Urlopowe benefity

Benefity już dawno przestały kojarzyć się tylko ze świadczeniami, których spodziewamy się w miejscu pracy. Stopniowo wkraczają w kolejne obszary życia, dając o sobie znać nawet w chwilach, kiedy staramy się zapomnieć o pracy – tzn. na urlopie. W kategorii wakacyjnych benefitów przodują przedsiębiorstwa, których działalność związana jest z obsługą ruchu turystycznego, oraz firmy z branży IT dysponujące dużym budżetem.

fot. unsplash

W artykule przedstawione zostały przykłady różnych rozwiązań wprowadzonych przez przedsiębiorstwa w celu umilenia pracownikom urlopu – począwszy od dodatkowych płatnych dni wolnych, poprzez dopłaty do noclegów, aż po finansowanie podróży pracownika i jego najbliższych.

Dopłaty albo darmowy dostęp do usług

Pracownicy znanego portalu rezerwacji noclegów Booking. com otrzymują budżet w wysokości 1 tys. EUR rocznie do wykorzystania na pokrycie kosztów zakwaterowania podczas prywatnych podróży. Mogą go wykorzystać sami lub wspólnie z rodziną czy znajomymi. Oczywiście noclegi muszą być rezerwowane za pośrednictwem strony Booking.com. Ponadto pracownicy mogą rezerwować noclegi z 25-procentową zniżką. Co więcej, od momentu zatrudnienia status prywatnego konta każdego z pracowników zostaje podniesiony do rangi Genious, stworzonej dla stałych klientów. Jej posiadacze mogą liczyć na dodatkowe 10 proc. zniżki w niektórych obiektach oraz na inne profity, takie jak możliwość późniejszego wymeldowania czy darmowego transferu z lotniska.

Osoby pracujące w centrali Bookingu w Amsterdamie cenią sobie również system dopłat do dojazdów do pracy, z zalet którego mogą korzystać także w dni wolne. Wysokość samych dopłat uzależniona jest od odległości między miejscem zamieszkania a siedzibą firmy. Najbardziej skorzystać mogą na nich ci, którzy mają do pokonania więcej niż 50 km. Pracodawca oferuje im bowiem 200 EUR w gotówce lub darmową kartę pozwalającą podróżować bez limitu po całym kraju wszystkimi środkami transportu publicznego (pociągami, autobusami, tramwajami i metrem). Jej posiadacze deklarują, że dzięki niej w dni wolne od pracy zwiedzają całą Holandię.

Inny znany gracz rynku turystycznego – Airbnb – oferuje swoim pracownikom jeszcze większe środki na zarezerwowanie wybranych miejsc noclegowych spośród setek tysięcy ofert z całego świata zamieszczonych na tym portalu. Każdemu zatrudnionemu przysługuje aż 2 tys. USD rocznie! (Cawley C., 2017).

Jednak są i tacy pracodawcy, którzy za wyjazdy wypoczynkowe pracowników płacą jeszcze więcej niż Airbnb czy Booking. Przykładem może być Moz – amerykańska firma z siedzibą w Seattle zajmująca się pozycjonowaniem stron internetowych. Pracodawca ten pokrywa koszty podróży swoich pracowników przebywających na płatnym urlopie do kwoty 3 tys. USD. Ten benefit nosi w Moz nazwę paid paid vacation, czyli „opłacony płatny urlop”.

Trzy tysiące dolarów to mało? Proszę bardzo. Jeśli przepracujesz pięć lat w firmie Epic Systems (oferującej nowoczesne rozwiązania z zakresu opieki zdrowotnej), zyskasz prawo do miesięcznego płatnego urlopu. Co więcej, jeśli zdecydujesz się spędzić go w kraju, w którym nigdy dotąd nie byłeś, pracodawca sfinansuje podróż tobie oraz osobie towarzyszącej. I tak co pięć lat. Czy można wyobrazić sobie lepszy sposób na zatrzymanie pracowników w firmie? (Stanger M., Taube A., 2014).

