Aktywni = bardziej zaangażowani

Coraz więcej firm zachęca swoich pracowników do aktywności fizycznej. Standardem stają się karty uprawniające do korzystania z różnych obiektów i zajęć, pracodawcy ułatwiają pracownikom uprawianie wybranych dyscyplin i wspierają firmowych sportowców. Według raportu Willis Towers Watson 80 proc. pracodawców w Polsce zamierza w ciągu najbliższych lat rozbudować ofertę benefitów podnoszących aktywność sportową pracowników [1].

fot. freepik

Inspiracji, jak to robić „z głową”, dostarcza raport ekspercki portalu Well.hr, którego partnerem jest firma PwC.

Przeprowadzone w Wielkiej Brytanii badania dowiodły, że sport i rekreacja mają duży wpływ na motywację i satysfakcję z pracy. Tymczasem zadowoleni pracownicy są nawet dwa razy bardziej produktywni i zaangażowani. Dzięki aktywności sportowej mają więcej energii i są bardziej skoncentrowani. Ćwiczenia sprawiają, że w ich organizmie wydzielają się endorfiny, które dodają im energii. Czują się lepiej i lepiej radzą sobie z wykonywaniem codziennych obowiązków, nie popełniają błędów i w pełni wykorzystują swoje możliwości. – Sportowców charakteryzuje wysoka motywacja, determinacja, umiejętność działania pod presją, skupienie na celu i praktyczne wdrażanie strategii – mówi Ewa Ułamek z Well.hr. – Firma, która zachęca pracowników do aktywności, może liczyć na bardziej zadowolonych, kreatywnych, zmotywowanych i sprawniej działających ludzi.

W Stanach Zjednoczonych i na zachodzie Europy już dawno dostrzeżono korzyści płynące z uprawiania sportu przez pracowników. Aktywność fizyczna może tam stanowić do 20 proc. czasu pracy. Oznacza to, że w ciągu ośmiogodzinnego dnia pracy pracownicy przez ponad godzinę podejmują różne formy rekreacji sportowej. Często dbają nie tylko o własną aktywność, lecz także o aktywność kolegów i koleżanek – w biurze Svarovsky w Zurychu w przerwie na lunch można na przykład zapisać się na prowadzone przez pracowników lekcje tańca. Dzięki aktywnościom sportowym pracownicy lepiej działają, rzadziej chorują i są bardziej zaangażowani.

Pracodawcy, którzy już wdrożyli ciekawe sportowe inicjatywy, raportują ich pozytywny wpływ na poziom satysfakcji z pracy i zaangażowania.

– Sport to trwały element koncepcji BeWell@PwC, która dzięki trosce o zdrowie i dobry nastrój pracowników przyczynia się do poprawy funkcjonowania organizacji na wielu płaszczyznach. Największa zaleta to zmotywowani, zaangażowani i spełnieni pracownicy. Aktywność fizyczna i współzawodnictwo uczą konsekwencji, determinacji w osiąganiu celów oraz zdrowej rywalizacji. Ludzie, którzy lubią swoją pracę, są szczęśliwi, osiągają sukcesy i uzyskują dużo lepsze rezultaty w pracy – mówi Magdalena Kowalczyk, Human Capital Specialist w PwC.

Aktywność fizyczna bezsprzecznie przynosi wiele korzyści dla organizmu. Nie bez przyczyny mówi się, że „w zdrowym ciele zdrowy duch” – badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim wykazały, że aktywność fizyczna doskonale wpływa na pracę mózgu. Dzięki ćwiczeniom lepiej zapamiętujemy, szybciej się uczymy, co przekłada się na kreatywność i efektywniejsze rozwiązywanie problemów. Podczas wysiłku fizycznego rozładowywane są również nadmierne obciążenia psychoemocjonalne, obniża się poziom lęku. Podczas gdy 50–60 proc. wszystkich traconych w Europie dni roboczych ma związek ze stresem [2], sport eliminuje niepokój i „oczyszcza umysł”, dzięki czemu pracuje on sprawniej – w niektórych krajach (m.in. Francji czy Szkocji) spacery i aktywność fizyczna są przepisywane pacjentom przez lekarzy „na receptę”.

Jak firmy zachęcają do aktywności fizycznej?

