Kreatywność 6.0

Odnosząc się do raportu międzynarodowej organizacji World Economic Forum, kompetencją zawodową, spośród najbardziej pożądanych w roku 2020, będzie właśnie kreatywność. Gdy w 2015 roku zajmowała 10. miejsce, teraz znajduje się na trzecim. Ta zmiana związana jest z tak zwaną Czwartą Rewolucją Przemysłową (The Fourth Industrial Revolution), która będzie miała olbrzymi wpływ na dynamiczne transformacje biznesowe na całym świecie.

fot. istockphoto

Robotyka, sztuczna inteligencja, nanotechnologia to tylko niektóre elementy, które zastąpią element ludzki w świecie pracy, w modelach biznesowych. Ale jest przestrzeń, której  nie będzie w stanie odebrać człowiekowi – kreatywność.

Rozwój tej kompetencji jest wręcz kluczowy, aby zachować i zwiększać osobistą wartość rynkową. Warto świadomie podejść do procesu pobudzania kreatywności, wykorzystać swoje naturalne predyspozycje i rozwijać te elementy, w których potrzebujemy wytężonego wysiłku. Sposobem, który jednocześnie porządkuje i rozwija tę kompetencję, jest „Metoda 6 tożsamości”, wymyślona przez intrygującą grupę teatralno-muzyczną Blue Man Group. Metoda polega na maksymalnym pobudzaniu oddzielnych obszarów tożsamości (intelektualnych, analitycznych, duchowych, emocjonalnych itp.), aby finalnie zintegrować te sfery i uzyskać maksymalny poziom osobistej kreatywności. Czym są zatem te tożsamości i jaką odgrywają rolę w procesie pobudzania nieszablonowego myślenia?
„Szaman” jest personifikacją świata afektywnego i duchowego. W tym aspekcie zasadniczą rolę odgrywają emocjonalność i intuicja. Osoba w tym wymiarze doświadcza siebie, daje się w pełni pochłonąć eksploracji wewnętrznej będącej często w sprzężeniu zwrotnym ze światem zewnętrznym (natura, muzyka, inne bodźce). Narzędzia wspierające procesy afektywne to improwizacje, spontaniczne tworzenie (np. malowanie obrazów), taniec, ruch polegające na „ominięciu” procesów poznawczych, refleksji i myśli.

Na przeciwnym biegunie jest „Naukowiec” – ta tożsamość jest przeciwieństwem wcześniej zaprezentowanej. Tu elementy kreatywne są pobudzane poprzez procesy logiczne – analiza, synteza. Najważniejsze jest to, aby generowanie pomysłów opierało się o ustrukturyzowane narzędzia. Jednym z nich jest „Metoda 6 kapeluszy” Edwarda de Bono lub diagram Ishikawy, zwany diagramem rybiej ości.
Kolejna persona to „Członek zespołu”. W tym wydaniu osoba wykorzystuje swój maksymalny potencjał poprzez działania grupowe, wchodząc często w efekt kreatywnej synergii i wzajemnego pobudzania się w celu osiągnięcia różnorodnych rezultatów. Idealną metodą służącą pobudzeniu tych zasobów jest burza mózgów. Dzięki takiemu pobudzeniu polegającemu na interakcji z innymi członkami zespołu osoba jest w stanie generować pomysły, tworzyć.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Mateusz Kozłowski
trener biznesu, badacz inteligencji emocjonalnej
mk@mateuszkozlowski.org

Osiągnięty cel powoduje szczęście i satysfakcję. Im większy wysiłek, tym większa radość.

Małgorzata Wojtaczka

Pobierz wydanie 01/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.