Wygrają ci, którzy wspierają

Zaledwie 10-15 proc. specjalistów HR w Polsce zna pojęcie wellbeing w pracy, choć benefity wellbeingowe są obecne w ponad 60 proc. organizacji1. Bez wątpienia w skutek pandemii zredefiniuje się rynek świadczeń pozapłacowych, który w większym stopniu skupi się na dobrostanie psychofizycznym pracowników. Działy HR, bo to na ich barkach spoczęło utrzymanie zaangażowania i efektywności zespołów zapewniających ciągłość procesów - doceniają tego typu świadczenia.

Fot. istockphoto

Po blisko trzech miesiącach pracy w trybie home office większość organizacji poradziła już sobie z technicznymi wyzwaniami pracy na odległość. Obsługa platform do komunikacji, programów pozwalających na bezpieczny obieg dokumentów i wielu innych procesów zostało wdrożonych i z powodzeniem są obsługiwane. To jednak wcale nie oznacza końca wyzwań dla działów HR. Po wysłuchaniu wielu prelegentów 31. Kongresu Kadry online, który odbył się w drugiej połowie maja, wyszłam z refleksją, że w czasie globalnego kryzysu na pierwszy plan wysuwa się człowiek i jego potrzeby. Na znaczeniu zyskuje dbałość o pracownika, jego poczucie bezpieczeństwa, kondycję psychiczną i fizyczną, czy dostarczenie mu narzędzi wspierających zarządzanie własną energią i stresem, a także budowanie poczucia sensu z wykonywanej pracy. Praktycy HR szczególną uwagę zwracali na nieocenioną rolę przywództwa w czasie kryzysu, zarządzania zmianą oraz skutecznej komunikacji.

Mnogość tych zagadnień uzmysławia ogrom pracy, który czeka pracowników działów HR. Myślę, że firmy, które zrozumiały, że w tym trudnym czasie należy zadbać o człowieka, który niezmiennie jest największą wartością firmy, mogą wyjść z kryzysu obronną ręką.

Benefity orężem w walce z kryzysem

Jeszcze przed wybuchem pandemii 45 proc. polskich pracowników oczekiwało od pracodawców wsparcia w zakresie profilaktyki problemów zdrowia psychicznego – wynika z cytowanych przez Well.hr badań Grupy BUPA2.

Już przed pandemią specjaliści bili na alarm, że choroby będące wynikiem długotrwałego stresu, przepracowania, niskiej dbałości o jakość diety i aktywności fizycznej – są plagą naszych czasów. Świadome organizacje zaczęły dostrzegać korelacje między stanem zdrowia pracownika, a wynikami finansowymi firmy. Dostępnych jest szereg badań potwierdzających tę zależność. Ze względu na efektywność tej strategii, rynek świadczeń pozapłacowych coraz chętniej koncentruje się na wellbeingu. Benefity, które mają ugruntowaną pozycję w tym obszarze rozszerzają swoją ofertę, by holistycznie zaspokoić potrzeby swoich użytkowników. Z drugiej zaś strony pojawiają się rozwiązania odpowiadające na poszczególne, zaktualizowane obecną sytuacją problemy - warsztaty na temat zarządzania, walki ze stresem, konsultacje psychologiczne, masaże, czy wspólne zajęcia z jogi. Oczywiście nie sposób wymienić wszystkich benefitów wspierających dobrostan pracowniczy, ale warto podkreślić, że ich dynamiczny rozwój jest wynikiem zasadności ich posiadania.