Z analizy Well.hr wynika, że najbardziej popularnym rozwiązaniem w firmach są karty sportowe, w które inwestuje już ponad 60 proc. pracodawców w Polsce. Niektóre firmy, jak pracuj.pl, oferują też swoim pracownikom specjalne dodatki na uprawianie dowolnej dyscypliny sportu.

Warto pamiętać, że nie wszyscy pracownicy to zapaleni sportowcy – promowanie aktywności fizycznej to nie tylko sponsorowanie firmowych triathlonistów, lecz także dbałość o mniej aktywnych pracowników. Zachęcanie do rozpoczęcia aktywności metodą małych (ale regularnych) kroków może dać znakomite efekty. Promowanie spaceru, wchodzenia po schodach, wyposażenie pracowników w krokomierze czy rowerowe biurka to przykłady takich działań. Skrócenie o jedną godzinę czasu spędzanego w pracy na siedząco sprawia, że 71 proc. pracowników osiąga wyższą koncentrację, 58 proc. odczuwa mniejsze zmęczenie pracą, a 87 proc. – ma więcej energii.

Pracodawcy organizują też zajęcia sportowe w swoich siedzibach. Takie działania podejmuje na przykład BPH. Do niedawna oferta udziału w takich zajęciach adresowana była głównie do pracowników biurowych. Dziś zajęcia jogi, ćwiczenia „zdrowy kręgosłup” czy stretching wkraczają do zakładów produkcyjnych. Pomiędzy zmianami ćwiczą na przykład pracownicy Levi Strauss Poland w Płocku. Korzyści z uprawiania sportu są widoczne nawet tego samego dnia – badania American College of Sports Medicine dowodzą, że pracownicy, którzy spędzają 30–60 minut w czasie lunchu ćwicząc, są średnio o 15 proc. bardziej produktywni tego dnia.

Coraz więcej firm tworzy także w swoich siedzibach strefy relaksu i projektuje przestrzenie umożliwiające wykonywanie ćwiczeń fizycznych pomiędzy obowiązkami zawodowymi. Na przykład w gdańskim oddziale Sii na terenie biura znajdują się ścianka wspinaczkowa, zjeżdżalnie i ogólnodostępny sprzęt sportowy. W firmie Luxoft, dzięki umieszczonym w strefie relaksu stołom do ping-ponga, powstała firmowa liga tenisowa. Większa dostępność obiektów sportowych sprawia, że pracownikom łatwiej zachować aktywność – przed, w trakcie czy po pracy.

Duże firmy inwestują we własne profesjonalne obiekty sportowe – sale do ćwiczeń, siłownie i boiska. Na terenie Volkswagen Poznań działa Centrum Rehabilitacyjno-Sportowe, z salami do ćwiczeń siłowych oraz aerobowych. Na terenie kampusu firmy Intel są boiska do siatkówki i koszykówki, W swoim kompleksie biurowo-fabrycznym w Sochaczewie Mars oferuje pracownikom dostęp do siłowni, sali fitness i boiska piłkarskiego. Własną siłownię ma też firma Beiersdorf w Poznaniu.

Aktywność sportowa to również wspieranie pracowników w powrocie do „formy” czy profilaktyka zdrowia wśród pracowników 50+. Jednym z elementów programu Performance et Responsabilité w Michelin, we Francji, adresowanego do pracowników powracających do aktywności fizycznej po chorobach (np. cukrzycy), jest Second Souffle (Drugi Oddech). Pracownicy rozpoczynają program od testu wieku ciała, a następnie przystępują do 12-tygodniowego programu poprawy kondycji i powrotu do zdrowia, dostosowanego do ich indywidualnych potrzeb. Deutsche Bahn stworzył natomiast program adresowany do pracowników dojrzałych – w czasie wdrożenia programu średnia wieku w firmie wynosiła 46 lat, a prawie 44 proc. pracowników w Niemczech to osoby po 50. roku życia. Celem trwającego sześć miesięcy programu pilotażowego było zadbanie o starzejących się pracowników firmy i wsparcie ich w utrzymywaniu jak najdłużej pełnej sprawności fizycznej i umysłowej. Oprócz poprawy kondycji program przyniósł rezultaty w postaci obniżonej zawartości cukru we krwi i niższego ciśnienia. Dzięki modułowi edukacyjnemu uczestnicy programu byli bardziej świadomi i przez to bardziej skłonni do dbania o zdrowie.