Przedsiębiorstw, które nagradzają lojalnych pracowników długim płatnym urlopem wypoczynkowym, jest więcej, ale zazwyczaj nie finansują im one dodatkowo podróży. Jedną z takich firm jest Intel, który oferuje pracownikom dodatkowy czterotygodniowy urlop po przepracowaniu czterech lat albo aż ośmiotygodniowy co siedem lat.

Pójdźmy dalej. Co można zaoferować pracownikom, których praca polega na nieustannym podróżowaniu, na przykład personelowi pokładowemu? Linie lotnicze wiedzą, że najbardziej upragnionym benefitem jest dla nich bilet na trasie do ich rodzinnego miasta. Jednak dla osób, które nie mają dość latania, podniebni pracodawcy również przygotowali ciekawe oferty. Jednym z atrakcyjniejszych benefitów może pochwalić się amerykańska linia South West. Jej pracownicy mogą bez limitu korzystać z połączeń lotniczych w ramach siatki obsługiwanej przez przewoźnika. Co więcej, mogą zabrać ze sobą w podróż małżonka (partnera życiowego), dzieci do 19. roku życia (lub do 24., jeżeli studiują) oraz rodziców. Oczywiście wszyscy podróżują za darmo! (Southwest carreers – benefits 2018).

Think outside the box

Ciekawy benefit funkcjonuje w firmie prawniczej Quinn Emanuel. Nie dotyczy on co prawda urlopu, ale stanowi połączenie pracy zdalnej z podróżą, dlatego zasługuje na umieszczenie w tym zestawieniu. Otóż firma, dbając o to, aby pracownicy mogli się odstresować, daje im możliwość pracowania przez tydzień zdalnie, z dowolnego miejsca na świecie, pod warunkiem, że będą wykonywać swoje obowiązki w normalnych godzinach pracy, bez względu na to, w jakiej strefie czasowej przebywają. Pracodawca pokrywa koszty takiej podróży do kwoty 2 tys. USD (Stanger M., Taube A., 2014).

Spółka Adobe przyjęła inną strategię. Aby mieć pewność, że pracownicy są wypoczęci, cała firma zamykana jest na jeden tydzień w grudniu i na jeden tydzień w okresie letnim. Wszyscy pracownicy mają wtedy „przymusowe” wolne. Niestety, jest to „tylko” tradycyjny płatny urlop i wszystkie podróże pracownicy muszą sfinansować z własnej kieszeni, aczkolwiek zapewne wielu kolegów z innych firm zazdrości zatrudnionym w Adobe gwarantowanego wolnego w lecie oraz w sezonie zimowo-świątecznym. Pracodawca argumentuje, że wysyłanie wszystkich pracowników na urlop w tym samym momencie ma nie tylko zalety organizacyjne (przerwę w działaniu firmy uwzględnia się we wszystkich planach, deadline’ach itp.), lecz także dobrze wpływa na zmotywowanie załogi – tym, którzy w sezonie urlopowym zostaliby w biurze, byłoby trudniej skupić się na pracy, podczas gdy większość ich kolegów właśnie by odpoczywała (Nack J., 2009).

A co jeśli potrzebujemy odpocząć, ale z jakiegoś powodu nie możemy sobie pozwolić na kilkudniowy wyjazd? Znajdzie się i na to rozwiązanie, wykorzystujące walory miejsca, w którym zlokalizowana jest siedziba firmy. Choćby benefit w postaci karnetu na pobliski stok narciarski, w połączeniu z jednym dniem w sezonie, kiedy firma jest zamykana, a cała załoga wybiera się na wspólne szusowanie (the BurtonBlog 2016). W innej firmie położonej nad oceanem podawane są w pracy komunikaty pogodowe wraz z przyzwoleniem, a nawet zachętą, aby pracownicy poszli surfować w momencie, kiedy będą najlepsze fale. Jeszcze innym atrakcyjnym rozwiązaniem jest udostępnianie każdemu z zatrudnionych firmowego jachtu, z którego mogą korzystać, gdy potrzebują chwili relaksu.

