Nowa era motywacji

„HR występuje u nas coraz częściej w roli policjanta, który musi wręcz zmuszać pracowników do udziału w szkoleniach firmowych”. „Coraz trudniej jest nam organizować wyjazdy firmowe i szkolenia weekendowe. Ludzie po prostu nie chcą już w nich brać udziału”. „Mnożymy liczbę oferowanych świadczeń pozapłacowych (tzw. benefitów), a najbardziej wartościowi pracownicy i tak odchodzą”.

Powyższe wypowiedzi dyrektorów HR średnich i dużych firm sygnalizują dwa istotne zjawiska: po pierwsze, coraz większy rozdźwięk między rzeczywistymi potrzebami polskich pracowników a tym, co otrzymują od swoich pracodawców, po drugie, coraz większe problemy firm z realizowaniem tradycyjnego podejścia do rozwijania i motywowania pracowników.

Czego więc tak naprawdę potrzebują obecnie polscy pracownicy i jak firmy mogą ich skutecznie motywować?

Żeby odpowiedzieć na te pytania, przeprowadziliśmy badanie [1] na 1300 internautach reprezentatywnych dla ogółu Polaków pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania i zatrudnienia. Badanie koncentrowało się na określeniu stopnia równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym Polaków. Wyniki badania opisują wyzwania, z jakimi mierzą się obecnie polscy pracownicy i – co ważne – które bardzo rzadko adresują najpopularniejsze programy rozwojowe i benefitowe oferowane przez pracodawców.

Pracodawcy, którzy będą w stanie właściwie odpowiadać na te wyzwania, mają wiele do zyskania – wyższe zaangażowanie oraz większą efektywność i lojalność pracowników. Poniżej przedstawiamy trzy kluczowe obszary potrzeb pracowników, na które mogą chcieć odpowiedzieć polscy pracodawcy.

Czego potrzebują pracownicy?
1. Pracować mniej, ale mądrzej

Z bieżących raportów OECD [2] wynika, że pod względem liczby przepracowanych godzin Polska jest nadal jednym z najbardziej zapracowanych krajów w Europie. Nasze badanie zwraca z kolei uwagę na niepokojące nawyki Polaków związane z pracą, takie jak:
– 55 proc. Polaków pracuje podczas choroby,
– 53 proc. Polaków pracuje po wyznaczonych godzinach pracy,
– 43 proc. Polaków pracuje podczas urlopu,
– 34 proc. Polaków pracuje po godzinach z przymusu pracodawcy.
I tu pojawia się ciekawy paradoks. Z jednej strony 52 proc. Polaków przyznaje, że ich życie prywatne podporządkowane jest życiu zawodowemu. Z drugiej strony brak równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest już trzecim najważniejszym powodem zmiany pracy w Polsce deklarowanym przez 38 proc. Polaków [3].

Dodatkowo wielu uczestników naszych programów rozwoju umiejętności miękkich dla firm przyznaje, że przeważająca większość ich codziennych zadań zawodowych nie ma związku z tworzeniem wartości dla klienta lub przedsiębiorstwa. Innymi słowy, jako niemal najbardziej zapracowany naród w Europie borykamy się ze zbyt dużą liczbą zadań w pracy, których sensowności i biznesowej zasadności często nikt nie weryfikuje. (Tabela 1.)

2. Odpoczynek i regeneracja

Swoje niezdrowe nawyki pracy Polacy przypłacają zaburzeniami w większości pozostałych sfer życia. Przykładowo, 70 proc. Polaków odczuwa różnego rodzaju dolegliwości bólowe ciała (na ogół somatyczne, związane z obecnością stresu). Odreagowujemy stres na ogół poprzez aktywność fizyczną (deklarowaną na poziomie trzech godzin tygodniowo), trudno nam natomiast rozładować stres i emocje w rozmowie z bliskimi, gdyż jesteśmy generalnie osamotnieni – 42 proc. Polaków utrzymuje bliskie relacje jedynie z 2−3 osobami w życiu, swoim partnerom życiowym poświęcamy przeciętnie sześć godzin tygodniowo, znajomym – cztery godziny tygodniowo, a dzieciom – od sześciu do dziewięciu godzin tygodniowo.

Przyznajemy, że w największym stopniu brakuje nam czasu na wypoczynek, jednocześnie nie dajemy sobie do niego prawa. Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy przeznaczają na relaks rozumiany jako spacery, leżenie czy drzemki średnio cztery godziny tygodniowo. (Tabela 2.)

3. Poczucie bezpieczeństwa

Badanie Mind & Soul Business pokazało, że 64 proc. Polaków nie ma poczucia bezpieczeństwa związanego ze swoją sytuacją finansową – 27 proc. Polaków nie posiada żadnych oszczędności, a kolejne 37 proc. Polaków odczuwa niewielkie lub zerowe poczucie bezpieczeństwa w tym obszarze.

