To co nas napędza – jest w każdym z nas

– W życiu zawsze starałam się wykonywać swoje obowiązki w sposób solidny i jak najlepszy. Nie ma znaczenia, czy dotyczy to aktywności na korcie, czy poza nim – podkreśla w wywiadzie okładkowym Agnieszka Radwańska, utytułowana tenisistka, która przekonuje, że pasja to najlepszy motor do działania.

Tenisistka przyznaje, że zakończenie kariery nie wpłynęło w bezpośredni sposób na jej podejście. – Wciąż staram się, by to, co robię, miało jak najwyższą jakość – stwierdza.

Pracownicy z takim podejściem do realizowanych przez siebie zadań jak Agnieszka Radwańska są na wagę złota. Zagadnienia związane z motywacją, zaangażowaniem, efektywnością wciąż pozostają w kręgu zainteresowań większości menedżerów. W niniejszym wydaniu wracamy do tematu zaangażowania – podjęło go w swoich artykułach kilku naszych autorów.

Anna Urbańska pisze o motywacji wewnętrznej jako tej najcenniejszej, którą według badań Instytutu Gallupa ma 85–90 procent przychodzących do pracy, a potem… według autorki ważny jest stopień tego zaangażowania.

„Stopień zaangażowania okazuje się kluczowy dla funkcjonowania każdej firmy. W praktyce oznacza on mniejszą rotację pracowników, większą wydajność, produktywność, a także rentowność. Warto skupić się zatem nie na tym, jak motywować, ale jak nie zdemotywować” – pisze w artykule, do którego lektury zachęcam.

Różne determinanty zaangażowania wzięła na warsztat w swoim materiale Sylwia Stachowska, która zwraca uwagę, że „osiągnięcie wysokiego poziomu zaangażowania wymaga odwołania się do szerokiego spektrum potrzeb, celów zawodowych i osobistych pracowników, co oznacza potrzebę uruchomienia szerokiej gamy instrumentów motywacyjnych”. Podkreśla jednocześnie, że „wysoki poziom zaangażowania wymaga przy tym identyfikacji pracowników z organizacją – aby to osiągnąć, należy kształtować stosunki pracy oparte na stabilizacji, wspólnej odpowiedzialności i partycypacji”.

A że warto ten temat zgłębiać i wciąż pracować nad budowaniem zaangażowania, przekonuje Natalia Bogdan, pisząc, że „zaangażowanie i przejawianie własnej inicjatywy to według wielu badaczy klucz do efektywności. Aon Hewitt wskazuje, że przedsiębiorstwa zatrudniające takie osoby wypracowują zyski rzędu 19 procent ponad średnią”.

Zatem jest o co „powalczyć”. Truizmem jest stwierdzenie, że zaangażowany pracownik to bardziej efektywny pracownik, ale czy nie o to właśnie nam wszystkim chodzi?

Ze względu na to, że trzymacie Państwo w rękach grudniowe wydanie miesięcznika, pragnę także zaprosić do lektury artykułu Mateusza Kozłowskiego pt. „Święta zdrowe emocjonalnie” – autor przekonuje, że mogą takie być, gdy dostatecznie wcześnie rozpoczniemy pracę nad sobą, by w ten szczególny czas wejść „w atmosferze sensu i znaczenia, głębokiego i kompletnego przeżywania tego okresu”.

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia wraz z całą Redakcją życzę Państwu niespiesznego czasu z najbliższymi, a w nadchodzącym Nowym Roku wielu sukcesów w życiu prywatnym i zawodowym – ramię w ramię z zaangażowanymi zespołami.

Katarzyna Patalan
redaktor naczelna miesięcznika „Benefit”
k.patalan@miesiecznik-benefit.pl

Muzyka jest dla mnie bardzo ważna.

Michał Bajor

Pobierz wydanie 10/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.