Wyjeżdżający na urlop pracownicy mogą także potrzebować wsparcia w zaopiekowaniu się pozostawianym mieszkaniem czy zwierzętami domowymi. Nie zawsze mają możliwość poproszenia o pomoc życzliwych sąsiadów czy mieszkającej w pobliżu rodziny. I w tej kwestii niektórzy pracodawcy wychodzą naprzeciw potrzebom pracowników, oferując z jednej strony ubezpieczenie nieruchomości, a z drugiej dopłaty lub sfinansowanie pobytu naszych pupili w hotelu dla zwierząt na czas naszej nieobecności. Wszystko po to, aby na urlopie pracownicy nie musieli się niczym martwić i naprawdę mogli odpocząć.

Podsumowanie

Jak widać, możliwości wsparcia wypoczynku pracowników jest wiele. Wszystko zależy od kreatywności (i możliwości finansowych) pracodawcy. A jak wiadomo, wypoczęty pracownik to wydajny pracownik, dlatego tym bardziej warto zastanowić się, jakie wakacyjne benefity można wdrożyć w swojej firmie. Większość zaprezentowanych w tekście przykładów pochodzi ze Stanów Zjednoczonych lub krajów Europy Zachodniej, ale istnieje duże prawdopodobieństwo, że tego typu rozwiązania będą w najbliższych latach zyskiwać na popularności również w naszym kraju.

Bibliografia:
– Stanger M., Taube A., 17 companies with awesome perks that will make you jealous, Business Insider 2014 [http://www.businessinsider.com/company-perks-that- -will-make-you-jealous-2014-7?IR=T].
– Cawley C., 25 best companies for perks and benefits, Tech.co 2017 [https://tech.co/25-best-companies-perks- -benefits-2017-12].
– Burton ride day is our family tradition, the Burton- Blog 2016 [https://www.burton.com/blogs/the-burton- -blog/burton-ride-day-our-family-tradition/].
– Nack J., Adobe is closed this week (and what that means), blogs.adobe.com 2009 [http://blogs.adobe.com/ jnack/2009/06/adobe_is_closed_this_week_and_what_ that_me.html].
– Southwest carreers – benefits 2018 [https://careers.southwestair. com/benefits].

 

Kamil Preidl
Sedlak & Sedlak

Sprzedaż jest prosta, tylko ludzie niepotrzebnie ją komplikują.

Wojciech Herra

Pobierz wydanie 06/2019

Zobacz również

Nowy model nauki języka angielskiego dla Twoich pracowników

69 proc. Polaków otrzymuje w swojej pracy przynajmniej jeden benefit pozapłacowy. Do pierwszej piątki najczęściej pożądanych świadczeń wśród pracowników niezmiennie należą szkolenia językowe [1]. Współczesne realia stawiają przed organizacjami nowe wyzwania: jaką formę nauki zaproponować pracownikom, by była ona przyjemnością, a nie koniecznością?

Benefity na gruncie prawa zamówień publicznych

W ostatnich latach można zaobserwować, że wszelkie świadczenia pozapłacowe takie jak prywatna opieka medyczna, karty podarunkowe, dofinansowanie biletów do kina czy teatru, karnety na siłownię, stanowią już nie jakiś szczególny bonus przyznawany wybranym pracownikom, ale są benefitami powszechnie dostępnymi dla pracowników, a dla pracodawcy elementem employer brandingu. To wszystko powoduje, że nie tylko prywatne firmy, lecz także państwowe instytucje dokonują niejednokrotnie na dużą skalę zakupu takich świadczeń pozapłacowych.

Jak informować o benefitach?

W obliczu coraz większych trudności ze znalezieniem i utrzymaniem wartościowych pracowników firmy prześcigają się w tworzeniu coraz bogatszej oferty benefitów. Jednak niewielu z nich zastanawia się, w jaki sposób informować o nich pracowników.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.