Wirtualne benefity, realne korzyści

Epidemia koronawirusa zmieniła tryb życia i pracy milionów Polaków, rzucając wyzwanie setkom pracodawców, którzy szukają narzędzi umożliwiających im wspieranie dobrostanu pracowników. Tę potrzebę widzi także rynek świadczeń pozapłacowych. Dziś dobrze znane benefity, takie jak Program MultiSport, rozszerzają ofertę online, by na niespotykaną dotąd skalę wspierać aktualne potrzeby pracodawców i pracowników w warunkach domowych.

fot. Istock

Od blisko dwóch miesięcy Polacy zostają w domach, gdzie w zmienionych warunkach, głównie korzystając z internetu, starają się realizować niemal wszystkie dotychczasowe aktywności. Tak pracują, odpoczywają, uczą się, robią zakupy, korzystają z rozrywek czy aktywności fizycznej.

– Wbrew pozorom lockdown nie wyłączył nas z codziennego funkcjonowania, znacząco jednak zmienił jego tryb – podkreśla Adam Waszkowski, dyrektor działu analiz Benefit Systems, firmy będącej twórcą popularnego Programu MultiSport. – Miliony Polaków pracują zdalnie w ramach home office, który do niedawna był formą benefitu, a dziś jest koniecznością.

Do tej zmiany w błyskawicznym tempie musieli dostosować się zarówno pracownicy, jak i pracodawcy. Obecny kryzys jest wyzwaniem także dla rynku świadczeń pozapłacowych. Dziś skuteczność benefitów zależny nie tylko od ich trafnego dopasowania do potrzeb, ale także szybkości dostosowywania się do nowych warunków, takich jak możliwość zdalnego świadczenia usług. Nieoczekiwana rewolucja, jaką przyniosła epidemia, nie oznacza, że dotychczasowe potrzeby aktywnych zawodowo Polaków i firm zostały wymazane. Teraz utrzymanie satysfakcjonującego poziomu efektywności, motywacji, zdrowia i samopoczucia pracowników będzie jeszcze bardziej istotne.

Ogólnopolski home office

W 2019 r. według badania Confidence Index 52 proc. Polaków deklarowało, że od czasu do czasu chciałoby pracować zdalnie. Obecna sytuacja sprawiła, że home office dla setek firm i tysięcy pracowników stał się standardem bez konkretnych ram czasowych. Choć początkowo takie rozwiązanie może cieszyć, badania dowodzą, że oprócz korzyści, praca zdalna dostarcza także sporo problemów.

Międzynarodowe badanie „State of Remote Raport 2020” wskazuje, że 20 proc. osób pracujących poza biurem ma problemy z utrzymaniem efektywnej komunikacji z członkami zespołu, kolejne 20 proc. zmaga się z uczuciem osamotnienia. Poważnym utrudnieniem w trakcie home office może być także poczucie, że w pracy jesteśmy niemal całą dobę. Problem z rozgraniczeniem czasu na obowiązki zawodowe i relaks deklaruje aż 18 proc. badanych. Z kolei 12 proc. zaznacza, że ma trudności z utrzymaniem skupienia na obowiązkach zawodowych w domu.

Według sondażu Ariadny z marca 2020 r. blisko 30 proc. Polaków korzystających obecnie z pracy zdalnej przyznaje, że obowiązki zawodowe podczas home office pochłania więcej czasu niż w biurze. Część aktywnych zawodowo Polaków szuka odpowiedzi na pytanie „jak pracować zdalnie?”. Popularność tego hasła w wyszukiwarce Google od 15 marca 2020 r. o 100 proc. przebiła sumę zapytań z poprzednich 12 miesięcy.

– Aby wesprzeć samopoczucie i efektywność pracowników, a także odpowiedzieć na potrzeby pracodawców Program MultiSport rozszerzył swoją ofertę online o dodatki przydatne w trakcie home office. To głównie materiały edukacyjne z zakresu ergonomii pracy zdalnej, redukcji stresu czy rozwoju kompetencji miękkich. Osoby, które łączą obowiązki zawodowe z opieką nad dziećmi, docenią inspirujące poradniki z propozycjami zabaw dla najmłodszych domowników. Istotnym elementem oferty są także aktywności wspierające czas wolny – takie jak darmowy dostęp do biblioteki ebooków i audiobooków – dodaje dr Adam Waszkowski.

Najpopularniejsze benefity

Wśród benefitów pozapłacowych od lat największą popularnością cieszą się te, które wspierają zdrowy i aktywny tryb życia oraz rozwój umiejętności.

– Obecna sytuacja wzmocniła system wartości i zaangażowanie Polaków w prowadzenie zdrowego trybu życia. To właśnie zwyczaje i oczekiwania społeczeństwa powinny być pierwszą wskazówką doboru efektywnych rozwiązań motywacyjnych – podkreśla Adam Waszkowski.

Analizy Google Trends pokazują, że w marcu 2020 popularność haseł „ćwiczenia w domu” i „kursy online” w wyszukiwarce internetowej wzrosła o 200 procent (w porównaniu ze statystykami z marca 2019 r.). Te rozwiązania również znalazły się w nowej ofercie Programu MultiSport.

Posiadacze aktywnych kart mogą skorzystać z treningów online przygotowywanych przez markę MultiSport lub z zajęć prowadzonych przez kluby partnerskie w ramach wirtualnych wizyt. Do dyspozycji użytkowników jest także kurs języka angielskiego online.