Magdalena Pancewicz w artykule Zadbaj o kondycję pracownika pisze, że projektując programy wellbeingowe, coraz więcej firm stawia sobie konkretne cele, często wyrażone liczbowo. Jest o co kruszyć kopie. Zdaniem naukowców z Uniwersytetu Harvarda pracodawcy mogą liczyć na 2,5-krotny zwrot z inwestycji w przedsięwzięcia zdrowotne adresowane do pracowników3. W świetle pandemii COVID – 19 te wspierające kondycję psychiczną i fizyczną z pewnością zyskały na wartości. Analizy Google Trends pokazują, że w marcu 2020 popularność haseł „ćwiczenia w domu” i „kursy online” w wyszukiwarce internetowej wzrosła o 200 procent (w porównaniu ze statystykami z marca 2019 r.)4 Dostawcy świadczeń pozapłacowych bardzo szybko zareagowali na zmianę i dopasowali swoją ofertę do nowej rzeczywistości. Jednym z nich jest firma Benefit Systems właściciel programu MultiSport, która uruchomiła platformę z treningami online, jogą, poradami dietetyków, specjalistów od radzenia sobie ze stresem, a także szeregiem materiałów wspierających rozwój kompetencji miękkich.

– Aktywność fizyczna pobudza w organizmie wytwarzanie dopaminy i endorfin, czyli tak zwanych hormonów „szczęścia”. Co więcej, regularny ruch ma pozytywny wpływ także na pracę mózgu - stymuluje m.in. pamięć, koncentrację i kreatywność. Wsparcie wydajności umysłowej może być szczególnie istotne w czasie zmienionych obecnie warunków pracy – czyli podczas tzw. home office. Aktywność fizyczna pomaga także w przeciwdziałaniu skutkom długotrwałego siedzenia. Warto o tym pamiętać, ponieważ choroby cywilizacyjne, w tym te wynikające z braku ruchu, nie poczekają na ustanie pandemii – mówi Mateusz Banaszkiewicz, psycholog zdrowia5.

Dbają o pracowników, bo to ich największa wartość

Według Health Enhancement Research Organization (HERO) to właśnie sport i dobre odżywianie podnoszą produktywność pracowników nawet o 25 proc., obniżają absencję o kilkanaście do kilkudziesięciu procent, a także pozytywnie wpływają na wzrost zaangażowania (zmiana o ok. 15 proc.)6. Mając wiedzę, że odporności i dobrej kondycji nie buduje się w kilka dni, świadomi pracodawcy mimo kryzysu nadal zapewniają pracownikom dostęp do benefitów wspierających ich zdrowie.

– Pandemia zmieniła sposób funkcjonowania firm oraz potrzeby pracodawców w zakresie benefitów, które wspierałyby ich pracowników w nowej rzeczywistości. Od połowy marca, dzięki licznym rozmowom z klientami o oczekiwaniach i potrzebach, możemy śmiało powiedzieć, że pracodawcy w naszym kraju bardzo świadomie i odpowiedzialnie podchodzą do kwestii zdrowia psychofizycznego pracowników, zwłaszcza w okresie epidemii. Wielu z nich już w pierwszych tygodniach po zamknięciu obiektów sportowych dopytywało o ofertę online. Możliwość ćwiczeń w warunkach domowych podczas lockdown była dla nich kluczowa ze względu na pozytywny wpływ na kondycję psychofizyczną pracowników. Co więcej, Polacy są w czołówce narodów najbardziej dotkniętych przez izolację, co negatywnie wpływa m.in. na ich zdrowie oraz samopoczucie, a praca w domu, często połączona z opieką nad dziećmi i ogólną niepewnością dotyczącą przyszłości wzmacniają niezdrowe nawyki oraz zwiększają m.in. poziom stresu. Dlatego rozbudowaliśmy ofertę online, by w realny sposób wspierać pracowników podczas wielotygodniowego home office. Był to oczekiwany ruch, ponieważ jak wynika z badań, co trzeci aktywny zawodowo i fizyczne Polak korzystał w czasie pandemii z filmów z treningami online, a użytkownicy kart MultiSport wykonali do końca kwietnia 300 tysięcy takich treningów – mówi Emilia Rogalewicz, członek Zarządu Benefit Systems.

Jedną z firm, która mimo pandemii zapewnia pracownikom m.in. dostęp do świadczeń wspierających dbanie o kondycję jest firma innogy.

