Przyszłość wellbeingu i benefitów

Pandemia COVID-19 zrewolucjonizowała środowisko pracy. Firmy starają się reagować na nowe problemy i potrzeby pracowników jednak zdaniem zatrudnionych ich działania w obszarze wellbeingu nadal nie są wystarczające. Z badania Activy wynika, że w nowej rzeczywistości pracujący stawiają na elastyczne podejście do czasu i miejsca wykonywania pracy oraz pakiet medyczny. Domagają się od pracodawców także benefitów umożliwiających zachowanie dobrej kondycji – dla niemal 70 proc. z nich najważniejszą potrzebą benefitową jest regularna aktywność fizyczna.

fot. unsplash

Wzrosło również znaczenie równowagi emocjonalnej i redukcji stresu – aż 72 proc. badanych oczekuje wsparcia w zakresie zdrowia psychicznego. Czy firmy są gotowe sprostać tym wyzwaniom i jakie rozwiązania im w tym pomogą?

Nowa era benefitów pracowniczych

Pandemia zredefiniowała dotychczasowe potrzeby pracowników. Doświadczyli oni licznych trudności związanych z organizacją pracy w domu i izolacją społeczną. Problemy z pogodzeniem życia zawodowego i prywatnego, lęk w obliczu zagrożenia i obawy o przyszłość przyczyniły się do narastającego zmęczenia i frustracji. Pracodawcy stanęli przed wyzwaniem zapewnienia poczucia bezpieczeństwa w trudnej sytuacji i zaadresowania tych potrzeb.

Z badania Activy, badającego stosunek pracowników do działań wellbeingowych firm, wynika, że najczęściej oferowanym benefitem w nowej rzeczywistości jest pakiet medyczny (68,8 proc.) – jego znaczenie wzrosło w stosunku do czasów przed pandemią (64,8 proc.) w związku z priorytetowym podejściem pracowników do zdrowia w tym czasie. Najpopularniejsza przed okresem kwarantanny karty sportowe (64,9 proc.) z oczywistych względów straciły znaczenie (wobec 73,3 proc. przed pandemią). Najbardziej pożądanym benefitem obecnie jest elastyczne podejście do czasu i miejsca wykonywania pracy (wskazało tak 78 proc. badanych), a niestety tylko 29,2 proc. z nich przyznaje, że takie udogodnienie jest dostępne w ich miejscu pracy.

Firmy nieco ponad 20 proc. pracowników zastosowały bardziej nietypowe rozwiązania, jak na przykład zdalne wyzwania sportowe mające na celu rozładowanie napięcia psychicznego. Niektóre organizacje postawiły także na treningi i sesje jogi online, webinary na temat sztuki radzenia sobie ze stresem, a nawet uruchomiły linie telefoniczne z pomocą psychologiczną. Mimo niezwłocznej reakcji wielu firm i proponowanych rozwiązań pracownicy wciąż jednak czują się nieusatysfakcjonowani stopniem zaopiekowania w tych trudnych czasach - średnia ocena jaką wystawili badani swoim pracodawcom w kwestii podejścia do zdrowia i samopoczucia wynosi 3,5 na 5. Czego zatem oczekują od swoich pracodawców?
 
Odpowiedzialność pracodawcy za zdrowie psychiczne pracownika

Nowa, trudna sytuacja znacznie nadszarpnęła kondycję psychiczną pracowników. Lęk i niepewność spotęgowały stres związany z obowiązkami zawodowymi. Rolą pracodawcy stało się zapewnienie wsparcia psychicznego zatrudnionym.

Potwierdzają to wyniki badania Activy, według których aż 72 proc. osób uważa, że ich pracodawca powinien wprowadzić benefity związane ze zdrowiem mentalnym. Ponad połowa badanych jako najważniejsze potrzeby w tym obszarze wskazała umiejętność radzenia sobie ze stresem (54,1 proc.) oraz wyciszenie, spokój wewnętrzny i mindfulness (50,9 proc.). Dla 40 proc. pracowników najbardziej pożądaną opcją benefitową w odniesieniu do sfery psychicznej są anonimowe konsultacje psychologiczne 1:1, a dla 36 proc. dofinansowanie do spotkań z terapeutami.

Dane pokazują wyraźnie jak ważna jest ta potrzeba i jak bardzo pracownicy liczą na działania pracodawców w tym zakresie.

