Dlaczego zmiana jest męcząca?

Wszyscy powtarzają do znudzenia: "Jedyne, co jest stałe, to zmiana" lub "Większość ludzi obawia się zmian". Ja natomiast widzę u wielu ludzi chęć zmian, odwagę do wprowadzania zmian, ale coraz częściej obserwuję, jak zmienność biznesowa męczy. To zmęczenie doprowadza u coraz większej liczby ludzi do przemęczenia, wypalenia, marazmu. Nie tylko wpływa to źle na samego człowieka, lecz także promieniuje na zespół oraz obniża efektywność. Jakie są tego źródła i co z tym robić?

fot. istockphoto

W filozofii i metodzie zarządzania zmianą: CVP (Change Value Process) wyróżniamy 10 źródeł wypalenia menedżerskiego. Jeśli „dopadną” nas one i się skumulują, efektywność będzie spadać, a poziom frustracji będzie rósł niezależnie od doświadczenia, wiedzy i inteligencji.

Źródła wypalenia menedżerskiego:

Nadmiar obowiązków ‒ ciągle dochodzą nowe, w szczególności gdy odejdzie pracownik i trzeba przejąć na jakiś czas jego obowiązki.

Presja czasu ‒ mamy poczucie, że jest ciągle za mało czasu, zarówno ze względu na dużą ilość zadań, jak i na to, że szybciej trzeba podejmować decyzje.

Zmienność priorytetów ‒ nowe rozwiązania, technologie, wyzwania rynku sprawiają, że zmieniają się priorytety. Mija tydzień albo miesiąc i przyjęte ustalenia przestają obowiązywać. Wszystko trzeba na nowo określać.

Zmienność ustaleń i tematów ‒ ze względu na zmienność priorytetów zmieniają się obszary zadań oraz dochodzą nowe, które są wynikiem poszukiwań, dyskusji.

Zmienność zakresów odpowiedzialności ‒ wszystkie powyższe czynniki wpływają na to, że odpowiadamy za coraz więcej obszarów i waga odpowiedzialności rośnie. Wiele tematów pozostaje niedomkniętych, wiele tematów jest otwartych ‒ ponieważ nie da się „ogarnąć” wszystkiego, co wskazano powyżej, zadania, procesy, projekty „wiszą”, nie są kończone lub czekają na decyzje z góry. Im więcej niedomkniętych tematów, tym gorzej dla naszej głowy.

Niepewność efektów ‒ wszystkie powyższe punkty (1‒6) prowadzą do bardzo nieprzyjemnego poczucia niepewności efektów, czyli braku przekonania, że uda się doprowadzić projekt do końca. Drugim męczącym aspektem jest brak jasności, co tak naprawdę zastaniemy na koniec. To, jak będzie przebiegać cały proces i jak się zakończy, staje się nieprzewidywalne.

Chaos emocji ‒ powyższe źródła (1‒7) wyzwalają u ludzi przeróżne emocje: obawy, smutek, gniew itp. Sam fakt pojawiania się ciągle przeróżnych emocji przez pewien czas nakręca, ale później zaczyna wypalać.

Konflikty ‒ wszystkie powyższe czynniki powodują napięcia w rozmowach. Ludzie nie mają cierpliwości do siebie, nie chce im się prowadzić rozmów lub przerzucają swoje emocje na innych.

Zmęczenie zmęczeniem ‒ gdy wszystkie te elementy prowadzą do poczucia zmęczenia, spalania się, pojawia się efekt „męczenia się męczeniem”. Poczucie, że praca nas męczy, prowadzi do większego zmęczenia. W CVP funkcjonuje powiedzenie: „Nie męczy nas robienie rzeczy, ale sposób myślenia o nich". Czyli myślenie o tym wszystkim, co się dzieje, bardziej męczy niż sam fakt zmian.

To, co zawsze pomaga w radzeniu sobie ze źródłami wypalenia, to rozwój tzw. niewidzialnych kompetencji menedżera, takich jak:
– pojemność umysłu;
– szerokość myślenia;
– szybkość myślenia;
– dźwiganie odpowiedzialności;
– szybkość docierania informacji.
Im bardziej mamy rozwinięte te czynniki, tym lepiej sobie radzimy na etapie zmiany i w codziennej pracy.

Czym one są i jak je rozwijać?

Pojemność umysłu

Im większa pojemność, tym więcej informacji możemy przetworzyć, przyswoić w ciągu spotkania i dnia. Jeśli mamy małą pojemność, podczas jednego spotkania po 10 minutach ustaleń możemy przestać przyswajać informacje. Stres i zmęczenie zawsze obniżają pojemność, dlatego zarządzanie emocjami oraz regeneracja sił są kluczowe. Osoby, które potrafią robić wiele rzeczy naraz, są podziwiane i często zadaje im się pytanie: jak ty to wszystko ogarniasz? Mają one dużą pojemność umysłu. To tak, jakby ktoś miał w głowie małe pomieszczenie wielkości szafki, gdzie mieszczą się dwie książki, a inna osoba ‒ wielkości stadionu.

Jak rozwijać: Czytaj więcej, rozmawiaj z ludźmi o większej ilości projektów oraz trenuj mindfulness i medytację.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Adam Dębowski
doradca w zakresie zmian, psycholog biznesu, Instytut Liderów Zmian
info@adamdebowski.pl

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.