Ludzie chcą się rozwijać

To jedna z najbardziej istotnych potrzeb. Naturalnym dążeniem ludzi jest zaspokajanie potrzeb. Jeśli mogą realizować tę potrzebę w firmie, w której pracują, są zmotywowani i bardziej im zależy na efektach swojej pracy. W przeciwnym wypadku albo poszukają miejsca, które zapewni im zaspokojenie potrzeby rozwoju, albo zostaną, a rezultaty ich pracy będą przeciętne.

rys. istockphoto

Najlepsze wyniki osiągają menedżerowie, którzy wykorzystują talenty, wiedzę i umiejętności swoich pracowników, dają im wsparcie i dbają o ich rozwój. Będąc menedżerem, też chcesz się dalej rozwijać. To zupełnie naturalne. Twoi pracownicy mają podobne potrzeby.

Jak dbać o rozwój pracowników?

Po pierwsze warto, wspólnie z działem HR, wypracować plan rozwoju dla poszczególnych pracowników, na podstawie którego będzie można korzystać przy organizacji różnego rodzaju szkoleń.

Po drugie, i to znacznie ważniejsze najbardziej efektywnym narzędziem rozwoju w miejscu pracy jest systematyczna praca menedżera z pracownikami. Stosuj różnorodne metody, poniżej niektóre z nich:
– doskonalenie kompetencji poprzez działanie,
– stawianie wyzwań,
– udzielanie wsparcia,
– praca indywidualna,
– pomoc w zastosowaniu nowej wiedzy i umiejętności.

Co zyskasz, wspierając ludzi w rozwoju?

Podnosząc wiedzę i umiejętności pracowników stwarzasz im warunki do rozwoju, a oni tym samym odwdzięczą się kreowaniem i realizacją nowych pomysłów istotnych dla biznesu. Rozwijając pracowników, rozwijasz też sam siebie. Gromadzisz w ten sposób unikalną wiedzę, praktyczne doświadczenie i umiejętności.

Nie dbając o rozwój ludzi, staniesz w miejscu, a jedną z nielicznych umiejętności, które wtedy będziesz mógł doskonalić, będzie rekrutowanie kolejnych pracowników w miejsce tych odchodzących od ciebie. Gdy twoi pracownicy będą więcej umieć, zdobędą nową wiedzę i doświadczenia, ty zyskasz silne wsparcie kompetentnych i zadowolonych z pracy ludzi.

Poziom rozwoju twoich pracowników jest wprost proporcjonalny do poziomu twoich umiejętności zarządzania ludźmi. Im bardziej rosną kompetencje i samodzielność ludzi w twoim zespole, tym więcej ty potrafisz jako menedżer.

Inwestycja w talenty

Pracownicy to jeden z głównych nośników rozwoju biznesu firmy, który ma faktyczny wpływ na jej przyszłość. To kapitał, kapitał ludzki, i jak to z kapitałem bywa, pozostawiony sam sobie, skurczy się. Natomiast kapitał regularnie pielęgnowany – przy stosowaniu sprawdzonych metod – urośnie i przyniesie zyski. Inwestycja w kapitał ludzki po prostu się opłaca i firmie, i menedżerowi.

Co powinieneś wiedzieć, aby inwestować w rozwój talentów w twoim zespole? Oto kilka praktycznych wskazówek:
– Rozumienie strategii biznesowej i kierunku rozwoju firmy – dobrze, aby rozwój zespołu był z nimi spójny.
– Budowanie samoświadomości pracowników – ich wiedza o własnych aspiracjach, dążeniach, pasjach i umiejętnościach jest koniecznym punktem startowym w faktycznym rozwoju.
– Wspieranie w rozwijaniu kompetencji i doskonaleniu umiejętności talentów – dzięki temu zaspokajasz jedną z istotnych potrzeb pracowników: rozwój.
– Docenianie wyników w pracy i osiągnięć w rozwoju – często pomijana, a niezwykle potrzebna umiejętność dobrego menedżera.
– Dawanie pracownikom wyzwań – ambitniejsze zadania pozwalają nabywać nowych doświadczeń oraz rozwijać nowe umiejętności.

