Kreowanie zaangażowania w programie wellness

Skuteczny program wellness powinien angażować większość kadry po to, aby maksymalizować ilość uczestników i jednocześnie promować długotrwałą zmianę zachowania pracowników na polu zdrowia i dobrego samopoczucia

fot. istockphoto

Biorąc pod uwagę, że skuteczne programy wellness mogą w rezultacie generować zauważalne korzyści finansowe w postaci redukcji kosztów medycznych, pracodawcy wdrażając programy związane z wellbeing organizacji powinni koncentrować się na wdrażaniu motywatorów, które są atrakcyjne i będą jednocześnie motywować większość pracowników.

Dopasowanie zachęt motywacyjnych

Trzeba sobie uświadomić, że jednorazowy event zdrowotny w postaci dnia zdrowia, chociaż jest niewątpliwie ciekawym wydarzeniem, nie zmieni na trwałe zachowania człowieka w obszarze jego zdrowia. Tak samo przykładowy zakup krokomierzy i w konsekwencji mierzenie rezultatów na portalu firmowym nie zrobi wielkiej różnicy w postępach wdrożenia programu. W praktyce należy wprowadzać takie zachęty, które są wynikiem przeprowadzonych badań, a te można np. realizować poprzez ankiety bądź wywiady z pracownikami. Takie podejście wynika z tego, że jakikolwiek, pomysł jeśli nie będzie poparty potrzebą wynikającą z kultury organizacyjnej lub indywidualnych czynników motywacyjnych, sprowadzi się do niezbyt wielkiego zaangażowania, bo na poziomie 10-15 proc. W takim przypadku trudno mówić o konkretnym zaangażowaniu, zmianie zachowania oraz co także istotne redukcji kosztów, ponieważ każdy strategicznie zaprojektowany program wymagający nakładów ze strony pracodawcy powinien się zwrócić w postaci redukcji kosztów medycznych oraz zwrotu z inwestycji. Właśnie do takich wniosków można dojść, sięgając do źródeł i przykładów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych gdzie, wellness korporacyjny jest na dobre zakorzeniony w organizacjach od dwóch dekad.

Kreowanie zaangażowania

Aby skutecznie kreować zaangażowanie w temacie zdrowia należy odnieść się do potrzeb i pragnień pracowników, a te poznamy poprzez badania i analizę informacji zwrotnej, o której wspomniałem w poprzednim akapicie. Trzeba jednak także zwrócić uwagę na potencjalne przeszkody, które mogą powstrzymać skuteczność danego działania.

Najbardziej skuteczne programy są dopasowane do potrzeb organizacji, a benefity zaprojektowane w taki sposób, aby umożliwić przekroczenie barier związanych z uczestnictwem w nich.

Próba pójścia na skróty, bez badań i analiz najczęściej prowadzi do nietrafionych wydatków w efekcie czego zastosowane benefity nie są efektywne, a na dodatek są nietrafioną inwestycją, ponieważ poniesione koszty nie generują zwrotu z inwestycji.

Z tego powodu pracodawcy, którzy podejmą wysiłek w celu zrozumienia potrzeb pracowniczych w zakresie wellnessu mogą być pewni, że zaprojektowane benefity spotkają się z ciepłym przyjęciem oraz zaangażowaniem w postaci uczestnictwa w danym programie.

Projektując program dobrego samopoczucia zaangażuj także dział HR, który jest kopalnią wiedzy psychologicznej w obszarze motywacji pracownika. Doradca, lider HR będzie wiedział, w jaki sposób wykorzystać wewnętrzne i zewnętrzne czynniki motywacyjne do tego, aby zmaksymalizować zaangażowanie i efekty programu.

W końcu nie zapomnij o tym, że przykład idzie z góry i każdy program wellness bądź inny zawsze wymaga wsparcia liderów biznesu, dlatego musi on być namaszczony przez „górę” i to w taki sposób, aby szefostwo podgrzewało atmosferę zdrowia i dawało przykład.

Siła technologii w budowaniu zaangażowania

W dzisiejszej sytuacji, w której rynek pracownika zaczyna się coraz bardziej przewartościowywać w kierunku pracy zdalnej, a rozwój technologiczny wywiera ogromny wpływ na nasze życie, trudno zlekceważyć moc internetu oraz urządzeń mobilnych podczas wdrożeń programów wellbeing.

