Kreatywność 6.0

Odnosząc się do raportu międzynarodowej organizacji World Economic Forum, kompetencją zawodową, spośród najbardziej pożądanych w roku 2020, będzie właśnie kreatywność. Gdy w 2015 roku zajmowała 10. miejsce, teraz znajduje się na trzecim. Ta zmiana związana jest z tak zwaną Czwartą Rewolucją Przemysłową (The Fourth Industrial Revolution), która będzie miała olbrzymi wpływ na dynamiczne transformacje biznesowe na całym świecie.

fot. istockphoto

Robotyka, sztuczna inteligencja, nanotechnologia to tylko niektóre elementy, które zastąpią element ludzki w świecie pracy, w modelach biznesowych. Ale jest przestrzeń, której  nie będzie w stanie odebrać człowiekowi – kreatywność.

Rozwój tej kompetencji jest wręcz kluczowy, aby zachować i zwiększać osobistą wartość rynkową. Warto świadomie podejść do procesu pobudzania kreatywności, wykorzystać swoje naturalne predyspozycje i rozwijać te elementy, w których potrzebujemy wytężonego wysiłku. Sposobem, który jednocześnie porządkuje i rozwija tę kompetencję, jest „Metoda 6 tożsamości”, wymyślona przez intrygującą grupę teatralno-muzyczną Blue Man Group. Metoda polega na maksymalnym pobudzaniu oddzielnych obszarów tożsamości (intelektualnych, analitycznych, duchowych, emocjonalnych itp.), aby finalnie zintegrować te sfery i uzyskać maksymalny poziom osobistej kreatywności. Czym są zatem te tożsamości i jaką odgrywają rolę w procesie pobudzania nieszablonowego myślenia?
„Szaman” jest personifikacją świata afektywnego i duchowego. W tym aspekcie zasadniczą rolę odgrywają emocjonalność i intuicja. Osoba w tym wymiarze doświadcza siebie, daje się w pełni pochłonąć eksploracji wewnętrznej będącej często w sprzężeniu zwrotnym ze światem zewnętrznym (natura, muzyka, inne bodźce). Narzędzia wspierające procesy afektywne to improwizacje, spontaniczne tworzenie (np. malowanie obrazów), taniec, ruch polegające na „ominięciu” procesów poznawczych, refleksji i myśli.

Na przeciwnym biegunie jest „Naukowiec” – ta tożsamość jest przeciwieństwem wcześniej zaprezentowanej. Tu elementy kreatywne są pobudzane poprzez procesy logiczne – analiza, synteza. Najważniejsze jest to, aby generowanie pomysłów opierało się o ustrukturyzowane narzędzia. Jednym z nich jest „Metoda 6 kapeluszy” Edwarda de Bono lub diagram Ishikawy, zwany diagramem rybiej ości.
Kolejna persona to „Członek zespołu”. W tym wydaniu osoba wykorzystuje swój maksymalny potencjał poprzez działania grupowe, wchodząc często w efekt kreatywnej synergii i wzajemnego pobudzania się w celu osiągnięcia różnorodnych rezultatów. Idealną metodą służącą pobudzeniu tych zasobów jest burza mózgów. Dzięki takiemu pobudzeniu polegającemu na interakcji z innymi członkami zespołu osoba jest w stanie generować pomysły, tworzyć.

Przeciwieństwem poprzedniej metody jest „Indywidualista”. Aby pobudzić zasoby pochodzące z tej sfery, należy kompletnie odciąć się od bodźców zewnętrznych, szczególnie od interakcji z innymi osobami, oraz maksymalnie odrzucić jakiekolwiek elementy rozpraszające, co wspiera pracę koncentracją i uważnością. Tu elementem wyzwalającym kreatywność jest praca samodzielna, w oparciu o osobiste usposobienie, metody, proces myślowy.

Tożsamość „Superbohatera” polega na odważnym i skrupulatnym działaniu w oparciu o solidny plan, określanie rezultatów w skali mikro i makro, mając na uwadze konkretny cel. Strategia i planowanie, odwaga w podejmowaniu wyzwań to cechy charakterystyczne. Wszystkie metody wspierające kreatywność w oparciu o cele i plan są adekwatne w tym wymiarze.
Ostatnia z person, która jest przeciwieństwem „Superbohatera”, to „Dziecko”. Głównym aspektem jest tutaj brak jakiegokolwiek planu, określonego dokładnie celu. Liczą się lekko zarysowane ramy działania i zabawa, spontaniczność. Ważnym elementem jest cieszenie się procesem, skupienie uważności na tym, co się dzieje tu i teraz. Taki też jest rezultat – nieoczekiwany. Jednym z narzędzi, pozwalającym na pobudzenie tej persony, jest Lego®, które coraz częściej znajduje miejsce nawet w świecie biznesu.

Na początku warto się zastanowić, do których kreatywnych tożsamości jest nam bliżej. Następnym krokiem jest świadome ćwiczenie, rozwijanie kreatywności w oparciu o różne style. Efektem jest doprowadzenie się do świadomego stanu przepływu –  łączy on sześć tożsamości we wszystkich zadaniach, które wymagają od nas kreatywnych postaw i generowania nowych pomysłów w sposób twórczy i ustrukturyzowany. Korzyści płynące z rozwijania kreatywności tą metodologią umożliwiają dostęp do różnorodnych zasobów, świadomego wywoływania pożądanych stanów tak w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Mateusz Kozłowski
trener biznesu, badacz inteligencji emocjonalnej
mk@mateuszkozlowski.org

Warsztat i rzemiosło ponad wszystko.

Adam Sztaba

Pobierz wydanie 07_08/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.