Dbałość o rozwój pracowników, także menedżerowi przynosi całkiem niezłą dawkę satysfakcji. Pozwala sprawdzić się w roli menedżera, spowoduje osiągnięcie lepszych wyników, stworzysz lojalny i zadowolony zespół – jednym słowem: odniesiesz sukces.

Rozwój menedżera – trzy istotne obszary

Od menedżera wymaga się doskonalenia w wielu dziedzinach. Z mojej perspektywy popartej wieloletnim doświadczeniem myślę, że najważniejsze obszary rozwoju to:
– efektywność osobista,
– nastawienie na cele,
– sprawne zarządzanie ludźmi.

Te trzy obszary są wobec siebie współzależne. Nie będą dobrze funkcjonować, jeśli któregoś z nich zabraknie. Jeśli będziesz mieć dobrze rozwiniętą efektywność osobistą, a także nastawienie na cele, to czy możesz sobie odpuścić obszar zarządzania ludźmi? W jaki sposób bez takiej umiejętności osiągniesz cele biznesowe i faktycznie będziesz działać efektywnie? Sam zrobisz wszystko bez udziału zespołu?

Z kolei, jeśli będziesz świetny w obszarze efektywności osobistej oraz będziesz świetnie zarządzać zespołem, to czy możesz odpuścić sobie nastawienie na cele? Firma, która cię zatrudnia, oczekuje realizacji celów biznesowych. Jeśli pominiesz ten obszar, to najprawdopodobniej szybko odczujesz na własnej skórze, jakie zdanie ma na ten temat pracodawca. Firmy potrzebują menedżerów, którzy realizują ich strategie biznesowe.

A jeśli zabraknie ci poczucia odpowiedzialności, znajomości swoich mocnych stron i umiejętnego z nich korzystania, dobrej organizacji, motywacji wewnętrznej, chęci uczenia się i kilku jeszcze innych umiejętności składających się na efektywność osobistą? Czy wystarczy, że będziesz nastawiony na cele i będziesz umieć zarządzać pracownikami? Do dobrego realizowania tych obszarów niezbędna jest podstawa, jaką stanowi efektywność osobista.

Tak więc te trzy podstawowe obszary rozwoju menedżera muszą ze sobą współistnieć i współdziałać. Dbaj o równomierny rozwój wszystkich trzech. Zbudujesz w ten sposób silny fundament swojej sprawności menedżerskiej.

Szczególny nacisk połóż na sprawne zarządzanie ludźmi. Dlaczego? Z trzech powodów:
– buduje satysfakcję z pracy u pracowników,
– pozwala na sprawne realizowanie celów biznesowych firmy,
– zwiększa samoświadomość i menedżerskie umiejętności.

Sprawne zarządzanie ludźmi prowadzi do osiągania świetnych rezultatów dzięki temu, że ludzie się rozwijają i są zaangażowani w to, co robią. Ten obszar obejmuje całą grupę kompetencji. Wśród nich znajdują się takie, jak:
– komunikatywność – ale ta głęboka, która opiera się na umiejętności prawdziwego słuchania, zadawania odpowiednich pytań, udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej, adekwatnego wyrażania swoich intencji,
– współpraca z ludźmi – opierająca się na zdolności postrzegania intencji, zachowań i emocji innych ludzi, trafnej ocenie sytuacji, budowaniu dobrych relacji, empatii, uważności, budowaniu atmosfery zaufania i otwartości,
– docenianie – świadome i adekwatne stosowanie pochwał, celebrowanie sukcesów pracowników, dziękowanie (tak!), oddawanie odpowiedzialności pracownikom,
– rozwijanie pracowników – opierające się na poświęcaniu im czasu i uwagi, wskazywaniu możliwości i dziedzin rozwoju, wspieraniu ich w tym, przydzielaniu odpowiednich zadań i zakresu samodzielności.
Sprawne zarządzanie ludźmi to wyższa szkoła jazdy. Warto znaleźć się wśród najlepszych!

Beata Tarnowska-Kupny
mentor, coach, trener, doradca w zakresie kompetencji menedżera, budowania zaangażowania w zespole, dyrektor zakupów
kontakt@beatatarnowska.pl

Muzyka jest dla mnie bardzo ważna.

Michał Bajor

Pobierz wydanie 10/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.