Antidotum na stres i brak zaanagażowania

Badania pokazują, że aż 67 proc. międzynarodowych firm planuje zwiększyć zakres programów wellbeing1. Takie działania obejmują m.in. zarządzanie stresem, promocję aktywności fizycznej, zdrowego odżywania czy wspieranie pozazawodowej integracji pracowników. W zgodzie z tym zjawiskiem jest również fakt, że coraz więcej pracodawców w Polsce „odmraża” karty sportowe przyznane w ramach benefitów pracowniczych. W lipcu liczba aktywowanych kart MultiSport wzrosła o 42 proc. wobec końca czerwca br.

fot. unsplash

W związku z zasięgiem pandemii problem zwiększonego stresu jest globalnym zjawiskiem, dostrzeganym przez firmy na całym świecie. Badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa2 od początku do połowy marca bieżącego roku wykazały wyraźny wzrost poziomu stresu i lęków wśród pracowników. Natomiast w lipcu odzwierciedlały również wątpliwości, co do dbałości pracodawców o dobre samopoczucie pracowników.

W amerykańskim badaniu czytamy, że od wybuchu pandemii ok. 52 proc. badanych zdecydowanie zgodziło się, że ich organizacja dba o ich ogólny dobrostan, a już w połowie lipca liczba ta spadła do 46 proc.
Europejskie dane także nie napawają optymizmem. Gallup stwierdza, że tylko 27 proc. pracowników w Wielkiej Brytanii i 26 proc. we Francji zdecydowanie zgadza się, że ich firma dba o ich dobre samopoczucie3.

Lęk i zachwiane poczucie bezpieczeństwa

Pandemia COVID-19 ma także wpływ na emocje, zachowania i przekonania Polaków.

– Wyniki badania „Wpływ pandemii COVID-19 na emocje, przekonania i zachowania Polaków” Uniwersytetu SWPS i PAN4 wykazały, że obawy związane z koronawirusem mają w Polsce bardzo wysoki poziom. Aż 26 proc. ankietowanych określiło, że czasem ich zdenerwowanie jest bliskie paniki. Trwająca pandemia może pogarszać stan zdrowia Polaków na przynajmniej dwóch poziomach. Bezpośrednio będąc źródłem dystresu, czyli negatywnie postrzeganego stresu oraz pośrednio, jeszcze bardziej zmniejszając naszą aktywność fizyczną, a w konsekwencji ograniczając skuteczność w radzeniu sobie z napięciem i pogarszając stan zdrowia psychicznego i fizycznego. Tworzy się błędne koło – analizuje sytuację Mateusz Banaszkiewicz, psycholog zdrowia, związany m.in. z SWPS, który od lat prowadzi wykłady i szkolenia nt. radzenia sobie ze stresem i wspiera firmy w tworzeniu pracowniczych programów wellbeing.

Na dłuższą metę problemy pracowników stają się problemami pracodawców, bo nie od dziś wiadomo, że istnieje korelacja między stresem pracownika, a jakością pracy.

Według badania „2020 COVID-19 Benefits Survey” firmy Willis Towers Watson5, aż 51 proc. firm przewiduje, że pandemia wpłynie negatywnie na efektywność pracy zatrudnianych osób. Jednocześnie 61 proc. badanych firm spodziewa się negatywnego wpływu pandemii na dobrostan pracowników. W efekcie zdecydowana większość, bo aż 67 proc. pracodawców, ma w planach zwiększenie zaangażowania w programy wellbeing i benefity pracownicze. Uwaga ma być skierowana zwłaszcza na zdrowie psychiczne oraz zarządzanie stresem. Co ciekawe, blisko połowa badanych międzynarodowych korporacji (49 proc.) szkoli swoich menedżerów w rozpoznawaniu oznak lęku czy depresji wśród podwładnych, a 27 proc. firm rozważa takie rozwiązanie. Jednocześnie zdecydowana większość pracodawców (72 proc.) promuje wśród pracowników pracujących zdalnie zdrowy tryb życia, w tym aktywność fizyczną.

– Bez względu na to, czy model pracy zdalnej stwarzał trudności, czy też dobrze sprawdził się w danej organizacji, przebywanie w domu przez długi czas jest ogromnym wyzwaniem dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Nasza rzeczywistość wymaga aktualnie ogromnej zdolności do szybkiego przystosowywania się. Właśnie dlatego troska o dobrostan jest rozpoznawana jako coraz ważniejsza kompetencja. Jej składnik stanowi zdolność do konstruktywnego relaksowania się oraz regularnej aktywności fizycznej. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, jak ważny dla zdrowia psychicznego jest regularny ruch. Powszechne jest przekonanie, że aktywność fizyczna poprawia nastrój za sprawą endorfin. W rzeczywistości zawdzięczamy jej znacznie więcej – przekonuje psycholog Mateusz Banaszkiewicz.

Zdrowie na etacie

Duże badanie amerykańskie „The National Study od Daily Experiences” monitorowało aktywność fizyczną i nastrój ponad dwóch tysięcy osób dorosłych. Uczestnicy co wieczór byli pytani o najbardziej stresujące zdarzenie jakie spotkało ich w ciągu dnia. W dni, w które byli aktywni, stresujące zdarzenia takie jak nieprzyjemna sytuacja w pracy czy opiekowanie się bliską, chorą osobą, były mniej obciążające dla psychicznego dobrostanu.

