Szacunek rodzi szacunek

– Uważam, że dzisiaj nie ma samotnych wilków – podkreśla w wywiadzie okładkowym Wojciech Herra, charyzmatyczny mówca i badacz psychologii mistrzostwa. – Dziś najważniejszym elementem jest wymiana doświadczeń.

Miarą jakości zespołów nie jest wynik, a wsparcie, którego sobie udzielają jego członkowie – to słowa Wojciecha Herra z wystąpienia podczas majowego Kongresu Kadry, który w całości poświęcony był autentycznym wartościom tworzącym fantastyczne firmy. W swoim wystąpieniu Wojciech Herra szukał analogii między sportem a biznesem. Zaprezentował wartości zaczerpnięte ze świata sportu, które zaimplementował do biznesu, m.in.: gra fair play, wzajemne wspieranie się członków zespołu i autentyczność. Bez wątpienia ambasadorem i swego rodzaju „nośnikiem” wartości w organizacji winien być menedżer, który nie tylko będzie potrafił zgromadzić wokół siebie wartościowych pracowników, lecz także zatrzymać ich w firmie. Jego rola w budowaniu zdrowych relacji jest nieoceniona.

– Nie sztuką jest znaleźć dobrych ludzi i ich zepsuć – wprowadzić konflikt w zespole, w efekcie czego ludzie nie chcą nawzajem sobie pomagać, dzielić się informacjami, wspierać – zauważa Wojciech Herra w wywiadzie, do którego lektury zachęcam.

Autentyczne wartości są kluczowe w budowaniu autorytetu lidera wśród pracowników. Jak bardzo – przekonuje w swoim artykule Anna Urbańska, która twierdzi, że „zasada jest banalnie prosta: szacunek rodzi szacunek. Żaden pracownik nie będzie postrzegał przełożonego w roli autorytetu, jeśli ten będzie traktował go przedmiotowo, widząc w nim jedynie narzędzie do zwiększenia obrotów własnej firmy”.

Obecnie sporo się mówi o biznesie z ludzką twarzą. To nic innego jak biznes zbudowany na wartościach. Tyle jest wartości, ilu poszukujących jej ludzi. Każdy postrzega tę kwestię indywidualnie, dlatego też postaramy się sięgnąć głębiej. W niniejszym numerze publikujemy pierwszą część artykułu Tomasza Mazura będącego swego rodzaju instrukcją obsługi wartości. Autor twierdzi, że „niewiele jest obszarów naszego doświadczenia i refleksji bardziej złożonych, i niejasnych niż świat wartości. […] Wartość jest czymś innym niż jej obowiązywanie. Słowo wartość oznacza po prostu, że jakiś stan rzeczy powinno się urzeczywistnić. Słowo obowiązek natomiast oznacza, że właśnie ja, posiadający takie, a nie inne zdolności, znajdujący się w takim, a nie innym życiowym położeniu, powinienem zrealizować daną wartość”.

Wartościom poświęcił swój czerwcowy felieton Marek Skała, który zauważa, że są firmy, w których wartości są obecne na ścianie i… tylko na ścianie – w ich poszukiwaniu tym razem udał się do Szwecji.

Zapraszam do wartościowej lektury.

Katarzyna Patalan
redaktor naczelna miesięcznika „Benefit”
k.patalan@miesiecznik-benefit.pl

Zaczęłam traktować ludzi jak partnerów, doceniać ich w imię zasady: chwal przy wszystkich, upominaj w cztery oczy.

Małgorzata Bieniaszewska

Pobierz wydanie 05/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.