Nauka w mikro wymiarze

W wielu publikacjach medialnych natrafić można na zaskakujące informacje, według których okres skoncentrowanej uwagi człowieka – a więc czas, w jakim potrafi on utrzymać skupienie na jednym bodźcu – skrócił się z upływem lat do 8 sekund. Choć hipoteza ta coraz częściej poddawana jest krytyce, bez wątpienia coraz trudniej jest nam przyswajać treści, jeśli forma ich przekazywania nie jest dostosowana do naszych preferencji i możliwości.

fot. istockphoto

Efektywność współczesnego pracownika jest wystawiana na dużą próbę. Jak oszacowali naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine, co 3 minuty i 5 sekund jego praca zostaje zakłócona lub przerwana, a on sam skupia uwagę na innym niż pierwotnie realizowane zadaniu. Co więcej, by powrócić do niego i kontynuować pracę, potrzebuje aż 23 minut i 15 sekund. Straty amerykańskich pracodawców i gospodarki, wynikające z takich sytuacji, liczone są w miliardach dolarów. Nic więc dziwnego, że w walce zarówno o efektywność codziennej pracy, jak i skuteczność rozwoju pracowników nacisk kładzie się nie na modyfikację ich nawyków czy trybu funkcjonowania, ale dopasowanie form przekazywania wiedzy i informacji do zmieniającej się rzeczywistości. Jednym z najlepiej obrazujących to trendów obszaru learning & development jest microlearning.

Jeden kęs wiedzy

Microlearning jest metodą nauczania, opierającą się na dostarczaniu pracownikom treści rozwojowych w małych porcjach, składających się często na całą serię. W języku angielskim do sprecyzowania ich rozmiaru stosuje się określenie bite-sized, czyli „wielkości jednego kęsa”. Na zapoznanie się z materiałem microlearningowym użytkownik powinien poświęcić nie więcej niż 7–10 minut. Wykładający na Wydziale Mediów, Społeczeństwa i Komunikacji Uniwersytetu w Innsbrucku prof. Theo Hug, autor wielu opracowań na temat e-edukacji i microlearningu, opisał ten trend przy użyciu 7 wymiarów: time (czas), content (treść), form (forma), curriculum (program nauczania), process (proces), mediality (medialność), learning type (styl uczenia). Najbardziej charakterystyczne elementy microlearningu zawarte są jednak w pierwszych trzech:

– czas – stosunkowo krótki; użytkownik przyswaja kolejne partie materiału, poświęcając na to jednorazowo kilka minut,
– treść – niezbyt rozbudowana; treści przekazywane w ramach microlearningu są dość zwięzłe i dotyczą zagadnień podstawowych lub wąskiej specjalizacji,
– forma – angażująca i przystępna; wiedza przekazywana jest np.: w formie pigułek wiedzy, miniprezentacji, epizodów.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Natalia Strzelecka
menedżer zespołu Nowoczesnych Technologii PROFES, koordynująca realizację projektów e-learningowych i tworzenie treści microlearningowych
strzelecka@profes.com.pl

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.