Aktywność to kobieca domena

Polki chętnie ćwiczą w pojedynkę, korzystają z nowych rozwiązań technologicznych i trendów w zakresie aktywności fizycznej, świadomie zmieniają swoje nawyki dla lepszego i dłuższego życia. Jak wynika z raportu MultiSport Index 2019, już blisko 21 milionów Polaków po 15. roku życia podejmuje aktywność fizyczną przynajmniej raz w miesiącu. Największy zapał do ćwiczeń przejawiają Polki w wieku 25–29 lat (80 proc.) oraz w przedziale 18–24 i 30–39 lat (72 proc.), najczęściej decydując się na treningi 1–2 razy w tygodniu (21 proc.).

fot. istockphoto

Głównym kobiecym motywatorem do ćwiczeń jest zdrowie, aż połowa uznaje je za najważniejszy powód zmiany stylu życia na bardziej aktywny, zaraz obok motywacji związanej z odczuwaniem przyjemności i relaksu (24 proc.) oraz chęci ukształtowania sylwetki i poprawy wyglądu (16 proc.).

– Coraz więcej Polek zdaje sobie sprawę, że regularna aktywność fizyczna jest niezbędna do utrzymania prawidłowej równowagi w życiu. Cieszy to szczególnie w kontekście kobiet pracujących, ponieważ jak wynika z badań, aż 7 na 10 czynnych zawodowo Polaków spędza w pozycji siedzącej około 2 tys. godzin rocznie, co daje blisko 12 tygodni w niezdrowej dla organizmu pozycji. Z badania MultiSport Index 2019 wynika jednak, że już 67 proc. kobiet na etacie jest aktywnych fizycznie, a 44 proc. decyduje się na aktywność typowo sportową przynajmniej raz w tygodniu, co oznacza, że w pełni świadomie wybierają one ruch, który w sposób naturalny redukuje wiele skutków ubocznych związanych z siedzącym trybem życia – mówi Emilia Rogalewicz, Członek Zarządu Benefit Systems.


Do ulubionych aktywności kobiet, jak wynika z badania, w różnym wieku należą spacery (32 poc.), rower (31 proc.), bieganie (25 proc.), siłownia i fitness (23 p proc.) pływanie (15 proc.) czy gimnastyka (13 proc.). Nieznacznie częściej kobiety ćwiczą w pojedynkę (51 procent), a obok tych, preferujących sport w towarzystwie, najczęściej znajdziemy znajomych (60 proc.), partnera (20 proc.) i dzieci (10 proc.). Sama aktywność jednak nie wystarczy, dlatego spora część ćwiczących Polek zasięga porad treningowych na własną rękę. Już blisko połowa z nich dodatkową wiedzę na temat uprawianych aktywności czerpie z internetu, w tym najczęściej z platformy YouTube (40 proc.), stron specjalistycznych (36 proc.) oraz z forów internetowych (31 proc.). Panie przodują również w oglądaniu wideo z instruktażem do ćwiczeń fizycznych – tego rodzaju materiały online ogląda w sieci już 34 procent Polek.

SPORT DODAJE PEWNOŚCI SIEBIE
Aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na postrzeganie nas samych. Tym bardziej w czasach, w których coraz więcej kobiet porównuje się do wyretuszowanych zdjęć znanych osób z pierwszych stron magazynów lub w ma teriałach zamieszczanych w mediach społecznościowych, gdzie presja na piękny wygląd i idealne ciało jest bardzo wysoka. Jak dowiadujemy się z badania przeprowadzonego na potrzeby kampanii Wybieram Siebie, aż 36 procent Polek przyznaje, że nie akceptuje swojego ciała1. I tutaj dużym wsparciem dla kobiet może być sport – z walentynkowej edycji badania MultiSport Index wynika, że według 91 procent respondentów aktywność fizyczna wpływa pozytywnie nie tylko na samopoczucie, lecz także postrzeganie własnej atrakcyjności.

– Ten wynik znajduje swoje odzwierciedlenie w licznych badaniach prowadzonych w ramach psychologii społecznej. Behawioralny aspekt kształtowania obrazu ciała obejmuje takie zachowania, jak stosowanie diet, środków farmakologicznych i kosmetycznych czy uprawianie ćwiczeń fizycznych. Samo zaangażowanie się w działanie polegające na kontroli lub/i zmianie podnosi poczucie skuteczności, zwiększa pewność siebie, a to w sposób wyraźny przekłada się na odczucie atrakcyjności. Systematyczna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na obraz ciała w sposób bezpośredni i pośredni, zwiększa poczucie atrakcyjności i pewność siebie – komentuje dr Robert Kowalczyk, seksuolog.

Niezależnie od płci rekomendacje ekspertów dotyczące prawidłowego poziomu aktywności fizycznej są takie same. Zgodnie z zaleceniami WHO jest to 150 minut w tygodniu na umiarkowanie intensywny wysiłek fizyczny lub 75 minut tygodniowo na wysiłek energiczny.

Przypisy:
kobieta.dziennik.pl/twoje-emocje/artykuly/553915,samoakceptacja-polek.html

Sandra Dobrowolska
specjalistka ds. PR,Benefit Systems
sandra.dobrowolska@benefitsystems.pl

Porażka zawsze jest świetną lekcją. Wierzę, że ogromne znaczenie ma to, jak sobie z nią poradzimy, od tego w znacznej mierze zależy sukces.

Sylwia Gruchała

Pobierz wydanie 03/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.