W działaniach związanych z budowaniem kultury zdrowia w firmach powinniśmy kłaść nacisk na motywowanie ludzi poprzez działania grupowe. Powodem tego jest fakt, że w kontekście sieci społecznościowych współpracownicy często widzą w czasie rzeczywistym, jaką aktywnością zdrowotną w danym momencie zajmuje się ich kolega bądź koleżanka. Dowiadując się np., że dana osoba właśnie rozpoczęła albo ukończyła bieg, filtrujemy taką wiadomość przez swoje doświadczenie i często taki bodziec uruchamia w nas motywację, aby zrobić to samo.

Tak samo wykorzystując wspomnianą wiedzę ze wspomnianych wyżej ankiet możemy dostosować nasz firmowy Sharepoint albo dedykowaną aplikację do zarządzania zdrowiem do tego, aby dostarczać dla naszych pracowników informacje o ich celach związanych ze zdrowiem oraz historią związaną z aktywnością fizyczną.

Budując takie rozwiązania, trzeba także zwrócić uwagę na bezpieczeństwo danych. Trzeba po prostu spełnić wymagania związane z przechowywaniem i przetwarzaniem danych i jednocześnie projektować rozwiązania w taki sposób, aby dane o pracowniku były wyłącznie dostępne dla niego, a statystyki mające na celu mierzenie postępu rozwoju organizacji w kontekście populacji odnosiły się do grup. Niebagatelną wagę ma też komunikacja w tym temacie, robimy ją po to, aby każda osoba uczestnicząca w programie miała poczucie komfortu i wspomnianego bezpieczeństwa.

Rekrutuj czempionów

Kreując kulturę zdrowia, potrzebujesz silnych fundamentów do tego, aby zmiana kulturowa była trwała, ponieważ na drodze wdrożenia napotkasz na sceptyków, entuzjastów oraz osoby obojętne wobec programu. Z tego powodu potrzebujesz zespół liderów wellnessu, którzy pomogą ci reagować i wspierać projekt.

Zacznij od zidentyfikowania osób, które są zainteresowane tematem zdrowia, sportu oraz równowagi psychicznej i zaangażuj ich jako ambasadorów tematu. Najlepiej rekrutować z różnych poziomów organizacji pomimo tego, że niektórzy z nich mogą się wahać, aby zagadnąć swojego szefa w celu uzyskania wsparcia, jednak już rozmowa ze współpracownikiem nie powinna być żadną przeszkodą.

Kiedy już zbudujesz swój zespół, zadbaj o to, aby go zaznajomić z programem, jego celami oraz oczekiwaniami, a potem powiadom o tym organizację.

Zadbaj także o to, aby regularnie spotykać się z zespołem czempionów, bo dzięki temu otrzymasz informację zwrotną o aktualnych inicjatywach i wyzwaniach. Stworzysz także w ten sposób okazję do tego, aby podziękować im za ich zaangażowanie. Pamiętaj, że przykładowe podziękowania od szefa firmy może wciąż być bardzo motywujące i wspierające.=

Podsumowanie

Wellness organizacyjny tworzy realną wartość, ponieważ zwiększa lojalność kadry, poprawia jej zdrowie, kreuje także silny wizerunek pracodawcy dbającego o dobro pracownika, co obecnie jest rzeczą nie do przecenienia.

Wykorzystaj te korzyści, komunikując je poprzez różne kanały takie jak: cykliczne newslettery, komunikację mailową, firmowy SharePoint oraz Intranet. Zadbaj o to, aby przekaz był zawsze pozytywny, wspierający i pokazujący realne korzyści jednostki oraz grup, a twoi pracownicy odwdzięczą się zaangażowaniem i lojalnością.

Paweł Kardach
autor projektu Manager Kompletny, właściciel firmy doradczo szkoleniowej Healthtime, akredytowany coach ICF, trener personalny, doradca zdrowego żywienia, zarządza usługami IT w Atos
kontakt@pawelkardach.pl

Muzyka jest dla mnie bardzo ważna.

Michał Bajor

Pobierz wydanie 10/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.