O czym powinna pamiętać każda firma stosująca benefity?

W drugim kwartale 2012 roku przeprowadziliśmy pierwsze w Polsce badanie porównujące praktyki wynagradzania za pomocą benefitów. Wzięły w nim udział 144 przedsiębiorstwa. Wśród omawianych problemów, między innymi, zapytaliśmy przedstawicieli działów HR, czy pracownicy są informowani o wartości pakietu świadczeń.

Okazało się, że aż 74 proc. pracodawców nie informuje swoich pracowników o wartości oferowanych im benefitów. Kolejny poruszony problem to pomiar poziomu zadowolenia pracowników z benefitów. Tu wyniki okazały się równie przygnębiające, bo aż 66 proc. firm nie interesuje się tym, czy pracownicy są, czy nie są zadowoleni z otrzymywanych świadczeń dodatkowych. Najgorsze wyniki otrzymaliśmy w odpowiedzi na pytanie, czy w firmie badana jest skuteczność programów świadczeń dodatkowych. W tym przypadku aż 79 proc. przedsiębiorstw odpowiedziało, że nie przeprowadza takich badań.


Wyniki pokazują, że beztrosko marnujemy środki wydatkowane na świadczenia. Z dużym prawdopodobieństwem można bowiem stwierdzić, że w sytuacji gdy pracownicy nie znają wartości otrzymywanych świadczeń (74 proc. firm), nie traktują ich jako części wynagrodzenia. W koncepcji Total Rewards (łączne korzyści z pracy) podkreśla się wręcz, że wynagrodzeniem jest tylko to, co pracownik spostrzega jako wartość dla siebie. Jeżeli więc nie informujemy go o wydatkach, jakie ponosimy w związku z jego zatrudnieniem, to trudno oczekiwać, aby odwdzięczył nam się za nie wydajniejszą pracą. Jeżeli nawet będzie świadomy ponoszonych kosztów, ale nie sprawdzimy, czy dane świadczenie zaspokaja jego potrzeby, również możemy mówić o marnowaniu środków.


Benefity to inwestycja w pracownika i jeżeli nie prowadzimy działalności charytatywnej, bezwzględnie powinniśmy sprawdzać, czy jest to inwestycja opłacalna. Biorąc pod uwagę fakt, że tylko 21 proc. firm tak postępuje, można stwierdzić, iż zapominamy, jaką rolę powinny odgrywać benefity w systemie wynagradzania. Świadczenia dodatkowe to narzędzia nagradzania służące osiągnięciu specyficznych celów. Ich stosowanie nie może być wynikiem mody czy naśladownictwa, musi opierać się na rachunku ekonomicznym. Jeżeli więc szanujemy pieniądze pracodawcy, pamiętajmy, że motywowanie za pomocą benefitów wymaga zbierania informacji zwrotnych o wynikach naszych działań.

dr Kazimierz Sedlak
Sedlak & Sedlak – najstarsza polska firma doradztwa w zakresie HR

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.