Popularne jest także wspieranie pracowniczych drużyn skupiających pasjonatów określonej dyscypliny sportu. Drużyny te mogą zwykle liczyć na finansowanie treningów, strojów sportowych oraz udziału w zawodach. W PwC działają sekcje siatkówki, koszykówki, wspinaczki, tenisa, biegów i triathlonu. Niedawno powołana została także sekcja tenisa stołowego dla pracowników z orzeczeniem o niepełnosprawności. Grupy zrzeszające pasjonatów różnych dyscyplin działają też m.in. w PKN Orlen oraz w firmie LUX MED. Pracownicze drużyny reprezentują też swoich pracodawców w biznesowych ligach – piłkarskich, siatkarskich, koszykarskich, kartingowych, a nawet e-sportowych. Ważnym elementem pobudzającym do aktywności fizycznej jest współzawodnictwo, zwłaszcza takie, któremu przyświeca charytatywny cel. Kompania Piwowarska prowadzi co roku akcję „Postaw na ruch”. Do biegania, spacerów czy jazdy na rowerze mobilizuje pracowników szlachetny cel społeczny, nagrody za udział w rywalizacji indywidualnej oraz wyzwaniach grupowych. Podobne działania podejmuje też Nationale-Nederlanden.

Część firm organizuje dni sportu, podczas których oferuje swoim pracownikom m.in. możliwość skorzystania z porad żywieniowych dla aktywnych, testy wydolnościowe czy testy narządów ruchu, a także organizuje imprezy i rozgrywki sportowe, często z udziałem rodzin pracowników. Przykładem może być Dzień Sportu zorganizowany przez PwC, który zainicjował wiele działań mobilizujących pracowników do aktywności fizycznej. Niewątpliwą zaletą takich właśnie projektów jest aktywizacja rodzin pracowników praz promowanie sportu wśród najmłodszych.

Pracodawcy opłacają udział pracowników w maratonach, sztafetach biegowych czy biegach z przeszkodami, takich jak Runmageddon, Ekiden, Wings for life, Color Run czy Business Run, a także sponsorują lub organizują własne imprezy biegowe. Na szczególną uwagę zasługują starty pracowników w imprezach charytatywnych, które integrują pracowników wokół wspólnego celu – pomagania innym.

Część firm proponuje pracownikom również gimnastykę dla umysłu i wyobraźni – np. możliwość relaksu przy planszówkach, rozgrywki e-sportowe lub udział w turniejach brydżowych i szachowych. Rozgrywki szachowe są np. jedną z dyscyplin, w których mierzą się uczestnicy ORLEN Olimpiady – dorocznej imprezy sportowej, organizowanej przez koncern dla pracowników i społeczności Płocka. Orlenowi olimpijczycy startują także m.in. w biegu na 5 kilometrów, wyścigu rowerowym, w konkurencjach pływackich, w wyścigach kartingowych, w piłce nożnej, siatkówce halowej, koszykówce, tenisie stołowym oraz nordic walkingu.

Wspieranie aktywności sportowej pracowników jest źródłem wielu korzyści. Poza zdrowiem pracowników, niższą absencją chorobową czy zwiększoną produktywnością należą do nich także: czerpanie przez pracowników przyjemności z pracy, integracja w gronie współpracowników, poszerzenie kręgu znajomych o pasjonatów podobnych dyscyplin czy nauka nowych umiejętności. Przy wyborze działań aktywizujących warto pomyśleć także o dodatkowych celach, jakie dzięki nim możemy osiągnąć. Warto sięgnąć po bezpłatny raport Well.hr, który zawiera ponad 100 dobrych praktyk i zainspiruje każdego pracodawcę – bez względu na branżę i specyfikę działalności – do wyboru najlepszej strategii.

Raport można pobrać na stronie: https://well.hr/pl/article/37/rusz-si-najnowszy-raport-well-hr-o-tym-jakwspiera-aktywno-fizyczn-pracownikow-.html#

Magdalena Pancewicz
Od ponad 8 lat działa w branży HR oraz komunikacji i marketingu, Well.hr


Przypisy:
1 Źródło: 2017 Poland Benefits Trends Survey, Willis Towers Watson.
2 Źródło: Health at Work: Economic Evidence Report 2016.

Równowaga w pracy jest najważniejsza. Ważne, aby umiejętnie organizować prywatny czas.

Michel Moran

Pobierz wydanie 02/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.