Pozytywna siła przyzwyczajenia

Benefity w zinformatyzowanej formule zapewniają możliwość kontynuowania aktywności, do których pracownicy zdążyli się już przyzwyczaić. Jak podkreślają eksperci, zachowanie elementów dotychczasowej rutyny w obecnej sytuacji, może przyczynić się do poprawy naszego samopoczucia.

– W typowych okolicznościach zmiana jest zwykle stopniowym i nierzadko świadomym procesem – podkreśla Mateusz Banaszkiewicz, psycholog zdrowia. – Co ciekawe, nawet gdy wprowadzanie nowych nawyków wynika z naszej osobistej decyzji, często doświadczamy negatywnych emocji czy chwil zwątpienia. W momencie, gdy zmiana jest wymuszona zewnętrznymi okolicznościami, te emocje mogą się potęgować. Jeśli do tej mieszanki dodamy zachwiany balans między życiem osobistym i zawodowym, izolację fizyczną i społeczną, poczucie braku wpływu, a także ograniczenie rozrywek czy przyjemności, wówczas nasz umysł poddawany jest dużej presji. Warto ją konstruktywnie rozładowywać, np. starając się zachować namiastkę dotychczasowej rutyny.

Według badania MultiSport Index 2019, w normalnych warunkach z aktywności fizycznej przynajmniej raz w miesiącu korzysta 64 proc. Polaków powyżej 15. roku życia, czyli blisko 21 milionów. 19 proc. z nich ćwiczy co najmniej 5 razy w tygodniu. Zgodnie z rekomendacją ekspertów i instytucji takich, jak Światowa Organizacja Zdrowia warto być aktywnym także w okresie, kiedy sposoby na ruch są mocno ograniczone. W czasie pandemii polskie Ministerstwo Zdrowia rekomenduje przynajmniej 30 minut ruchu każdego dnia w warunkach domowych, by zadbać o dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne.

– Aktywność fizyczna pobudza w organizmie wytwarzanie dopaminy i endorfin, czyli tak zwanych hormonów „szczęścia”. Co więcej, regularny ruch ma pozytywny wpływ także na pracę mózgu - stymuluje m.in. pamięć, koncentrację i kreatywność. Wsparcie wydajności umysłowej może być szczególnie istotne w czasie zmienionych obecnie warunków pracy – czyli podczas tzw. home office. Aktywność fizyczna pomaga także w przeciwdziałaniu skutkom długotrwałego siedzenia. Warto o tym pamiętać, ponieważ choroby cywilizacyjne, w tym te wynikające z braku ruchu, nie poczekają na ustanie pandemii – mówi Mateusz Banaszkiewicz.

Aktywność fizyczna i zbilansowana dieta powinny iść w parze

W czasie ogólnopolskiego lockdownu Polacy zwracają uwagę nie tylko na aktywność fizyczną, ale także chętniej dbają o prawidłowe odżywianie.

– Ten trend zauważamy wśród użytkowników Programu MultiSport, którzy w marcu 2020 r. dwukrotnie chętniej sięgali po materiały edukacyjne wspierające budowanie zdrowych nawyków - zaznacza dr Adam Waszkowski - W ostatnich dwóch tygodniach marca, czyli w czasie trwania ogólnopolskiej kwarantanny, użytkownicy pobrali dwa razy więcej zindywidualizowanych planów żywieniowych, niż w czasie pierwszych dwóch tygodni tego miesiąca.

Według Health Enhancement Research Organization (HERO) to właśnie sport i dobre odżywianie podnoszą produktywność pracowników nawet o 25 proc., obniżają absencję o kilkanaście do kilkudziesięciu procent, a także pozytywnie wpływają na wzrost zaangażowania (zmiana o ok. 15 proc.)

Wsparcie codzienności w pakiecie od pracodawcy

Benefity pozapłacowe od lat rozszerzane są o rozwiązania zaspakajające różnorodne potrzeby pracowników. Pracodawcy coraz częściej decydują się na finansowanie świadczeń, które wspierają pracowników także w obszarach związanych bezpośrednio z życiem prywatnym. Dziś benefity, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie ludzi w zmienionej rzeczywistości, dodatkowo zyskują na znaczeniu.

Tę rolę z powodzeniem spełniają programy kafeteryjne, czyli platformy internetowe, za pomocą których pracownicy mogą nabywać produkty i usługi drogą online. Według specjalistów z platformy MyBenefit takie rozwiązanie jest ważne, gdyż środki pieniężne przekazywane przez pracodawców na konto takiej kafeterii pracownicy mogą wykorzystać według własnych, aktualnych potrzeb – robiąc np. zakupy online, wykupując usługi telemedyczne, kontynuując korzystanie z oferty sportowej czy też z różnych form rozrywki dostosowanych do warunków domowych.

Błyskawiczne i trwałe zmiany

Branża benefitów pozapłacowych przechodzi obecnie przyspieszony kurs digitalizacji. W tej perspektywie kryzys związany z epidemią, może być równocześnie szansą na ponadprzeciętny rozwój oferty świadczeń pozapłacowych i jeszcze większe możliwości ich personalizacji, zarówno według potrzeb pracodawców, jak i pracowników.

Agnieszka Bemowska
starszy specjalista ds. PR Benefit Systems
a.bemowska@benefitsystems.pl

Zaczęłam traktować ludzi jak partnerów, doceniać ich w imię zasady: chwal przy wszystkich, upominaj w cztery oczy.

Małgorzata Bieniaszewska

Pobierz wydanie 05/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.