Coaching na zamówienie

Jak osiągnąć najlepsze rezultaty w coachingu dedykowanym menedżerowi? Artykuł ma na celu przybliżenie tematyki coachingu w organizacji, pokazanie, jak przebiega proces zamawiania coachingu oraz w jakim celu organizacje zamawiają coaching dla swoich menedżerów?

fot. istockphoto

Powody do zamawiania coachingu dla wybranych osób w firmie są różne. Najczęściej jest to zbyt późno zauważony lub pomijany problem. I wówczas pojawia się potrzeba poszukiwania rozwiązań. Niestety coaching rzadziej stosowany jest jako celowe działanie rozwojowe, a do tego przede wszystkim służy. Podczas podejmowania decyzji o wdrożeniu coachingu warto się zastanowić, czy ta metoda jest najlepszą dla tej konkretnej osoby. Czy może inna forma rozwojowa będzie lepsza, na przykład trening, szkolenie z wybranego zakresu czy może terapia. Warto rozróżnić te formy rozwoju. To zadanie należy do osoby z działu HR. Z perspektywy coacha jest ono ważne, ponieważ może przełożyć się na sukces lub brak sukcesu coachingu. Coach w swoim dobrze pojętym interesie na pierwszej sesji również może wziąć pod uwagę ten aspekt i przeprowadzić wstępną diagnozę.

Jak powinien przebiegać proces wyboru coacha?

1. Poszukiwanie coacha. Firmy, które dopiero zaczynają korzystać z usług coachingowych, mogą się pogubić w gąszczu informacji. Warto skorzystać z dedykowanych platform internetowych, takich jak dobrycoach.pl, grupa na Facebooku Coach Coachowi Coachem, rekomendacje z innych organizacji, czasopisma branżowe, na przykład „Coaching”. Z całą pewnością warto sprawdzić opinie w Google. Ważne jest też, aby poprosić o rekomendacje pisemne i porozmawiać z osobami, dla których dany coach pracował.

2. Kompetencje i doświadczenie coacha. Kolejnym krokiem jest zapoznanie się z sylwetką coacha.  Warto odróżnić „medialnych coachów – mówców” od profesjonalnego coacha. Sława i rozpoznawalność mogą być mylące. Nie ma sensu zakładać, że osiągający szczyty popularności mówca jest zarazem rzetelnym ekspertem. Po czym poznać profesjonalnego coacha?

– Po tym, jaki kurs, szkołę coachingu czy studia podyplomowe ukończył.
– Ile godzin trwały jego edukacja i praktyka?
– Jaką ma ilość przepracowanych godzin z klientem indywidualnie oraz/lub grupowo?
– Czy jego kurs zakończył się egzaminem praktycznym i teoretycznym?
– Czy posiada polską i/lub międzynarodową akredytację?
– Czy poddaje się regularnie superwizji?

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Lilianna Kupaj
dyrektor zarządzająca Szkoła Coachingu Lilianna Kupaj
lkupaj@szkolacoachingu.edu.pl

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.