10 przykazań zarządzania własną energią

Efektywność pracowników zależy nie tylko od ich wiedzy, doświadczenia czy umiejętności. Wpływ na nią mają również inne czynniki: odpowiednie zarządzanie własną energią w czasie, wydolność fizyczna i emocjonalna, umiejętne rozkładanie sił, odpowiednie planowanie czy wybieranie właściwych priorytetów i bronienie ich realizacji w ciągu dnia.

fot. istockphoto

Poziom energii do działania zależy w dużym stopniu od codziennych nawyków. Zwykle nie zdajemy sobie sprawy, na ile takie obszary jak sen czy odpoczynek, odżywianie, radzenie sobie z natłokiem zadań i presją otoczenia, utrzymywanie stanu uważności czy skupienia przekładają się na naszą efektywność i jakość pracy. Najczęściej „płyniemy z prądem” i bez głębszego zastanowienia pozwalamy, aby nasz dzień determinowały kolejne maile, zapytania od kolegów z pracy czy niezliczone spotkania. Nie myślimy nad kosztami takiego sposobu działania i rzadko kiedy zastanawiamy się, ile nas to finalnie kosztuje. Które zatem zachowania i sytuacje pozytywnie wpływają na efektywność i poziom energii, a które skutecznie je obniżają?

Badania Human Power przeprowadzone na próbie 2322 pracowników i menedżerów dużych organizacji pokazują, że w byciu efektywnym sprzyjają1 m.in.:
– świadomość wykorzystywania swojego potencjału i umiejętności,
– poczucie, że robi się rzeczy istotne dla innych, planowanie, czyli codzienne ustalanie priorytetów na dany dzień,
– dysponowanie czasem na myślenie koncepcyjne,
– prowadzenie regularnego, uporządkowanego trybu życia, tzn. stałe pory kładzenia się i budzenia oraz regularne, zbilansowane posiłki.

Oczywiście jest sporo czynników, które skutecznie obniżają naszą efektywność. Przeprowadzone analizy statystyczne wyraźnie potwierdzają ujemną korelację między efektywnością w pracy a sytuacjami takimi jak: odczuwanie w pracy zniechęcenia, strachu i niepokoju, poczucie, że traci się dużo czasu i energii na rzeczy zupełnie nieistotne albo – tak często spotykane – przynoszenie pracy do domu. Negatywnym czynnikiem jest również zbyt mała liczba godzin snu czy też jedzenie produktów typu fast food oraz nadużywanie cukru, picie głównie czarnej herbaty, kawy czy też napojów energetycznych. To właśnie one najczęściej zrywają nas do działania, gdy odczuwamy nagły spadek energii w ciągu dnia. Jeśli do tej listy dodamy jeszcze brak regularnych ćwiczeń fizycznych – a więc minimum trzy razy w tygodniu – możemy mieć pewność, że nasza zawodowa efektywność nie będzie pozostawać na optymalnym poziomie.

Kluczowe zasady wysokiej efektywności

Jak zatem mogłyby brzmieć kluczowe zasady, dzięki którym w miejscu pracy moglibyśmy stać się bardziej efektywni i mieć więcej energii do działania, a tym samym zyskać poczucie sprawczości? „Receptę” na to, jak być efektywnym, można sprowadzić do 10 prostych punktów:

1. Śpij powyżej 6 godzin, ponieważ osoby, które śpią za spadków nastroju, irytacji i zniecierpliwienia, szybciej się denerwują, są mniej odporne na stres, mają kłopoty z koncentracją uwagi, są mniej kreatywne i częściej zapadają na infekcje.

2. Jedz zbilansowane posiłki co 3 godziny, ponieważ regularne i wartościowe posiłki podnoszą efektywność działania nawet o 20 proc. Staraj się nie przegładzać, czyli niweluj długie przerwy między posiłkami. Dzięki temu nie będziesz sięgać po kawę, słodzone napoje i słodkie przekąski, które dają chwilowy zastrzyk energii, ale finalnie powodują senność i prowadzą do silnego spadku energii.

3. Pamiętaj o nawodnieniu organizmu – odwodnienie na poziomie zaledwie 1 proc. powoduje obniżenie sprawności fizycznej i umysłowej, a utrata płynów na poziomie 5 proc. masy ciała ogranicza wydajność pracy o 30 proc. Jeśli odczuwasz senność i problemy z koncentracją uwagi, zamiast sięgać po kawę – sięgnij po szklankę wody.

4. Dbaj o regularne przerwy w pracy – ich brak powoduje spadek efektywności umysłowej, mniejszą skłonność do akceptowania i wydawania decyzji wymagających skupienia, łączenia wielu wątków i wyciągania trafnych wniosków. Zmęczenie pcha nas w kierunku najprostszych, a nie optymalnych rozwiązań.

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.