Jak być rzetelnym przedsiębiorcą?

Od kilku lat trendy rynkowe pokazują coraz większy odsetek firm odchodzących od modelu prowadzenia biznesu rodem z lat 90. Nastawienie na wynik, korporacyjne zasady to przeszłość. Dynamika XXI wieku, dostępność towarów i usług, wielość na rynku wprowadziła do przedsiębiorstw czynnik, stający się podstawą dobrego biznesu: rzetelność.

fot. istockphoto

W mechanizmach biznesowych konstytuuje się ona jako pomysł na zarządzanie, budowanie zespołu i oś prowadzenia firmy. Warto więc na niej skupiać uwagę, tym bardziej że współcześnie przedsiębiorca musi mieć określoną definicję rzetelności. Do tego niezbędne jest uświadomienie sobie, czym rzetelność jest dla przedsiębiorcy, firmy, pracowników, klientów. Początek to rozpoznanie jej wieloaspektowości.

Rzetelność jako świadomość własnych zasad i możliwości

Aby uświadomić sobie rolę rzetelności w biznesie, należy nazwać to, co u przedsiębiorcy intuicyjne. Reakcyjność, etyczne postępowanie, sposób komunikowania, słowność, które wpisane są w osobowość, jednocześnie stanowią nieuświadomioną podstawę budowania rzetelności biznesu. Świadomość tego, co można zrobić lepiej, jak można prowadzić zespół, jak rozmawiać z klientem, ustandaryzowanie na kanwie wartości to podwaliny rzetelności firmy. Rzetelność wymaga od przedsiębiorcy dychotomii: z jednej strony wpatrzenia się w osobiste wartości i zasady, z drugiej zbudowania potrzeb biznesowych.

Rzetelność skorelowana z wizerunkiem

Rzetelność jest niejako emblematem przedsiębiorstwa. Pomiędzy rzetelnością a wizerunkiem można postawić znak równości. Klient, który chce pozyskać podwykonawcę, robi badanie rynku. Sprawdza i porównuje firmy pod kątem: terminowości, jakości obsługi, szybkości dostawy, często pytając innych, którzy korzystali z jej usług. Negatywne opinie pozostawione w internecie powodują, że firma postrzegana jest jako nierzetelna. W momencie dziejowym, w którym dostęp do informacji jest nieograniczony, dbanie o rzetelność jest wręcz koniecznością, bo ocena rzetelności jest tożsama z oceną wizerunku, który firma prezentuje klientom i konkurencji. W tym drugim przypadku słaba rzetelność w jednym przedsiębiorstwie przekłada się na umocnienie firm konkurencyjnych.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Lechosław Chalecki
prezes zarządu Szkoła Inspiracji
leszek@szkolainspiracji.pl

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.