Jak być rzetelnym przedsiębiorcą?

Od kilku lat trendy rynkowe pokazują coraz większy odsetek firm odchodzących od modelu prowadzenia biznesu rodem z lat 90. Nastawienie na wynik, korporacyjne zasady to przeszłość. Dynamika XXI wieku, dostępność towarów i usług, wielość na rynku wprowadziła do przedsiębiorstw czynnik, stający się podstawą dobrego biznesu: rzetelność.

fot. istockphoto

W mechanizmach biznesowych konstytuuje się ona jako pomysł na zarządzanie, budowanie zespołu i oś prowadzenia firmy. Warto więc na niej skupiać uwagę, tym bardziej że współcześnie przedsiębiorca musi mieć określoną definicję rzetelności. Do tego niezbędne jest uświadomienie sobie, czym rzetelność jest dla przedsiębiorcy, firmy, pracowników, klientów. Początek to rozpoznanie jej wieloaspektowości.

Rzetelność jako świadomość własnych zasad i możliwości

Aby uświadomić sobie rolę rzetelności w biznesie, należy nazwać to, co u przedsiębiorcy intuicyjne. Reakcyjność, etyczne postępowanie, sposób komunikowania, słowność, które wpisane są w osobowość, jednocześnie stanowią nieuświadomioną podstawę budowania rzetelności biznesu. Świadomość tego, co można zrobić lepiej, jak można prowadzić zespół, jak rozmawiać z klientem, ustandaryzowanie na kanwie wartości to podwaliny rzetelności firmy. Rzetelność wymaga od przedsiębiorcy dychotomii: z jednej strony wpatrzenia się w osobiste wartości i zasady, z drugiej zbudowania potrzeb biznesowych.

Rzetelność skorelowana z wizerunkiem

Rzetelność jest niejako emblematem przedsiębiorstwa. Pomiędzy rzetelnością a wizerunkiem można postawić znak równości. Klient, który chce pozyskać podwykonawcę, robi badanie rynku. Sprawdza i porównuje firmy pod kątem: terminowości, jakości obsługi, szybkości dostawy, często pytając innych, którzy korzystali z jej usług. Negatywne opinie pozostawione w internecie powodują, że firma postrzegana jest jako nierzetelna. W momencie dziejowym, w którym dostęp do informacji jest nieograniczony, dbanie o rzetelność jest wręcz koniecznością, bo ocena rzetelności jest tożsama z oceną wizerunku, który firma prezentuje klientom i konkurencji. W tym drugim przypadku słaba rzetelność w jednym przedsiębiorstwie przekłada się na umocnienie firm konkurencyjnych.

Zasada fair play jak w sporcie
Należy zrozumieć, że rzetelność konstruuje się na podstawie relacji z klientami, usługodawcami. Proces budowania rzetelności wydaje się trudny, ale tylko pozornie. Wystarczy oprzeć się na znanej zasadzie fair play: nie obiecuj czegoś, czego nie możesz dać. Uczciwość i szczerość wobec klienta czy kontrahenta przyniesie profity w przyszłości, nawet jeżeli w danym momencie jest biznesowo nieopłacalna.

Rzetelność firmy, rzetelność klienta

Rzetelność firmy i świadomość procesów ją budujących przekłada się na reakcje klienta. Zasada jest prosta: jest akcja i reakcja. Klient zazwyczaj równoważy rzetelność i zaufanie, szczególnie w sektorze świadczenia usług. Przedsiębiorstwo usługowe powinno wyróżnić się wśród konkurencji niepodważalnym zaufaniem. Świetnym przykładem są studia fotograficzne, które wykonują sesje noworodkowe. W tego typu przedsiębiorstwie każda nierzetelność będzie odbierana przez klienta jako nadszarpnięcie zaufania. Poprzeczka postawiona jest bardzo wysoko, a sposobem na budowanie rzetelności jest transparentność i otwartość w prezentowaniu sposobu pracy, jakości zaplecza etc. Warto obserwować takie firmy, ich sposoby na budowanie rzetelności. Po co? Im większa konkurencja na rynku, tym rzetelność powinna być wyższa. Dlaczego to tak ważne? Bo klient poleca firmę innym.

Rzetelność pracownika to rzetelność firmy

Rzetelność zespołu to odbicie umiejętności liderskich przedsiębiorcy. Rzetelność wobec zespołu powoduje rzetelność zespołu wobec firmy. Dawanie wartości ludziom za uczciwe pieniądze i w możliwie jak najwyższej jakości powoduje, że pracownik utożsamia się z firmą, więc zadba on o jakość wykonywanej pracy. Biznes buduje się zespołowo, rzetelność również. Bycie rzetelnym pracodawcą spowoduje, że pracownik nie będzie negatywnie mówił o swoim miejscu pracy. Nie pozwoli też na wygłaszanie złej opinii i nadszarpnięcie dobrego wizerunku. W budowaniu rzetelności firmy rzetelność zespołu i komunikat, jaki wynoszą pracownicy, są niezwykle istotne.
Zaczynamy bardziej cenić jakość, a nie wyłącznie cenę. Tak samo jest z postrzeganiem firm. Już nie chodzi o najniższą cenę. Chodzi o jakość. Jeżeli nie mamy rzetelności – nie mamy jakości, a co za tym idzie – klientów.

Lechosław Chalecki
prezes zarządu Szkoła Inspiracji
leszek@szkolainspiracji.pl

Warsztat i rzemiosło ponad wszystko.

Adam Sztaba

Pobierz wydanie 07_08/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.