Gry na szkoleniach

Gry szkoleniowe na fali mody na „grywalizację” z impetem wdarły się na sale szkoleniowe i nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja miała ulec zmianie. Na rynku jest wiele firm specjalizujących się w tworzeniu i dostarczaniu gier dla szkoleniowców. Jednak nasuwa się refleksja, w jaki sposób efektywnie stosować gry podczas zajęć, aby skutecznie wspierały realizację celów szkoleniowych?

fot. istockphoto

Spotyka się dwóch szkoleniowców na kawie po zajęciach.
– Jak minął dzień? – pyta jeden drugiego.
– Luz – odpowiada zapytany. – Kupiłem ostatnio trzy licencjonowane gry szkoleniowe, zrobiłem wszystkie przez cały dzień zajęć, wszyscy świetnie się bawili, a ja miałem spokój.
W ankietach napisali, że bardzo im się podobało.
– No dobrze... – odpowiada drugi – uczestnicy byli zadowoleni... a jak oceniasz realizację celów szkoleniowych, jeśli zostały w ogóle ustalone?

Istnieje wiele sposobów prowadzenia szkoleń, natomiast wprowadzenie gier szkoleniowych jest jedną z atrakcyjniejszych metod aktywizujących uczestników. Celem gry szkoleniowej – oprócz przekazania wiedzy – jest również wskazanie umiejętności oraz budowanie i zmiana odpowiednich postaw, czyli kształtowanie kompetencji, które po szkoleniu można wdrożyć i wykorzystać w pracy zawodowej. W efekcie gra jest podstawą do pracy na poziomie postaw. Grając w gry szkoleniowe, obserwujemy aspekt edukacyjny, gdzie uczestnicy podejmują decyzje, obmyślają strategie, oraz aspekt zabawowy, który prowadzi do zwycięstwa. Jeżeli po szkoleniu uczestnik zdobywa wiedzę oraz umiejętności, ale nie został przekonany na poziomie postaw, że konkretne działanie ma sens, to po szkoleniu powiela stare nawyki i nie dokonuje żadnej zmiany. Pisarz Wiesław Myśliwski twierdził, że „nie ma gier niewinnych. Wszystko zależy nie w co się gra, lecz o co”.

Takie „przeżyte”, doświadczone na własnej skórze rozwiązania chętniej i z przekonaniem są praktykowane w pracy, wskazują, jak i dlaczego warto podejmować pewne decyzje, i powielać pewne zachowania – zaryzykować można stwierdzenie, że wygrywając w danej rundzie na polu zawodowym i osobistym – odczuwamy większą satysfakcję, zwyciężając na najwyższym poziomie trudności.

Gry szkoleniowe są realizowane jako interaktywne współdziałanie uczestników szkolenia zgodnie z celem, strategią, podanymi zasadami, pod nadzorem trenera lub osoby moderującej spotkanie. Grać można od kilku godzin do kilku dni, zależnie od rodzaju gry, uczestnicząc w sesji szkoleniowej osobiście lub za pośrednictwem systemu informatycznego, z pomocą narzędzi e-learningowych.

Procesy poznawcze osób dorosłych funkcjonują inaczej, stąd struktura gier szkoleniowych skierowanych do tej grupy odbiorców ma swoje postulaty. Anna Brzezińska wymienia następujące zasady:
– gra powinna mieć aktywizujący i aranżujący charakter, co pomaga przezwyciężyć wstępny, wyższy niż u dzieci i młodzieży, opór wobec przyswajania nowej wiedzy,
– materiał prezentowany w trakcie gry, a także sama mechanika gry powinny w relatywnie małym stopniu obciążać pamięć krótkotrwałą,
– gra powinna prezentować przykłady zastosowań przekazywanej wiedzy, powinna też tworzyć okazję do sprawdzenia i zmiany utrwalonych nawyków uczestników,
– przykłady używane w grze powinny być konkretne, należy unikać zbędnych abstrakcji,
– gra powinna częściowo odzwierciedlać dotychczasowe doświadczenia uczestników, powinna umożliwiać trenerowi wykorzystanie doświadczeń zawodowych osób uczestniczących w szkoleniu,
– projektując grę, należy unikać rozwiązań mechanicznych pozbawiających uczestników wpływu na przebieg rozgrywki (rozwlekłych symulacji, elementu losowego),
– gra powinna sprawiać wrażenie poważnej, powinna być choć częściowo osadzona w realiach pracy uczestników, odwoływać się do znanych im ról społecznych, stawiać im realistyczne problemy do rozwiązania,
– gra powinna wytwarzać szeroki zakres bodźców – dotykowych, wizualnych, słuchowych, oraz docierać z przekazem szkoleniowym do osób o utrwalonych różnych stylach uczenia się,
– narzędzie szkoleniowe powinno dostarczać uczestnikom materiału do refleksji na temat własnego sposobu zachowania w organizacji i narzędzi do refleksyjnej modyfikacji tego zachowania.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.