Benefity pracownicze – czas na nowe porządki

Odpowiedzialni i świadomi pracodawcy wiedzą, że benefity wspierają zaangażowanie i budują przywiązanie do firmy. Aby jednak program benefitów dobrze spełniał swoje zadanie musi w pełni odpowiadać na potrzeby pracowników, dlatego ich opinia i preferencje powinny mieć kluczowe znaczenie podczas budowania oferty benefitowej w firmie.

fot. unsplash

Według Ogólnopolskiego Badania Benefitów Sedlak& Sedlak 20201 pracownicy często odczuwają niedostosowanie benefitów do indywidualnych potrzeb i małą elastyczność w wyborze świadczeń. W opinii ankietowanych przydział benefitów w ich firmach jest często niesprawiedliwy. Okres pandemii w sposób szczególny przewartościował prawdziwe potrzeby pracowników, a sytuacja zagrożenia koronawirusem stała się swoistym weryfikatorem mocnych i słabych stron organizacji. Firmy o silnej kulturze organizacyjnej, które postawiły na otwarte i uczciwe relacje, pokazały, że odpowiedzialność w czasie kryzysu to nie tylko walka o wynik finansowy, ale również o ludzi, którzy dla firmy pracują. Okazanie im szacunku, troski i poczucia bezpieczeństwa. W cytowanym raporcie pracownicy otwarcie komunikują, że pracodawcy marginalizują benefity. Uważają, że stopniowe rezygnowanie z benefitów w czasach kryzysu nie jest dobrym rozwiązaniem.

Bezpieczeństwo, zdrowie, rodzina

Epidemia zrewidowała dotychczasowe nawyki, wyeliminowała zbędne aktywności i pokazała, co dla pracowników liczy się najbardziej: bezpieczeństwo, zdrowie i rodzina. Benefity szybko przeniosły się na inny grunt. Pracodawcom nie łatwo jest sprostać dynamicznie zmieniającym się potrzebom, ale z pomocą przychodzi elastyczny, dopasowany do potrzeb pracowników system kafeteryjny. Zwiększony dostęp do e-konsultacji z lekarzami wielu specjalności oraz inicjowanie promocji zdrowia, diety, aktywności fizycznej i profilaktycznych programów prozdrowotnych to jeden z kierunków, na który postawiliśmy największy nacisk. Aktywnie rozwijamy ofertę turystyki krajowej i zagranicznej, by zachęcać pracowników do regularnego dbania o ładowanie swojego życiowego akumulatora. Urlop zorganizowany i dofinansowany przez pracodawcę to nieustannie bardzo pożądany benefit. Zadbaliśmy także o udostępnienie w platformie benefitowej dostępu do zdalnej rozrywki, bogatych ofert serwisów VOD, audiobooków, e-booków, szkoleń on-line, gier albo niezastąpionych książek i planszówek. A do tego kino, teatr, rozrywka i rekreacja – różnorodne obiekty dostępne w całej Polsce. Wszystko w ramach zaktywizowania pracowników i ich rodzin, zachęcenia do wyjścia z domu i wartościowego spędzania czasu po pracy. Umiejętność łapania balansu oraz znalezienia przestrzeni na wyciszenie i odpoczynek pomogą wzmocnić odporność i siłę psychiczną, tak ważną w rzeczywistości VUCA.

Pracownicy chcą sami wybierać swoje benefity

System kafeteryjny MyBenefit działa jak sklep internetowy, co pozwala dowolnie modyfikować ofertę i na bieżąco dostosowywać ją do bieżących potrzeb pracowników. Tę wartość zaczynają zauważać także sami pracownicy. Ponad 48% badanych jako najbardziej pożądany benefit wskazuje kafeterię benefitów. Co ciekawe, tylko 18,9% respondentów tego samego badania deklaruje, że ich pracodawca udostępnia w ramach oferty benefitów system kafeteryjny2. Duża rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami a rzeczywistością wskazuje, że platformy kafeteryjne zyskują coraz większe uznanie pracowników. Swoboda w wydatkowaniu środków od pracodawcy daje im szansę na realizowanie swoich potrzeb zawsze – nawet wtedy, gdy bardzo dynamicznie ulegają one zmianom.

Bilety do kina i teatru, możliwość opłacenia wakacji dla rodziny lub kolonii dla dzieci, zakupy online lub specjalistyczne badania czy konsultacje medyczne – nie zgadujmy, co dla naszych pracowników będzie najbardziej odpowiednie. Niech sami wybiorą to, czego najbardziej potrzebują.

Przypisy:
1 Benefity w oczach pracowników 2020, Sedlak&Sedlak
2 Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych – nowe porządki, sierpień 2020, Activy

tekst sponsorowany

Olga Małecka
kierownik biura marketingu i komunikacji w MyBenefit
olga.malecka@mybenefit.pl

Staram się w swoim życiu dostrzegać dobre rzeczy, bo dobro przyciąga dobro.

Joanna Mendak

Pobierz wydanie 09/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.