Benefity w małych i średnich firmach

Świadczenia dodatkowe są coraz popularniejszym elementem wynagrodzenia, a ich dobór ma duży wpływ na atrakcyjność pakietu korzyści z pracy. Benefity w 2019 roku według raportu "Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników" (Sedlak & Sedlak, 2019) oferowało 82 proc. pracodawców, a ich popularność z roku na rok rośnie.

fot. freepik

Są one powszechne w dużych i wielkich firmach, które prześcigają się w poszerzaniu oferty o coraz bardziej oryginalne świadczenia. W roku 2019 oferowało je 94 proc. dużych i 96 proc. wielkich firm.

Sytuacja w mniejszych organizacjach jest trochę inna. Warto pamiętać, że mniejsze organizacje często otrzymują od firm dostarczających świadczenia mniej atrakcyjne cenowo oferty, przez co małe firmy mogą oferować mniej zróżnicowany pakiet benefitów. Świadczenia dodatkowe miało w swojej ofercie 38 proc. mikrofirm, 71 proc. małych oraz 86 proc. średnich przedsiębiorstw (Raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku, Sedlak & Sedlak).

 

Schemat 1. Ile procent pracodawców oferowało benefity w 2019 roku?
Źródło: Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku Sedlak & Sedlak

Najczęściej pracownicy małych i średnich przedsiębiorstw korzystali z rozszerzonego pakietu opieki medycznej (64,7 proc.). Nieco rzadziej pracownicy używali karnetów na siłownię i do klubów fitness (43,9 proc.). Popularne były również ubezpieczenie na życie oraz szkolenia i kursy zawodowe.
 

Wykres 1. Z jakich świadczeń dodatkowych najczęściej korzystają pracownicy małych i średnich firm?
Źródło: Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku Sedlak & Sedlak

Najbardziej pożądane świadczenia

Ponad 1/3 (36,4 proc.) pracowników małych i średnich firm jako najatrakcyjniejszy benefit wskazała rozszerzony pakiet opieki medycznej. Pożądanym świadczeniem była również opieka stomatologiczna – 26,6 proc. – oraz szkolenia językowe – 26,4 proc. pracowników. Poza podium znalazły się: karnety na siłownię i do klubów fitness oraz szkolenia zawodowe. Co może zrobić pracodawca, by wzbogacić swoją ofertę?

Wykres 2. Jakie świadczenia dodatkowe były najbardziej pożądane  w 2019 roku przez pracowników małych i średnich firm?
Źródło: Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku Sedlak & Sedlak

Świadczenia, które nie kosztują

Benefity, które mają dużą wartość dla pracowników, nie zawsze muszą wiązać się z dużymi kosztami. Czasami wystarczy wprowadzić niewielką zmianę, by pracownikom żyło się znacznie lepiej. Przykładem takiego świadczenia jest elastyczny czas pracy. Pracownicy z pewnością docenią również możliwość pracy zdalnej, nieoficjalny strój czy program mentoringu pracowniczego.

Więcej nie znaczy lepiej

Pamiętajmy, że w wielu wypadkach im prościej, tym lepiej. W połowie badanych małych i średnich przedsiębiorstw pracownicy mogli wybierać spośród od 2 do 5 świadczeń. Oferta benefitów nie musi być długa, może zawierać jedynie parę pozycji, ale ważne, żeby była dopasowana do potrzeb pracowników. Raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku zawiera analizy dotyczące otrzymywanych i preferowanych benefitów w zależności od wieku, płci, szczebla zatrudnienia, działu, a także miejscowości zatrudnienia.

Warto również mieć na uwadze, że kluczowa jest komunikacja – pracownicy często nie zdają sobie sprawy, do jakich świadczeń mają dostęp i na jakich zasadach mogą z nich korzystać.

Możliwość proponowania nowych świadczeń

Jeśli pracodawca nie wie, jakich świadczeń oczekują pracownicy, może umożliwić im przedstawienie własnych pomysłów. Pracodawca może określić kwotę, w ramach której pracownicy będą mogli zaproponować dowolny benefit. Dzięki temu będą mieli poczucie, że mają wpływ na swój pakiet wynagrodzeń, ponadto wzrasta prawdopodobieństwo, że będą korzystać ze świadczeń, które sami zaproponowali.

Współfinansowanie świadczeń dodatkowych przez pracownika

Warto mieć na uwadze to, że część świadczeń, zwłaszcza tych droższych, może być współfinansowana przez pracownika. Dzięki partycypacji w kosztach pracownik będzie miał większą motywację do tego, by z nich korzystać lub ewentualnie zrezygnować, jeżeli nie są mu one potrzebne. Według badania 39,2 proc. pracowników byłaby skłonna przeznaczyć na finansowanie świadczeń dodatkowych kwotę od 51 do 100 PLN, co mogłoby pracodawcy pomóc urozmaicić nieco ofertę.

Możliwość dokupienia lub rozszerzenia posiadanych benefitów

Pracownicy będą wdzięczni również za możliwość dokupienia na przykład pakietu opieki medycznej dla członka najbliższej rodziny albo karty sportowej na znajomego, z którym chodzą na siłownię. Z takiej możliwości może korzystać około 77,1 proc. pracowników małych i średnich firm.

Odpowiednia komunikacja

Nawet najlepiej przygotowany pakiet benefitów nie będzie cieszył się zainteresowaniem pracowników, jeśli nie zostaną o nim odpowiednio poinformowani. Raport Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników w 2019 roku pokazuje, że większość małych i średnich pracodawców (86,6 proc.) przekazuje pracownikom informacje dotyczące pakietu świadczeń, jednak pracownicy rzadko znają wartość swojego pakietu benefitów. Ważne jest, aby pracownicy wiedzieli, do jakich świadczeń mają dostęp i na jakich zasadach oraz gdzie mogą znaleźć szczegółowe informacje na ich temat.

Platformy dla małych firm

Istnieją również platformy przeznaczone specjalnie dla mniejszych pracodawców oferujące benefity. Dzięki takiej platformie pracodawca może nagradzać pracowników na bieżąco (indywidualnie lub grupowo), przelewając określoną kwotę na ich wirtualne konto. Pracownicy mogą w ramach tej kwoty korzystać z oferowanych benefitów, np.: mogą nabyć bony na zakupy w partnerskich sklepach, kupić bilety do kina albo wesprzeć organizację charytatywną. Mogą również tę kwotę przeznaczyć na prezenty dla innych pracowników lub też zorganizować zrzutkę, na przykład na wspólne wyjście lub urodziny kolegi z pracy.

Jagoda Zygiert
Sedlak & Sedlak

Ważne w naszym życiu jest to, żebyśmy byli w miarę szczęśliwi albo przynajmniej nie nieszczęśliwi.

Andrzej Poniedzielski

Pobierz wydanie 11/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.