Programy kafeteryjne

Spółka akcyjna w ramach swojej działalności zawiera umowy handlowe dotyczące świadczenia usług doradczych przez osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Wyżej wymienione osoby fizyczne będące wysoko wykwalifikowaną kadrą menedżerską świadczą na rzecz spółki określony typ usług związany między innymi z doradztwem biznesowym, inwestycyjnym, podatkowym itp.

istockphoto

Za świadczenie ww. usług kontrahenci otrzymują wynagrodzenie podstawowe oraz wynagrodzenie dodatkowe. W ramach dodatkowego wynagrodzenia z tytułu świadczonych przez kontrahenta usług spółka spełnia na rzecz kontrahentów świadczenia niepieniężne stanowiące określoną kwotę pieniężną. Świadczenia niepieniężne stanowią tzw. program kafeteryjny.

Benefity do wyboru

Programy kafeteryjne oferowane przez spółkę obejmowały zarówno kontrahentów, jak i członków ich rodzin. Stanowiły one rodzaj systemu motywującego współpracowników do zawiązywania relacji biznesowych z określonymi podmiotami. Miał on na celu odnalezienie na rynku, pozyskanie oraz utrzymanie relacji z jak najlepszymi kontrahentami – współpracownikami.

Wśród programów kafeteryjnych oferowanych przez spółkę znalazły się takie jak:
– opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne, – opłacanie kosztów pakietów medycznych,
– karty sportowe typu MultiSport,
– finansowanie indywidualnych szkoleń związanych z przedmiotem działalności kontrahentów oraz inne formy świadczeń, np.: w postaci finansowania kursów językowych, zabiegów rehabilitacyjnych itp.

Po otrzymaniu pakietu kontrahent spółki mógł nim dysponować w sposób dowolny, z zastrzeżeniem, że może go wykorzystać wyłącznie na ww. cele. Przydzielenie pakietu kafeteryjnego wiązało się ze specjalną procedurą, polegającą na wyborze kontrahentów, którym przysługują określone benefity. Wybór był dokonywany na podstawie odpowiedniego regulaminu oraz uchwały Rady Nadzorczej wnioskodawcy. W ten sposób spółka stosowała system zachęt pozapłacowych, aby motywować pozyskanych współpracowników do jeszcze efektywniejszej współpracy. W stanowisku wyrażonym we wniosku z 15 stycznia 2016 r. o udzielenie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków z tytułu zakupu pakietu kafeteryjnego wnioskodawca podkreślał, że programy budują jego wizerunek. W ten sposób dba on nie tylko o współpracowników, lecz także o członków ich rodzin. Fakt ich przyznania i wysokość wynagrodzenia wynikały z umów cywilnoprawnych zawieranych z kontrahentami spółki. Pakiet kafeteryjny stanowił zaś część wynagrodzenia pozapłacowego przysługującego kontrahentowi z tytułu świadczonych na rzecz wnioskodawcy usług. Ponadto wydatki związane z pakietem kafeteryjnym stanowią koszty uzyskania przychodów, których definicja znajduje się w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej w skrócie u.p.d.o.p.)

Definicja systemu kafeteryjnego

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów!

Zaloguj się, załóż konto, zamów bezpłatną prenumeratę
i miej dostęp do wszystkich materiałów na www.miesiecznik-benefit.pl

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!


Co otrzymasz będąc naszym czytelnikiem?

  • Bezpłatny dostęp do wszystkich materiałów publikowanych na łamach Miesięcznika „Benefit”
  • Bezpłatny dostęp do wszystkich archiwalnych wydań

Dowiedz się więcej o prenumeracie

Anna Słowińska
prawnik, prezes Fundacji Lepsze Prawa Człowieka

Sam talent to stanowczo za mało, konieczna jest ciężka praca.

Agnieszka Radwańska

Pobierz wydanie 12/2019

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.