Co zyskuje pracodawca, dający benefity?

Świadczenia dodatkowe to korzyści przede wszystkim dla zatrudnionych – to dla nich są tworzone. Oferowanie niektórych świadczeń pozapłacowych stało się już standardem i pracownicy zakładają, że pracodawca zapewni im do nich dostęp. Na rynku pojawia się coraz więcej benefitów, a firmy co roku ponoszą wysokie koszty z nimi związane.

fot. unsplash

Dlaczego to robią? Jakie korzyści przynosi pracodawcy oferowanie benefitów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w poniższym artykule.

Minimalizacja kosztów działalności

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Glassdoor w 2015 roku, prawie czterech na pięciu pracowników (79 procent) w Stanach Zjednoczonych wybiera benefit zamiast wyższego wynagrodzenia. Ta tendencja jest szczególnie widoczna wśród pracowników w wieku od 18. do 34. roku życia (89 procent ankietowanych opowiedziało się za benefitem zamiast za podwyżką) oraz wśród ankietowanych w wieku 35–44 lata (84 procent). Z kolei wśród starszych pracowników odsetek osób wybierających benefit zamiast wyższej pensji był nieco niższy. 70 procent osób w wieku 45–54 lata i 66 procent osób w wieku 55–64 lata woli świadczenie dodatkowe zamiast podwyżki. Pracownicy szczególnie decydowali się na wybór benefitu zamiast podwyżki w sytuacji, gdy w ofercie firmy znajdowały się takie świadczenia dodatkowe, jak:
– pakiet zdrowotny – 40 procent badanych wybrałoby ten benefit zamiast podwyżki
– elastyczny czas pracy (również praca zdalna) – 30 procent
– dodatki biurowe (darmowy lunch, swobodny strój) – 19 proc.,
– programy rozwoju pracowników (np. szkolenia w miejscu pracy) – 19 procent.

Więcej zadowolonych pracowników

Magazyn „Score” przeprowadził ankietę w 2018 roku w Stanach Zjednoczonych, w której porównał, jak zmienia się satysfakcja pracowników w zależności od pakietu oferowanych benefitów przez firmę. 53 procent zatrudnionych wskazało, że dzięki świadczeniom dodatkowym zwiększyła się jakość ich życia. Z kolei 44 procent poinformowało, że benefity poprawiły ich stan zdrowia fizycznego i psychicznego. Z raportu Sedlak & Sedlak Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników 2019 wynika, że w ubiegłym roku w Polsce aż 81,5 procent ankietowanych było zadowolonych z benefitów. Liczba pracowników usatysfakcjonowanych pakietem świadczeń dodatkowych z roku na rok rośnie. W 2018 roku w tym samym badaniu 75,5 procent ankietowanych potwierdziło swoje zadowolenie z benefitów. Oznacza to wzrost liczby usatysfakcjonowanych zatrudnionych o 5 procent rok do roku.

Bardziej zmotywowani pracownicy

Na motywację do pracy wpływa wiele czynników. Wśród nich możemy wyróżnić pieniądze, relacje z przełożonymi i współpracownikami, a także ciekawe wyzwania i zadania. Aspektem, który wzmocni zaangażowanie pracowników oraz podniesie przywiązanie do pracodawcy, jest oferta benefitowa. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Grupę Bersin w 2015 roku w Stanach Zjednoczonych, produktywność w firmach, które oferują świadczenia dodatkowe, była o 14 procent wyższa niż w firmach, które benefitów nie oferowały. Badania przeprowadzone przez Grupę Bersin dowiodły także, że program świadczeń sprawia, iż ​​pracownicy czują się bardziej doceniani i chętni do pracy. Warto zwrócić uwagę na to, że każdego z pracowników do pracy będzie motywował inny benefit. Niektórych zatrudnionych motywuje to, że w pracy mogą zdobywać dodatkowe umiejętności oraz kwalifikacje. Dla tej grupy atrakcyjne będą na przykład kursy i szkolenia czy dopłaty do edukacji. Pracodawca, zapewniając tego typu benefity, zwiększy zaangażowanie pracowników. Szczególnie dla pracowników biurowych ważne jest, aby w czasie wolnym uprawiać aktywność fizyczną. Wobec tego tacy zatrudnieni docenią firmę, która zaoferuje im karnet na siłownię, basen czy zajęcia sportowe. Część pracowników ceni strefy relaksu w miejscu pracy, które pozwalają im na krótki odpoczynek i przywrócenie energii.

Przewaga nad innymi firmami

Obecnie ofert rekrutacyjnych jest wiele, a kandydatów do pracy mało. W maju 2019 roku według danych Głównego Urzędu Statystycznego stopa bezrobocia w Polsce wynosiła 5,4 procent. W związku z niskim bezrobociem chętni do pracy nie wybierają firmy z konieczności, ale dlatego, że zwracają uwagę na korzyści, jakie płyną z zatrudnienia u danego pracodawcy. Na polskim rynku pracy niezwykle istotne wśród pracodawców jest to, aby wyróżniać się na tle innych, a także spełniać oczekiwania kandydatów. Sposobów jest wiele. Jednym z tych popularnych jest zachęcenie kandydatów do aplikowania przez ofertę benefitową. To często benefit jest kwestią, która decyduje o tym, że kandydat wybiera daną firmę. Firma Score przeprowadziła badanie What are employee perks? w 2018 roku w Stanach Zjednoczonych, które pokazuje, jakie benefity uwzględniali pracownicy przy wyborze pracy. 88 procent kandydatów, wybierając miejsce pracy, brało pod uwagę możliwość elastycznych godzin pracy. Z kolei dla 80 procent ankietowanych firma zyskiwała przewagę nad innymi, kiedy oferowała możliwość pracy zdalnej.

