Stabilny system motywowania i rozwoju pracowników

Epidemia koronawirusa sprawiła, że wiele firm musiało w krótkim czasie dostosować swój sposób pracy do nowej rzeczywistości. Przed takim wyzwaniem stanął również nasz klient, Grupa Żywiec - jeden z czołowych polskich producentów piwa. Zdecydował się wykorzystać rozwiązania MyBenefit do przemodelowania sposobu działania firmy w czasie społecznej izolacji pracowników. W jaki sposób? Zapraszamy do lektury case study!

fot. istockphoto

Grupa Żywiec to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w polskim browarnictwie. Grupa zatrudnia ponad 2 tysiące osób, a jej browary usytuowane są w pięciu miastach na terenie kraju. Warszawskie biuro firmy, w którym pracuje 300 osób, mieści się obecnie na tzw. Mordorze, ale od września 2020 roku będzie funkcjonować w nowej lokalizacji, Browarach Warszawskich – przestrzeni zaprojektowanej w zgodzie z najnowszymi trendami i w trosce o najwyższy komfort pracy osób zatrudnionych w firmie. Żywiec stawia na różnorodność, łączy doświadczenie z nowoczesnością, a innowacje z tradycją, czego najlepszym dowodem jest to, że w fabrykach i biurach firmy współpracują ze sobą aż 4 pokolenia specjalistów. Nic więc dziwnego, że dbałość o rozwój osobisty i zawodowy pracowników, skuteczne motywowanie ich i utrzymywanie zaangażowania z pomocą systemu benefitów pozapłacowych było przez dłuższy czas jednym z największych wyzwań firmy. Wymagało przecież dopasowania benefitów do bardzo zróżnicowanych grup, z wielu miast, w różnym wieku, z odmiennymi aspiracjami i doświadczeniami. Pracownicy potrzebowali różnorodnej, atrakcyjnej ekonomicznie i bogatej oferty – sygnalizowali na przykład, że poza Warszawą oferta benefitów jest stosunkowo niewielka. Dział HR potrzebował z kolei łatwej w obsłudze platformy, która zbierze wszystkie oferty w jednym miejscu i umożliwi nieskomplikowany dostęp do dużej puli benefitów pozapłacowych i możliwości rozwoju. Platformy, która będzie w pełni dopasowywalna do potrzeb firmy, umożliwiając dostosowywanie oferty na bieżąco i koncentrując wszystkie świadczenia w jednym miejscu.

Czarny łabędź na horyzoncie

Początek roku 2020 i wybuch epidemii koronawirusa przyniósł kolejne, nieznane dotąd trudności w obszarze utrzymania motywacji, zaangażowania i bezpieczeństwa pracowników. Zwłaszcza, że Grupa nie mogła z dnia na dzień zatrzymać produkcji w swoich browarach - część pracowników, przy zachowaniu odpowiednich procedur i środków ochrony, musiała zapewniać ciągłość działania fabryk. Reszta pracowała zdalnie, w trybie home office. Grupa szybko zareagowała na nowe wyzwania, m.in. udostępniając fotele biurowe do pracy zdalnej, dostarczając dzieciom pracowników tablety z zasobów firmy i tym samym umożliwiając im naukę w domu, czy organizując dla nich animacje w dwóch grupach wiekowych. W fabrykach zadbano o zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu pracy, co sprawiło, że absencja była niższa niż przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego.

Jednak w sytuacji, w której zastosowanie dodatkowych środków motywowania i utrzymywania efektywności załogi było jeszcze istotniejsze niż kiedykolwiek, a w której część dotychczasowych benefitów nie miała racji bytu, Żywiec potrzebował dodatkowych rozwiązań, które od ręki wpisałyby się w nowe potrzeby i zastaną rzeczywistość. Najciężej okres uziemienia w domu przeżyli handlowcy. Dla nich zmieniło się wszystko. Wcześniej byli w ciągłym ruchu i w stałym kontakcie z klientem. W nowej rzeczywistości musieli zostać w domach i pracować przez telefon. Potrzebne były sposoby, by na odległość zadbać o ich motywację i chęć do działania, ponieważ w niepewnych czasach pracownicy jeszcze bardziej potrzebują poczucia stabilności i bezpieczeństwa. Społeczna izolacja nie mogła wykluczyć aktywności poza pracą. Szczególnie tych, które dają wytchnienie i odpoczynek od wzmożonego wysiłku, uzupełniają zapasy energii potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania i pomagają utrzymać równowagę pomiędzy życiem osobistym i zawodowym. Nawet w czasach kryzysu zadowolenie z pracy jest rzeczą, którą cenią zarówno sami pracownicy, jak i pracodawcy. A dobre doświadczenia będą pamiętane i doceniane – zwłaszcza wtedy, gdy kryzys minie.

