Wellness, czy warto na nim oszczędzać?

Obecny kryzys spowodował, że pracodawcy coraz bardziej zdają sobie sprawę, że utrzymanie kadry pracowniczej w zdrowiu psychicznym i fizycznym staje się priorytetem. W niniejszym artykule wykażę w jaki sposób inwestowanie w narzędzia dobrego samopoczucia przynoszą korzyści finansowe dla firmy.

fot. istockphoto

Produktywność pracownika można łatwo przeliczyć na pieniądze. Każda efektywnie spędzona godzina (czyli bez rozproszeń) nad określonym zadaniem zwraca się pracodawcy w postaci uzyskanych przychodów wynikających z realizacji usługi bądź tworzenia produktu. Czyli im bardziej jesteśmy produktywni, tym większy zwrot.

Według niektórych badań aż 40 proc. przeciętnego dnia pracy jest konsumowane na czynnościach niezwiązanych z nią. Wynika to z różnych zakłóceń rozpraszających pracowników. Mowa tutaj o różnych dźwiękach związanych z pracą – systemy grzewcze, ekspresy do kawy, maszyny do kopiowania, hałaśliwe procesy (głośne rozmowy, powiadomienia itp.) w tym rozrywki pracownicze takie jak gra w popularne piłkarzyki.

Uciążliwy hałas może spowodować wzrost ciśnienia krwi oraz podwyższenie poziomu cholesterolu, a to prowadzi do pogorszenia samopoczucia, które może być przyczyną chorób przewlekłych takich jak ból głowy, kłopoty ze snem, depresja, alergia, w tym do poważnych chorób przyczyniających się do spadku efektywności.

Oczywiście nie da się wyeliminować wszystkich bodźców, można jednak ograniczyć hałaśliwe procesy, a z niektórych można zrezygnować całkowicie.

W czasie pracy robienie regularnych przerw na szkalnkęwody bądź ruch, poprawia krążenie krwi i przyczynia się do zwiększenia energii, więc także do poprawy produktywności. Umożliwia to także poprawę samopoczucia, przez co pracownik jest szczęśliwszy i bardziej zaangażowany w swoją pracę.

Zmiana kultury pracy wymaga uwagi kierownictwa oraz pracowników i przy odpowiednim zaangażowaniu przyczynia się do zmiany zachowań prowadząc do poprawy efektywności w organizacji.

Zwrot z inwestycji

Koszty pracownicze związane ze zdrowiem liczone są w milionach, wie o tym każdy dyrektor HR. Można je redukować poprzez zaangażowanie kadry w różne programy przynoszące realny zwrot z inwestycji. Badania biometryczne, czy narzędzia do oceny ryzyka zdrowia w połączeniu z kreowaniem zdrowych nawyków przyczyniają się do redukcji kosztów. Bezpośrednio wpływają na redukcję zwolnień lekarskich, rotację, zwiększają także lojalność kadry.

Na przykładzie Stanów Zjednoczonych bezpośrednie koszty medyczne stanowią 24 proc. wszystkich kosztów związanych ze zdrowiem, podczas gdy pozostałe 76 proc. dotyczy kosztów pośrednich, czyli głównie prezentyzmu ( stan w którym chociaż jesteśmy na stanowisku pracy pozostajemy w stanie rozproszenia z powodu np. hałasu albo złego samopoczucia), a w dalszej kolejności absencji.

Osoby znajdujące się w grupie ryzyka zdrowotnego, zmagające się z otyłością, podwyższonym cholesterolem, ciśnieniem krwi, wysokim poziomem cukru, czy paleniem, jeśli tylko zmienią swoje nawyki, mogą znacząco wpłynąć na poprawę swojego zdrowia. Tym samym firmy odnotują redukcję kosztów bezpośrednich oraz pośrednich (prezentyzm, absencja czy krótkotrwała niezdolność do pracy), a to wpłynie na poprawę kosztów zdrowia. Firmy zauważą także poprawę produktywności, ponieważ pracownik z lepszym samopoczuciem, będzie w stanie wykonać więcej pracy w krótszym czasie.

W świetle powyższego warto uwzględnić wdrożenie programu wellness nie tylko z powodów poprawy środowiska pracy i dobrego samopoczucia pracowników, ale także z powodu oszczędności, które dobrze zaplanowany program z pewnością przyniesie.

Aby taki program zyskał sympatię działu HR i mógł zostać zaakceptowany przez dyrektora finansowego musi być mierzalny i dawać zwrot z inwestycji, choć dobra informacja jest taka, że nie każda interwencja będzie wymagać dodatkowego zaangażowanie finansowego.

Profesjonalista wellness obok wiedzy związanej ze zdrowiem powinien posiłkować się konkretnymi raportami między innymi związanymi z roczną absencją, produktywnością czy rocznym raportem kosztów bezpośrednich zdrowia na osobę. Tym samym już na etapie projektowania programu wellness omawiane wskaźniki powinny być częścią skutecznie zaplanowanego programu.

Kultura zdrowia generuje ROI

Trzeba sobie oczywiście zdać sprawę, że nie każdy pracownik będzie zainteresowany poprawą swojego zdrowia. Jednak w przypadku większych grup pracowniczych nie chodzi o to, aby przekonywać każdego człowieka do zmiany stylu życia. Znaczące korzyści w kosztach bezpośrednich oraz pośrednich uzyskuje się poprawiając wskaźniki kosztów zdrowia w kontekście populacji, a nie jednostki. Kultura zdrowia w firmie polega na tym, że to członkowie zespołów dbają o siebie nawzajem. Wraz ze wzrostem świadomości tego, jak konkretne zachowania wpływają na nich oraz ich kolegów, dokonują lepszych, zdrowszych wyborów, na co dzień. Może to dotyczyć wyboru posiłków, okazji do wspólnych ćwiczeń, czy uczestnictwa w zajęciach związanych z porzuceniem złych nawyków.

Zmiana zachowań w codziennych przyzwyczajeniach nie zadzieje się w wyniku jednorazowego dnia zdrowia. Chociaż taki event jest z pewnością przyjemnym benefitem i ciekawym urozmaiceniem dla codziennego funkcjonowania pracowników w organizacji, to dopiero specjalnie zaplanowany program uwzględniający potrzeby firmy przyniesie efekty w perspektywie kilkuletniej.

W wyniku takiego programu ilość pracowników zakwalifikowanych w obszarze ryzyka zdrowotnego stopniowo zacznie przesuwać się do obszaru bezpiecznego i zdrowego. W rezultacie wpłynie to bezpośrednio na poprawę wskaźników kosztów zdrowia generując tym samym ROI dla firmy.

Paweł Kardach
biznes partner, właściciel firmy doradczo-szkoleniowej Healthtime, zarządza usługami IT w Atos, coach ICF, trener personalny, doradca zdrowego żywienia
kontakt@pawelkardach.pl

Muzyka jest dla mnie bardzo ważna.

Michał Bajor

Pobierz wydanie 10/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.