(Za)ufaj – buduj zaangażowanie i zdrowe relacje

– Zaufanie jest najważniejsze, bez niego nie byłoby mojej restauracji – podkreśla Michel Moran, restaurator, który szerszej publiczności znany jest z kulinarnych programów telewizyjnych.

Zaufanie to solidny fundament każdego biznesu, jego marki, a także konkurencyjności.
– Biorę udział w różnych projektach, zdarza się, że nie ma mnie w restauracyjnej kuchni nawet przez kilka tygodni – przyznaje restaurator. – Muszę być spokojny o to, że moi współpracownicy dadzą sobie radę beze mnie. Restauracja sygnowana jest moim nazwiskiem. To ja bezpośrednio gwarantuję jej jakość. Gdybym nie miał zaufania do swoich pracowników lub je stracił, zamknąłbym restaurację.

Samodzielny, odpowiedzialny i godny zaufania pracownik, który bierze odpowiedzialność za powierzone mu zadania oraz rezultaty pracy, to marzenie każdego szefa. W jaki sposób osiągnąć ten pożądany standard kultury organizacyjnej? Które obowiązki delegować oraz jak robić to efektywnie? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Lilianna Kupaj w artykule Jak zaufanie przekłada się na branie odpowiedzialności?. Autorka przekonuje, że to właśnie zaufanie jest podwaliną dobrze funkcjonującego, współpracującego zespołu, w którym pracownicy biorą odpowiedzialność za komunikację, za działania oraz z zaangażowaniem pracują na wynik zespołu i organizacji. Lilianna Kupaj pisze o pięciu dysfunkcjach zespołowych według Patricka Lencioniego, które wpływają bezpośrednio na jakość pracy: to brak zaufania, obawa przed konfliktem, brak zaangażowania oraz unikanie odpowiedzialności – ostatecznym rezultatem tych dysfunkcji jest brak dbałości o wyniki.

Brak zaufania generuje ogromne koszty – jego skutkiem są wydłużone procesy, ukrywanie błędów, niemożność dzielenia się wiedzą i wiele innych uchybień, o których pisze autorka artykułu, do którego lektury zachęcam.

Zaufanie to niezbędna kompetencja przywództwa angażującego. Doktor Sylwia Stachowska w artykule dotyczącym zarządzania przez zaangażowanie podkreśla, że zaangażowanie wzrasta, gdy menedżerowie potrafią zdobyć zaufanie i szacunek pracowników. Sami także powinni wykazywać wysoki stopień zaangażowania, aby dawać dobry przykład podwładnym.
Niezbędne do tego jest aktywne słuchanie, które jest podstawą budowania zaufania i bezpieczeństwa oraz relacji. W artykule, który znajdziecie Państwo w niniejszym wydaniu, Beata Tarnowska-Kupny przekonuje, że prawdziwe słuchanie to sztuka – działa motywująco na pracowników, a menedżerowi dostarcza informacji, inspiracji oraz satysfakcji.

Warto doskonalić tę sztukę – słuchać, a nie tylko słyszeć.

Katarzyna Patalan
Redaktort Naczelna Miesięcznika "BENEFIT"
k.patalan@miesiecznik-benefit.pl

Warsztat i rzemiosło ponad wszystko.

Adam Sztaba

Pobierz wydanie 07_08/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.