
– Jak do tej pory zachowywałem się w wymienionych sytuacjach?
– Jakie emocje odczuwałem w tych sytuacjach?
– Jak powinienem się zachować?
– Co zrobię następnym razem, żeby osiągnąć docelowy model zachowania?
– Jaki efekt przyniosła zmiana zachowania?

Po wypisaniu odpowiedzi na powyższe pytania nie pozostaje nic innego, jak tylko próbować, korygować i znowu próbować.

Tylko świadoma praca i refleksja mogą przybliżyć nas do widocznych rezultatów. Budowanie odwagi menedżerskiej pozwala lepiej oceniać sytuacje, poznać swoje możliwości oraz działać we właściwym momencie. Jednocześnie wysoko rozwinięta umiejętność daje nam podstawy do szybkiego określania, które bitwy warto stoczyć, a do których w ogóle nie przystępować.

Przypisy:
1 K.K. Reardon, Odwaga jako umiejętność, „Harvard Business Review Polska”, grudzień 2007, nr 58.

Przemysław Giziewski
HR Biznes Partner, trener umiejętności przywódczych, wykładowca, coach
giziewski.p@gmail.com

Zawsze mówiłam, że możesz wszystko, tylko przestań się bać.

Agnieszka Rylik

Pobierz wydanie 07-08/2019

Zobacz również

Kiedy ciało zdradza myśli

Dobra znajomość gestów w mowie ciała i ich znaczenia pozwala na szybkie łączenie i analizowanie niewerbalnej komunikacji w przypadku kłamstwa. Dodając do tego wiedzę z zakresu werbalnej analizy, szybciej można określić psychologiczny rys kandydata o pracę, a tym samym nie dać się oszukać.

Przetrwać kryzys reputacji

Śmiało można powiedzieć, że współczesne relacje zaczynają się od internetu, nie ma większego znaczenia, czy to znajomość prywatna, czy służbowa, i czy pierwszy kontakt nastąpił w realnym świecie, czy wirtualnym. Nawet jeśli nową osobę poznajemy na konferencji czy siłowni, i tak znaczna większość sprawdza wszelkie dostępne informacje o niej w sieci. Od tego, jak „wypadniemy” w sieci, może zależeć być albo nie być dalszej relacji, dlatego nikogo już nie dziwi, że świadome zarządzanie wizerunkiem to dziś niezwykle istotna umiejętność.

Trening w miejscu pracy

Szkolenia to jedna z najpopularniejszych form, jaką pracodawcy wykorzystują do budowania pozytywnego doświadczenia swoich podwładnych. Jak sprawić, aby były one nie tylko efektywnym narzędziem employer brandingu, lecz także przyczyniły się do realnego wzrostu kompetencji? Jak zachęcić pracowników do przełożenia teorii na praktykę i wykorzystywania nabytych doświadczeń i wiedzy w zawodowej codzienności?

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.