Czas przestoju – czas rozwoju

- W kryzysie bardzo ważne jest działanie, czyli robienie czegokolwiek, co daje nam poczucie kontroli, sprawstwa, na tu i teraz – przekonuje psycholożka Maria Rotkiel.

Szybko zmieniającej się rzeczywistości doświadczamy od kilkunastu tygodni i mimo, iż rząd luzuje liczne obostrzenia, to pewne jest, że nie wrócimy do rzeczywistości 1:1 sprzed pandemii. Globalny kryzys i tematy wokół niego zdominowały cały świat, ale kryzysy, choć na szczęście rzadziej aż na tak dużą skalę, są czymś naturalnym. Brian Tracy na ostatnim webinarze zorganizowanym przez Sebastiana Kotowa stwierdził, że lider w ciągu roku mierzy się z ok. 3-4 kryzysami. Zachowanie spokoju, gromadzenie faktów, zrewidowanie celów i działanie to według niego droga do sukcesu.

O konieczności działania, szukania nowych rozwiązać i otwartości mówi także Maria Rotkiel, która podkreśla, że kryzys jest okazją do wprowadzenia pozytywnych zmian.

– Kryzys pokazuje nam słabsze ogniwa i dzięki temu możemy wprowadzać bardzo ważne zmiany – zauważa. – Obecnie doświadczamy okoliczności, w których możemy pokazać swój potencjał, bo może się okazać, że odkryliśmy w sobie coś nowego, jakiś schemat nowego działania, który nigdy by nam do głowy nie przyszedł w tej tzw. normalności.

Zatem czas kryzysu, czy czas przestoju mogą być doskonałą okazją do podniesienia swoich kompetencji, do samokształcenia. Wszystko po to, by czas przestoju okazał się być czasem rozwoju – jak to pisze Marta Nowakowska w artykule Przekuć kryzys w zmianę opublikowanym w niniejszym wydaniu. Autorka zwraca uwagę na nowe zasady szkoleń, budowanie motywacji w zespołach i kształtowanie kultury rozwoju. Zauważa możliwości jakie niesie ze sobą praca zdalna oraz digitalizacja wielu procesów. O naturalnym dla człowieka pędzie do wiedzy i metodzie SDL wspomagającej proces uczenia się pisze także dr Sylwester Pietrzyk w artykule Renesans samokształcenia.

– Współczesna gospodarka jest oparta na wiedzy i innowacyjności. Ten stan rzeczy zrodził potrzebę tanich i efektywnych metod szkoleniowych, takich jak samokształcenie nazywane self directed leraning. Samokształcenie ma wiele zalet będących przeciwwagą dla tradycyjnego scentralizowania procesów rozwojowych w organizacjach i może się stać ich doskonałym uzupełnieniem lub następcą – sugeruje autor.
O optymalizacji procesów szkoleń pisze Paweł Kopijer, który podpowiada jak w pełni wykorzystać moc Action Planów. Zauważa, że coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę, że w procesach szkoleniowo-rozwojowych, które mają dawać wymierne rezultaty organizacji, nie tyle chodzi o atrakcyjne zajęcia i aktywny udział uczestników, co o wdrożenie jak największej ilości zmian i usprawnień w codziennym działaniu pracownika, gdy wróci po szkoleniu do pracy.

Temat podnoszenia kompetencji i rozwoju to jeden z wielu poruszonych w niniejszym wydaniu. Piszemy także o zarządzaniu zmianą, budowaniu odporności psychicznej, a także dynamicznie zmieniającym się rynku świadczeń pozapłacowych. Zatem mam nadzieję, że znajdziecie Państwo intersujące Was treści. Życzę miłej lektury.

Katarzyna Patalan
Redaktor Naczelna Miesięcznika "BENEFIT"
k.patalan@miesiecznik-benefit.pl

Warsztat i rzemiosło ponad wszystko.

Adam Sztaba

Pobierz wydanie 07_08/2020

Zobacz również

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej znajdziesz w Polityce Prywatności.