Wiele wskazuje na to, że firmy w Polsce dostrzegają te zależności i korzyści wynikające z aktywności sportowej, zwłaszcza teraz, gdy wiele osób odczuwa zwiększone napięcie związane z sytuacją pandemii. Pozytywnym trendem, który idzie w parze z tym stwierdzeniem jest wzrost na nowo aktywowanych kart MultiSport, które są popularnym benefitem pozapłacowym i motywują pracowników do regularnych ćwiczeń.

– Aktywność fizyczna skutecznie niweluje negatywne skutki lockdownu, w tym długotrwały stres. Pomaga także dbać o nasze zdrowie fizyczne, wspierając odporność i redukując ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych – mówi Adam Radzki, członek zarządu spółki Benefit Systems, która stworzyła Program MultiSport. – Od drugiej połowy czerwca obserwujemy postępujący wzrost aktywności użytkowników programu MultiSport. Z początkiem lipca odsetek „odmrożonych” kart sportowych wzrósł o ponad 42 proc. wobec czerwca. To oznacza, że około 710 tysięcy osób postanowiło wrócić do sportu i regularnych treningów, a pracodawcy ich w tym wspierają. Nikogo nie trzeba przekonywać, że sport to zdrowie, jednak by zwiększyć motywację do aktywności fizycznej i przypomnieć o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w obiektach sportowo-rekreacyjnych realizujemy liczne działania wspierające powroty do treningów w obiektach sportowych i na świeżym powietrzu. Przykładem takiego działania jest m.in. doroczna, wakacyjna grywalizacja Programu MultiSport, w której nagradzamy najaktywniejszych, a także wspólnie z Użytkownikami programu MultiSport wspieramy akcje charytatywne. W okresie letnim uruchomiliśmy także specjalną kampanię edukacyjno-wizerunkową, której celem było budowanie świadomości na temat zdrowego i bezpiecznego powrotu do aktywności fizycznej w dobie pandemii – dodaje Adam Radzki.

Wszystkie obiekty sportowo-rekreacyjne w Polsce (jak kluby fitness, siłownie, szkoły tańca) podlegają tym samym, podwyższonym normom sanitarnym. Obowiązuje w nich m.in. konieczność zachowania dystansu społecznego, dezynfekcji rąk oraz wykorzystywanego sprzętu sportowego. W klubach można korzystać z przebieralni, toalet czy pryszniców i, zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektoratu Sanitarnego, nie ma konieczności ćwiczenia w maskach.

Podsumowanie

Warto także podkreślić, że brak zainteresowania i wspierania dobrostanu pracowników to realne i policzalne straty dla firm. Według badania Instytutu Gallupa6 niemieccy pracownicy zapytani o to jak mocno zgadzają się, że ich firma jest zainteresowana ich „ogólnym dobrostanem” i ile dni „przegapili” w zeszłym roku, ponieważ „czuli się źle”, wykazały, że pracownicy, którzy uważali, że ich firma nie wspiera dobrostanu – tracą średnio 7,2 dnia w roku. (przyp. red. W analizie nie uwzględniono długotrwałej choroby powodującej 90 lub więcej dni nieobecności w roku.) Natomiast ci, którzy czuli, że ich dobre samopoczucie jest bardzo ważne dla ich firmy, przegapili tylko 4,9 dnia.

Cytując dalej powyższe ustalenia taka 2-3-dniowa różnica kosztowała firmę średnio około 655 euro (777 USD) na osobę. W firmie zatrudniającej 1000 pracowników strata ta wynosi około 400 000 euro (474 000 dolarów) rocznie. Te dane pokazują, że nawet kiedy pracownicy przychodzą do pracy, to mówią, że są mniej produktywni, jeśli uważają, że ich firma nie jest zainteresowana ich dobrostanem.

Podsumowując chciałabym wrócić do cytowanych na początku artykułu badań Instytutu Gallupa, w których padło pytanie: Dlaczego powinieneś dbać o dobre samopoczucie pracowników?

Badacze formułują następującą odpowiedź: Osoby o słabym samopoczuciu nie mogą tak dobrze służyć klientom, jak pracownicy w dobrej kondycji, bo są mniej produktywni, mniej skuteczni, mniej innowacyjni i mniej spostrzegawczy. Częściej chorują i są nieobecni, a co za tym idzie mniej zaangażowani.

Krótko mówiąc: jeśli zależy ci na dobrym samopoczuciu twojej firmy, musisz dbać o dobre samopoczucie swoich pracowników. Teraz znacznie bardziej, niż kiedykolwiek wcześniej7.

Przypisy:
1 www.willistowerswatson.com/en-US/Insights/2020/05/2020-covid-19-benefits-survey
2 www.gallup.com/workplace/317348/business-suffers-employees.aspx
3 www.gallup.com/workplace/317174/german-employees-less-confident-leaders-care-wellbeing.aspx
4 www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/21552-wplyw-epidemii-koronawirusa-na-emocje-i-zachowania-polakow
5 www.willistowerswatson.com/en-US/Insights/2020/05/2020-covid-19-benefits-survey
6 www.gallup.com/workplace/317174/german-employees-less-confident-leaders-care-wellbeing.aspx
7 https://www.gallup.com/workplace/317348/business-suffers-employees.aspx

Katarzyna Patalan
redaktor naczelna miesięcznika „Benefit”
k.patalan@miesiecznik-benefit.pl

Staram się w swoim życiu dostrzegać dobre rzeczy, bo dobro przyciąga dobro.

Joanna Mendak

Pobierz wydanie 09/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.