– Pracownicy korzystają z programu online przygotowanego dla posiadaczy kart MultiSport. W czasie epidemii nowa formuła programu stanowiła alternatywę dla tradycyjnych wizyt w klubach fitness. Pracownicy chętnie korzystają z codziennych treningów online, konsultacji dietetyczno-trenerskich, webinariów z mindfulness, czy darmowych audiobooków w ramach rozszerzonej oferty MultiSport – wylicza Angelika Ryfińska, dyrektor HR w innogy, która podzieliła się z nami doświadczeniami z pierwszych miesięcy pandemii. Wywiad opublikowany został w niniejszym wydaniu.

Firmy chętnie dzielą się dobrymi praktykami na łamach branżowej prasy, ale także w mediach społecznościowych. Przykładów jest wiele. Pojawia się też sporo inspiracji, które warto śledzić, bo potwierdzają tezę postawioną na początku niniejszego artykułu, że człowiek jest najcenniejszą wartością firmy.

– Cieszę się z dostosowania programu (MultiSport przyp. red.) do nowych, trudnych okoliczności – napisał na LinkedIn Jacek Zawłocki, CEO at Craftware. – Craftware na czas przymusowego home office zdecydowało się udostępnić swoim ludziom usługi online na koszt pracodawcy (wcześniej dzieliliśmy się kosztem z załogą). Jestem przekonany, że każdemu potrzebny jest ruch i profesjonalne treningi, by nie wypaść w tym okresie z formy, a kanał online to teraz jedyna realna możliwość. Ja już się zalogowałem i też ćwiczę.

Rząd luzuje obostrzenia, ale specjaliści rynku pracy twierdzą, że części pracowników sprzyja tryb pracy zdalnej i będą chcieli pracować w tej formule także po zakończeniu epidemii. Z badania Grafton Recriutment i CBRE cytowanego przez „Wprost” wynika, że większość pracowników będzie chciała nadal wykonywać swoje obowiązki zawodowe zdalnie (64 proc.). Dla połowy osób wystarczający wymiar pracy poza biurem to co najwyżej dwa dni, a co siódmy zatrudniony ma nadzieję na trzy dni7. Biorąc pod uwagę nabyte niedawno doświadczenia i wzrostowy trend dbania o zdrowie, działania wspierające odporność pracowników wydają się być kluczowe. Również nastroje społeczne wskazują zasadność zapewniania pracownikom „benefitów zdrowia”. Aż 85 proc. Polaków planuje więcej ćwiczyć po zakończeniu pandemii – wynika z badania MutliSport Index Pandemia zrealizowanego przez Kantar na rzecz Benefit Systems. Od razu po ponownym otwarciu do ćwiczeń w obiektach sportowo-rekreacyjnych zamierza wrócić 9,5 mln Polaków. Amatorzy aktywności fizycznej będą mogli skorzystać z klubów fitness, siłowni i basenów już 6 czerwca. Niemniej twórca Programu MultiSport planuje czasowe utrzymanie rozszerzonej oferty online także po okresie lockdownu.

Przypisy:
1 Well.hr dotyczącym profilaktyki zdrowotnej i programów wellbeingowych.
2 Dostępny na: well.hr/pl/article/32/na-zdrowie-darmowy-raport-pe-en- -inspiracji-.html
3 Jak wspierać kondycję psychiczną pracowników, Joanna Kotzian, Benefit, 04 (95) 2020, str. -16-19
4 www.miesiecznik-benefit.pl/zarzadzanie/news/zadbaj-o-kondycje-pracownika/
5https://www.miesiecznik-benefit.pl/rozwoj/benefity/news/wirtualne-benefity-realne-korzysci/
6 tamże
7https://biznes.wprost.pl/firmy-i-rynki/10320759/praca-zdalna-zostanie-na-dluzej-tego-chce-wiekszosc-pracownikow.html

Katarzyna Patalan
redaktor naczelna miesięcznika „Benefit"
k.patalan@miesiecznik-benefit.pl

Warsztat i rzemiosło ponad wszystko.

Adam Sztaba

Pobierz wydanie 07_08/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.