Idealny system benefitów? Wolny wybór!

Dwa lata przed wybuchem epidemii COVID-19, poszukując odpowiedniego rozwiązania problemu dostępności i różnorodności benefitów pozapłacowych, Grupa Żywiec nawiązała współpracę z MyBenefit, w wyniku której w kwietniu 2018 roku w firmie wprowadzono platformę online z ofertą świadczeń pozapłacowych - Kafeterię MyBenefit.

System kafeteryjny umożliwia pracownikom samodzielny, a zarazem łatwy i wygodny wybór interesujących ich świadczeń pozapłacowych z bogatej, sprawdzonej oferty benefitów - zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami, w dowolnym czasie i miejscu oraz w odpowiedzi na najnowsze trendy. Mogą korzystać ze świadczeń dla siebie i dla rodziny, wybierając benefity z takich obszarów jak m.in. z turystyka, rekreacja, zdrowie, sport, kultura, rozrywka, zakupy, rozwój osobisty. Wykorzystują do tego celu przydzielone w systemie punkty, pochodzące ze środków ZFŚS lub programu premiowego.

Pracodawca zyskuje z kolei wygodny w obsłudze, atrakcyjny cenowo system zwiększający motywację i zaangażowanie pracowników, skupiający wszystkie liczące się na rynku benefity w jednym miejscu, z możliwością indywidualnego dostosowania oferty do potrzeb organizacji. System eliminuje zbędną papierologię, w tym nieefektywne procesy w dziale HR.

Platforma doskonale wpisała się w ideę wewnętrznego programu pracowniczego „Moje Ż”, łączącego 3 obszary: Moje zdrowie (działania profilaktyczne, wspierane przez centrum medyczne), Rozwojownik (działania edukacyjne) i właśnie Kafeterię (benefity pozapłacowe). Pozwoliło to zebrać wszystkie świadczenia w jednym miejscu.

Wprowadzenie programu wiązało się m.in. z koniecznością przekonania do pomysłu związków zawodowych funkcjonujących w firmie, które odpowiadają za zarządzanie środkami ZFŚS. W tym celu MyBenefit zorganizował szereg spotkań i prezentacji dla pracowników, bezpośrednio komunikując się z nimi i pokazując sposób działania Kafeterii. Nie zapomniano też o zróżnicowaniu grupy odbiorców - wśród pracowników Grupy Żywiec są osoby starsze, mniej biegłe w obsłudze platform internetowych. Żywiec przygotował dla nich film instruktażowy, pokazujący krok po kroku obsługę Kafeterii.

Wprowadzenie Kafeterii MyBenefit znacznie ułatwiło również pracę działu HR. Wszystko odbywa się teraz na jednej platformie. To optymalizacja czasu pracy osób zajmujących się obsługą benefitów i możliwość przeznaczenia go na inne działania. Wcześniej pracownicy rozliczali np. bilety do kina w ramach funduszu socjalnego, w co zaangażowany był dział HR i księgowość. A to oznaczało dużo formalności i czasu na procesowanie wniosków. Teraz wszystko odbywa się automatycznie i bez niepotrzebnego zaangażowania tylu osób.

Największą popularnością wśród pracowników Grupy cieszą się bony do sklepów sportowych, oferta opieki zdrowotnej i kody do platform streamingowych. W międzyczasie wprowadzono również benefity, o które upominali się sami pracownicy – m.in. dostęp do serwisu Audioteka. Obecnie firma pracuje nad wprowadzeniem w ramach Kafeterii oferty lunchowni.