Niezależnie od rzeczywistej przyczyny tego zjawiska, brak poczucia bezpieczeństwa finansowego ma bardzo negatywny wpływ na motywację, zaangażowanie i zachowania w pracy. Przykładowo, brak poczucia bezpieczeństwa hamuje kreatywność, promuje myślenie krótkoterminowe zamiast strategicznego czy zniechęca do pracy zespołowej, empatii i pogłębiania relacji.

Kilka lat temu w świecie korporacyjnym bardzo popularne było zachęcanie pracowników do „opuszczania strefy komfortu” w celu stymulowania ich rozwoju. W kontekście powyższych wyników warto zauważyć, że przeważająca większość Polaków nie musi opuszczać swojej strefy komfortu, gdyż jeszcze nigdy jej nie doświadczyła. (Tabela 3.)

Nowa era motywacji

Cechą wspólną opisanych powyżej potrzeb pracowników jest fakt, że w coraz mniejszym stopniu można na nie odpowiadać poprzez tradycyjne działania HR-owe. Pracodawcy chcący odpowiedzieć na opisane powyżej zjawiska powinni raczej skoncentrować się na fundamentalnej zmianie sposobu działania swoich firm niż na mnożeniu benefitów pracowniczych.

Po pierwsze, w większości firm konieczne jest dużo głębsze zrozumienie, kim są ich pracownicy, jakie stoją przed nimi wyzwania i jak dana firma może pomóc personelowi w ich podejmowaniu. W większości firm bardziej niż kolejnych benefitów pracownicy potrzebują więcej uwagi, zrozumienia i realnego wsparcia ze strony swoich pracodawców.

Po drugie, wzrasta rola głębszych relacji, motywowania pozafinansowego i częstszych, bardziej wartościowych interakcji pomiędzy menedżerami a ich pracownikami. Warto zauważyć, że większość z rekomendowanych powyżej nowych sposobów motywowania może być z powodzeniem realizowana przez samych menedżerów, a nie w ramach szerszych programów motywacyjnych. Żeby jednak podołać takim zadaniom, menedżerowie każdego szczebla potrzebują dużo więcej wsparcia i lepiej rozwiniętych umiejętności miękkich oraz przywódczych.

Po trzecie, konieczna jest gotowość do ciągłego zmieniania się samej firmy po to, żeby pracownicy czuli się w niej lepiej i mogli dla niej pracować bardziej efektywnie. Niezależnie od tego, czy firma upraszcza swoje procesy, formułuje bardziej atrakcyjną misję czy wprowadza bardziej strategiczne podejście do biznesu i wykonywanych zadań – motywowanie nowej generacji to już nie kwestia programów HR- -owych, a raczej – systematycznego, świadomego działania całej firmy.

Przypisy:
1 Badanie Mind & Soul Business, Work-Life Balance Polaków 2019. Darmowy raport NOWA ERA MOTYWACJI do pobrania ze strony www.mindandsoulapp.com/raport-nowa- era-motywacji
2 Zob.: https://data.oecd.org/emp/hours-worked.htm
3Badanie HAYS Poland 2019. Darmowy raport NOWA ERA MOTYWACJI do pobrania ze strony www.mindandsoulapp. com/raport-nowa-era-motywacji

Maciej Szturmowicz
założyciel Mind & Soul Business
ms@mindandsoulapp.com

Zawsze mówiłam, że możesz wszystko, tylko przestań się bać.

Agnieszka Rylik

Pobierz wydanie 07-08/2019

Zobacz również

Elastyczna forma zakupu benefitów

Zasadniczo procedury zakupowe w jednostkach publicznych mogą być przeprowadzane na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) albo wewnętrznego regulaminu udzielania zamówień. W niniejszym artykule skupię się na tej teoretycznie prostszej procedurze − dotyczącej zakupów poniżej tzw. progu bagatelności, który wynosi 30 tys. euro.

Polacy o zwierzętach w pracy

Pies i kot w firmie? Otwartość pracodawcy na zwierzęta w miejscu pracy potrafi zarówno przyciągać kandydatów, jak i ich odstraszać. Według badań Pracuj.pl, 56% pracowników dopuszcza obecność pupili w firmie, a co trzeci uznałby ją za dodatkową motywację do udziału w rekrutacji. Entuzjazm wykazują szczególnie młodsi pracownicy. W pierwszym materiale serii Pracuj.pl „Zawodowy styl życia” sprawdzamy, czy zwierzęta w pracy to pomysł dla każdego.

Nowy model nauki języka angielskiego dla Twoich pracowników

69 proc. Polaków otrzymuje w swojej pracy przynajmniej jeden benefit pozapłacowy. Do pierwszej piątki najczęściej pożądanych świadczeń wśród pracowników niezmiennie należą szkolenia językowe [1]. Współczesne realia stawiają przed organizacjami nowe wyzwania: jaką formę nauki zaproponować pracownikom, by była ona przyjemnością, a nie koniecznością?

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.