Poprawa wizerunku przedsiębiorstwa

Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że zaoferowanie wysokiego wynagrodzenia na etapie rekrutacji nie wystarczy w zachęceniu kandydatów do pracy. Niezwykle ważne jest również budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy (ang. employer branding). Employer branding to strategia, która pomaga przyciągnąć, zaangażować i zmniejszyć rotację zatrudnionych w danej firmie. Koncepcja ta polega na publikowaniu ofert pracy, które są unikatowe i atrakcyjne dla przyszłego pracownika. Employer branding jest tworzony wewnątrz organizacji przy współpracy takich działów, jak: HR, PR i marketing. Podstawą opracowania koncepcji jest zidentyfikowanie wartości posiadanych przez pracodawcę (tzw. Employer Value Proposition). EVP pomaga udzielić odpowiedzi na pytanie, dlaczego kandydaci powinni wybrać właśnie to przedsiębiorstwo. Wyodrębnienie wartości, którymi kieruje się firma, stanowi wizytówkę przedsiębiorstwa. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Talent Now w 2018 roku w USA, 84 procent kandydatów ubiegających się o pracę zwraca uwagę na wartości, jakimi kieruje się firma podczas przeglądania ofert rekrutacyjnych. Z kolei z badania przeprowadzonego przez Linkedin Global Recruting Trends 2015 w USA wynika, że employer branding zmniejsza rotację pracowników o 28 procent.

Poprzez ofertę świadczeń dodatkowych dla pracowników pracodawca również pokazuje, jakie wartości są dla niego ważne. Przykładowo, jeżeli pracodawca w swojej ofercie benefitowej posiada takie pozycje, jak: pakiet opieki medycznej, pomoc w rzuceniu palenia czy zdrowe posiłki w pracy, podkreśla, że zdrowie pracowników jest dla niego bardzo ważne. Innym przykładem może być organizowanie wycieczek i imprez integracyjnych dla dzieci pracowników. W ten sposób przedsiębiorstwo podkreśla, że relacje rodzinne są dla niego istotne.

Benefity jako inwestycja długoterminowa

Jak wynika z raportu Sedlak & Sedlak pt. Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2018 roku, najczęściej oferowanym przez firmy świadczeniem pozapłacowym były szkolenia zawodowe. 99 procent przedsiębiorstw, biorących udział w badaniu, zapewniało swoim pracownikom ten benefit, z czego 79 procent firm oferowało szkolenia językowe.
Szkolenia wiążą się z ponoszeniem sporych kosztów. Często odbywają się w czasie pracy zatrudnionego, więc pracodawca musi ponieść koszty związane z wypłaceniem pracownikowi wynagrodzenia za czas pracy poświęcony na udział w szkoleniu. Dodatkowo bardzo często konieczne jest to, aby opłacić specjalistę lub kurs, na którym szkoleni są pracownicy.
Dlaczego więc te kosztowne benefity są tak popularne wśród pracodawców? Przedsiębiorstwa, inwestując swój kapitał w podnoszenie kwalifikacji pracowników, poprawiają jakość kapitału ludzkiego w firmie. Po ukończeniu kursów zatrudnieni zyskują fachową wiedzą i posiadają szersze uprawnienia. Dzięki szkoleniom zawodowym pracownicy mogą wykonywać swoją pracę wydajniej i szybciej. Tego rodzaju benefity to inwestycja długoterminowa dla pracodawcy – raz poniesiony koszt przynosi ogromne zyski w przyszłości.

Bibliografia:
– Raport Sedlak & Sedlak Świadczenia dodatkowe oferowane przez firmy w 2018 roku
– Raport Sedlak & Sedlak Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku
– Główny Urząd Statystyczny, stopa bezrobocia stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/bezrobocie-rejestrowane/bezrobotni-zarejestrowani-i-stopa-bezrobocia-stan-w-koncu-maja-2019-r-,2,82.html [dostęp 7.07.2019]
www.biospace.com/article/what-s-more-important-at-work-better-perks-and-benefits-or-a-higher-salary-/ [dostęp 7.07.2019]
www.glassdoor.com/blog/ecs-q3-2015/ [dostęp 7.07.2019]
universumglobal.com [dostęp 7.07.2019]
www.hellobenefex.com/resources/blog/motivate-employee-benefits/ [dostęp 7.07.2019]
www.score.org/news/four-five-employees-prefer-bene%EF%AC%81ts-or-perks-pay-raise [dostęp 7.07.2019]
everyonesocial.com/blog/employer-branding-statistics/ [dostęp 7.07.2019]
www.talentnow.com/recruitment-statistics-2018-trends-insights-hiring-talented-candidates/ [dostęp 7.07.2019]

Patrycja Małek
Sedlak & Sedlak

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.