Gotowe rozwiązania na niepewne czasy

Jednak to początek 2020 roku niespodziewanie stał się najskuteczniejszym testem dla Kafeterii MyBenefit w Grupie Żywiec. Jak się okazało, oferta sprawnie wpisała się w potrzeby i działania firmy w dobie ograniczeń związanych z koronawirusem. Umożliwiła szybkie reagowanie na nową, niespodziewaną sytuację. Żywiec nie musiał szukać kolejnych rozwiązań ani zastanawiać się, jak zastąpić niemające w tej sytuacji racji bytu benefity. Miał je w zasięgu ręki, w jednym miejscu. Platforma na co dzień promująca rozrywki outdoorowe, na potrzeby akcji #zostańwdomu stała się miejscem zapewnienia produktów pierwszej potrzeby, dostępnych całkowicie zdalnie. Tuż obok akcji informacyjnych dla pracowników znajdujących się w fabrykach oraz zdalnie w domach (streamingi live z członkami zarządu i cotygodniowe newslettery z informacjami na temat funkcjonowania firmy oraz sytuacji rynkowej), postawiono na działania mające na celu rozwój pracowników i wykorzystanie tej sytuacji do podniesienia ich kompetencji. Wprowadzono m.in. szkolenia online dla handlowców, by umożliwić im bezstresową i efektywną pracę z domu. Liderom udostępniono w ten sposób pakiet szkoleniowy o metodach zarządzania zespołem rozproszonym w czasach kryzysu. Pracownicy zyskali także możliwość uczestnictwa w webinarach psychologicznych na temat tego, jak radzić sobie z lękiem, niepokojem oraz jak praktykować mindfulness. Pozwoliło to na lepsze wsparcie zespołów i zapewnienie firmie sprawnego funkcjonowania w tej trudnej sytuacji.

Wiele korzyści w jednym rozwiązaniu

Jak przyznają sami pracownicy, Kafeteria uprościła wiele procesów w firmie, pozwoliła sprawniej odpowiadać na potrzeby pracowników i – jak pokazała sytuacja z wybuchem epidemii koronawirusa – sprawiła, że Grupa Żywiec jest w stanie łatwiej dostosowywać się do niespodziewanych zdarzeń. Między innymi dzięki platformie udało się utrzymać zaangażowanie załogi w niepewnych czasach, podnieść jej kompetencje i na bieżąco odpowiadać na jej potrzeby, elastycznie dopasowując rozwiązania do rozwoju sytuacji. Pracownicy poczuli się bezpieczniej i pewniej w nowej rzeczywistości.

Dział HR sygnalizuje też inne długofalowe korzyści. Dzięki możliwości raportowania w Kafeterii, zyskuje informacje o tym, na co pracownicy przeznaczają środki i jakie benefity cieszą się największą popularnością – pozwala to tak modyfikować ofertę, by stworzyć soptymalny zestaw zachęt dla danej organizacji i skuteczniej przyciągać do niej nowe talenty. To także świetny sposób na wynagradzanie pracownika za wyniki.
Grupa Żywiec planuje docelowo umieścić wszystkie świadczenia pozapłacowe w jednym miejscu.

Komentarze ekspertów:

Agnieszka Górecka
Kierownik Działu Rekrutacji i Rozwoju w Grupie Żywiec

Bogata oferta propozycji spotkała się z uznaniem pracowników Grupy. „Żywiec to organizacja wielopokoleniowa. Każda z osób zatrudnionych w firmie potrzebuje czegoś innego i dzięki Kafeterii każda z nich ma możliwość wykorzystania swoich punktów na co tylko chce. Wpisuje się to w trend, że to pracownik decyduje i wybiera to, co jest mu potrzebne. To doskonałe rozwiązanie i dla pracownika, i dla pracodawcy.

Grzegorz Skiba
Kierownik Sprzedaży w MyBenefit

Przy wsparciu naszej platformy akcja #zostanwdomu w Grupie Żywiec została przeprowadzona bardzo sprawnie. Wspólnie dostosowaliśmy możliwości Kafeterii do nowych wyzwań. Elastyczność naszego systemu kafeteryjnego pozwala nam dowolnie modyfikować ofertę i na bieżąco dostosowywać ją do potrzeb .pracodawców!

 

tekst sponsorowany

Muzyka jest dla mnie bardzo ważna.

Michał Bajor

Pobierz wydanie 10/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.