– COVID-19 diametralnie zmienił rzeczywistość, w której żyjemy. W świetle przedstawionych powyżej danych, nie możemy już dłużej milczeć i udawać, że zdrowie psychiczne jest czymś mniej ważnym niż zdrowie fizyczne – podkreśla Damian Markowski Co-Founder & COO Therapify, aplikacji mobilnej umożliwiającej efektywną psychoterapię online i offline, jeden z ekspertów raportu. - Czy nie nadszedł już czas na to abyśmy zaczęli także dbać o tę sferę wśród naszych pracowników? Dostęp do psychologa czy też programy pozwalające nabyć umiejętności radzenia sobie ze stresem, to coś, co nie będzie tylko PRowym gestem, ale realnie wpłynie na jakość życia pracowników jak i wyniki firmy.

Zdaniem ekspertów obciążenie psychiczne należy traktować jak nowe ryzyko zawodowe, a dobrostan psychiczny pracujących jest teraz ważny jak nigdy dotąd i musi być częścią odpowiedzialności pracodawcy.
 
Wsparcie zdrowia pracowników poprzez aktywność fizyczną

Nie dziwi fakt, że po miesiącach ograniczonych możliwości uprawiania sportu największą potrzebą zatrudnionych związaną z wellbeingiem jest wciąż aktywność fizyczna - wskazało ją niemal 70 proc. respondentów.

Regularne ćwiczenia wpływają korzystnie na zdrowie, wzmacniają odporność i motywują do działania. Z uwagi na okoliczności najczęściej wybieranymi formami ruchu w nowej rzeczywistości były jazda na rowerze oraz bieganie, zaraz po nich uplasowały się ćwiczenia z domu, które zamieniły się miejscem z siłownią.

Teraz pracujący mają jeszcze większy apetyt na ruch i oczekują od pracodawców rozwiązań umożliwiających realizację tej potrzeby, nawet w tak osobliwych warunkach.

Niepokojącym skutkiem pandemii jest spadek aktywności fizycznej pracowników. Po okresie izolacji, utrudnionego dostępu do ośrodków sportowych i siłowni są oni jeszcze bardziej spragnieni ruchu. Niemal 3/4 z nich uznaje uprawianie sportu za najważniejszą potrzebę.

Wellbeing w przyszłości - długofalowa strategia kluczem do sukcesu

Według Moniki Sonty - konsultantki rozwoju organizacji w komunikujemy.com, firmy chcąc zachować wysoką efektywność i zaangażowanie pracowników będą musiały mądrze przeorganizować dotychczasową politykę benefitową.

Nadszedł czas na wdrożenie długofalowych i kompleksowych strategii, które umożliwią odnalezienie się zespołom w środowisku pracy także podczas drugiej fali epidemii – podkreśla konsultantka. – Rozpoczyna się okres „przeprojektowania” rozwiązań związanych z organizacją pracy w celu dostosowania się do nowych potrzeb, które powstały na przestrzeni ostatnich miesięcy.

Jednym z głównych wyzwań, oprócz wyjątkowej dbałości o zdrowie fizyczne i psychiczne, będzie kontynuacja efektywnej organizacji hybrydowego modelu pracy – 78 proc. badanych uważa, że pakiet benefitów musi uwzględniać elastyczne podejście do miejsca i czasu wykonywania obowiązków zawodowych. Z badania wynika także, że 70 proc. respondentom doskwiera brak interakcji z zespołem. Pracodawcy będą musieli znaleźć metody na integrację pracowników przy ograniczonych możliwościach kontaktu społecznego.

Dzięki doświadczeniu pandemii wellbeing w firmach zyskał nowy wymiar. Zdrowie stało się absolutnym priorytetem w każdym wymiarze – fizycznym i psychicznym. Nowa sytuacja uwypukliła problemy, które istniały od zawsze, ale też uświadomiła pracodawcom konieczność holistycznego spojrzenia na pracownika i uwzględnienia jego dobrobytu mentalnego w długofalowych programach działań benefitowych. Przed pracodawcami jeszcze wiele pracy w tym zakresie, ale ziarno zostało zasiane.

Wyniki badania dostępne są w raporcie „Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych – nowe porządki” wydanego przez Activy i ponad 20 ekspertów HR.

Dorota Matuła
Co-founder & CMO Activy Bike&Run App
dorota@activy.pl

Muzyka jest dla mnie bardzo ważna.

Michał Bajor

Pobierz wydanie 10/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.