Kompetencje przyszłości

Przewidywanie przyszłości zajmuje ludzkość od zarania dziejów, gdyż taka wiedza pozwala na podejmowanie trafnych decyzji prowadzących do większej efektywności, a w konsekwencji do sprawowania kontroli i kształtowania świata. Najsłynniejsza wyrocznia starożytnego świata mieszcząca się w greckich Delfach opływała z tego tytułu w wielkie bogactwa. Podobnie i dzisiaj biznes, tworząc, musi trafnie przewidywać zmiany na rynkach, aby najlepiej odpowiadać na jego potrzeby.

fot. istockphoto

W głośnym filmie Chrisa Nolana „Dunkierka” padają słowa Winstona Churchilla, że w sytuacji zagrożenia ratujemy ludzi, ponieważ odtworzenie tego zasobu zajmuje 20 lat, a wyprodukowanie sprzętu wojskowego kilka miesięcy. Przedstawiona myśl wskazuje na kluczową wartość kapitału ludzkiego w szczególności wyposażonego we właściwe kompetencje. Współcześnie żyjemy w czasach, gdzie tempo zmian technologicznych osiągnęło niespotykany dotychczas poziom, wywierając gwałtowny i globalny wpływ na rynki. Wskutek automatyzacji, robotyzacji, cyfryzacji, rozwoju technologii komunikacji oraz zmian w koncepcji prowadzenia biznesu wiele zawodów po cichu przechodzi do lamusa. Ten proces trwa od dawna, ale jego dynamika nie była nigdy tak gwałtowna i masowa. Biznes jest jednak zainteresowany przyszłością, dlatego organizacje, które przewidzą i przeformułują swoją strategię we właściwym kierunku, osiągną dominację. Nasuwa się zatem pytanie, jaka wiedza i umiejętności tę przewagę będą tworzyć?

Rewolucje przemysłowe

Kompetencje wynikają z kontekstu kulturowego, społecznego, gospodarczego, naukowego oraz z IV rewolucji przemysłowej, która stawia przed nami konkretne wymagania. Pojawiające się po sobie rewolucje przemysłowe zmieniały ludzkie warunki życia i pracy, a postęp technologiczny kształtował sposób, w jaki ludzie pozyskiwali i produkowali różnego rodzaju dobra, wykorzystując swoją wiedzę, umiejętności i postawy. Chcąc zrozumieć istotę ludzkich potrzeb i zmian we współczesnym świecie, konieczny jest powrót do przeszłości: od Industry 1.0 pierwszych maszyn do systemu cyberfizycznego Industry 4.0.

Pierwsza rewolucja przemysłowa odbyła się w XVIII wieku. Wykorzystanie pary wodnej było największym przełomem w dziejach ludzkiej produkcji. Silniki parowe wyparły siłę ludzkich mięśni. Wynaleziony w późniejszym okresie parowóz przyczynił się do jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju cywilizacji poprzez umożliwienie przewożenia towarów na znaczne odległości w krótszym czasie.

Druga rewolucja przemysłowa przypada na drugą połowę XIX i początki XX wieku. Spowodowana została gwałtownym rozwojem nauki, któremu towarzyszyło powstanie nowych rozwiązań technicznych, energii elektrycznej oraz masowej produkcji.

Trzecią rewolucję przemysłową określa się mianem rewolucji naukowo-technicznej. Zaczęła się w latach 70. XX wieku wraz z wdrożeniem częściowej automatyzacji produkcji za pomocą programowalnych sterowników z pamięcią i komputerów. Od kiedy wprowadzono te technologie, zyskaliśmy możliwość automatyzacji całego procesu produkcji, dzięki czemu może odbywać się bez udziału człowieka. Znanymi przykładami zastosowania tego podejścia jest wykorzystanie robotów wykonujących zaprogramowane sekwencje czynności bez ludzkiej ingerencji.

Obecnie trwa czwarta rewolucja przemysłowa, która bazuje na osiągnięciach trzeciej rewolucji przemysłowej. Charakteryzuje się wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Tworząc system cyberfizyczny, stanowi automatyzację produkcji w inteligentnych fabrykach, w których systemy produkcji, komponenty i ludzie porozumiewają się za pośrednictwem sieci, a produkcja odbywa się prawie autonomicznie.

Świat się zmienia. Zmiany dotyczą niemal każdej sfery naszego życia. Nowe technologie i kanały komunikacji wpływają nie tylko na realną gospodarkę, edukację oraz zmiany w sposobie produkcji dóbr i świadczenia usług, lecz także na pracę, kulturę, systemy wartości. W całej wymienionej strukturze znajduje się kompetentny człowiek, który tworzy model konkretnej profesji, stąd kluczowego znaczenia nabierają kompetencje, które odróżniają pracę człowieka od pracy systemów informatycznych czy sztucznej inteligencji – w tych obszarach człowiek będzie trudny do zastąpienia, dlatego zostały nazwane kompetencjami przyszłości.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.