Jakie są najczęstsze błędy popełniane przy implementacji programu benefitów?

Nie popełnia błędów tylko ten, kto nic nie robi. Wprowadzając benefity, również jesteśmy narażeni na możliwość ich popełnienia. Na pewno jednym z najczęstszych błędów jest opieranie się na założeniu, że dział HR i zarząd najlepiej wiedzą, jakie benefity są potrzebne pracownikom. Nic bardziej błędnego.

Świadczenia dodatkowe to część wynagrodzenia, mająca na celu zaspokajanie indywidualnych potrzeb pracowników, i tyko oni powinni decydować o tym, co będą otrzymywać. Zanim więc zdecydujemy się na implementację programu benefitów, powinniśmy się najpierw dowiedzieć, czy pracownicy chcieliby w ogóle otrzymywać benefity, jakimi świadczeniami byliby najbardziej zainteresowani lub czy chcieliby zmienić coś w już posiadanych pakietach świadczeń.

Kolejny często popełniany błąd to nieinformowanie pracowników o tym, ile kosztują otrzymywane przez nich benefity.

Jeśli pracownicy nie znają nakładów, jakie ponosi pracodawca na świadczenia, nie postrzegają ich jako części wynagrodzenia, i cały wysiłek pracodawcy może pójść na marne.

Równie często popełniany błąd to odwoływanie się do tego, co oferuje rynek na podobnych stanowiskach, bez wcześniejszej analizy własnych potrzeb. Wprowadzając świadczenia, powinniśmy określić nasze cele i dokładnie wiedzieć, co dzięki nim chcemy osiągnąć. Czy naszym celem jest zwiększenie motywacji, czy np. zmniejszenie absencji chorobowej?

W wielu firmach raz wprowadzony system świadczeń dodatkowych działa bez zmian przez wiele lat. Jest to błąd, ponieważ stagnacja i brak bieżącej oceny programu benefitów (koszty, satysfakcja pracowników, konkurencyjność) prowadzą z czasem do „naturalnej śmierci” oferowanego przez nas pakietu świadczeń. Program taki z roku na rok będzie coraz mniej atrakcyjny, przestanie odpowiadać potrzebom pracowników i utraci swoją wartość motywującą. Aby nasz program pozostał „żywy” i efektywny, powinniśmy ciągle modyfikować świadczenia i wprowadzać coraz lepsze warunki.

Jednym z najprostszych sposobów unikania wszystkich opisanych powyżej błędów jest systematyczne przeprowadzanie badania satysfakcji pracowników z otrzymywanych benefitów. Bez wcześniejszego zapoznania się z poglądami zatrudnionych nie powinniśmy podejmować żadnych decyzji, może się bowiem okazać, że pieniądze wydane na świadczenia nie przyniosą oczekiwanych korzyści.

dr Kazimierz Sedlak
Sedlak & Sedlak – najstarsza polska firma doradztwa w zakresie HR

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.