Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój » Kariera

Skuteczny networking

Skuteczny networking
fot.istockphoto
Networking jest w dzisiejszych czasach umiejętnością niezbędną – to dzięki niemu możliwe jest poznanie partnerów biznesowych, którzy mogą wesprzeć rozwój firmy, oraz pozyskiwanie nowych klientów. Jest to także sposób na znalezienie osób, które staną się istotne w życiu prywatnym.

Skoro jest to umiejętność, można się jej nauczyć dzięki zastosowaniu sześciu kroków:

SKUPIENIE NA CELU
Osoba, która chce być efektywnym networkerem – chce budować nowe relacje oraz nawiązywać nowe kontakty – przede wszystkim powinna skupić się na celu. Spotkania z innymi ludźmi mogą odbywać się w celu rozrywkowym, biznesowym i wielu innych. Nieumiejętne określenie celu spotkania, brak wiedzy o tym, co jest w nim ważne, jakie są potrzeby i założenia, skutkuje tym, że tracony jest tylko czas, ponieważ nie jest jasne, z jakiej perspektywy warto się pokazać innym osobom. Gdy nie wiadomo, jak się zaprezentować, najczęściej eksponowane jest nie to, co powinno, np. zamiast odpowiedzialnego przedsiębiorcy – imprezowy zawadiaka. Ludzie, którzy tak postępują, często nie zapadają w pamięć innym albo zostają zapamiętani „w jakiś sposób”, niekoniecznie taki, jaki chciałaby tego ta osoba.

OKREŚLENIE OSÓB, KTÓRE WARTO POZNAĆ
Poznawanie wielu osób jednocześnie i rozdawanie wszędzie swoich wizytówek nie jest zagraniem strategicznym. Networker nie zapadnie w pamięć i nie pozna właściwych osób. Zbieranie wizytówek od wszystkich też nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ nie pozwoli to na nawiązanie prawdziwych relacji. Ważniejsze jest to, żeby precyzyjnie wybrać osobę, z którą chce się nawiązać relacje, podejść do niej i zacząć z nią rozmawiać. Jeżeli okaże się, że osoba została źle wybrana, warto oczywiście elegancko zmienić rozmówcę. Ważne, by zapamiętać, że networking to nie jest szalone bieganie po eventach i zbieranie wizytówek od wszystkich uczestników albo rozkładanie wszędzie swoich ulotek.

ZADBANIE O PIERWSZE WRAŻENIE
Bardzo ważne są szczegóły – kontakt wzrokowy, mimika twarzy, sposób podawania dłoni, postawa ciała, tembr głosu, ubiór – warto o takie rzeczy zadbać. Zupełnie inne wrażenie wywoła ktoś, kto mówi cicho i niewyraźnie, patrzy w podłogę i podaje ulegle rękę, niż osoba, która podchodzi do nas energicznie, uśmiecha się i promienieje pewnością siebie. Wszelkie zasady mówią: pierwszego wrażenia nie da się zrobić po raz drugi, warto więc wykorzystać pierwsze spotkanie do jak najlepszego zaprezentowania się.

ZNALEZIENIE WSPÓLNEGO GRUNTU
Relacje najłatwiej nawiązywać poprzez poszukiwanie wspólnych punktów. Pozornie wydaje się to trudne, ale wszyscy znajdują się na tej samej konferencji, szkoleniu, evencie, stoją w tej samej kolejce do baru czy bufetu – to ich łączy. Pierwszy kontakt powinien wyglądać w ten sposób, że szukane są między uczestnikami spotkania jakieś podobieństwa, np.: „Cześć, widziałem, że przyszedłeś na szkolenie sporo przed czasem, to tak jak ja. Nie lubię się spóźniać. Co ci się najbardziej spodobało?”, „Jesteś pierwszy raz?”, „Znasz prowadzącego?”, „Często bywasz na takich wydarzeniach?”, „Ja jestem po raz kolejny, a ty?” – to tylko przykładowe pytania, jakie można zadać w podobnej sytuacji, by rozpocząć rozmowę. Z takiej wymiany zdań wyłoni się informacja, czy warto z tą osobą dalej rozmawiać. Jeżeli jest otwarta, przyjemnie się z nią spędza czas, warto kontynuować rozmowę, zadając kolejne pytania: „A czym się zajmujesz?”, „Co robisz?”, „Jak tu trafiłeś? Kto cię zaprosił?” – w zależności

WŁĄCZENIE CIEKAWOŚCI W rozmowie warto skupić się na rozmówcy – oczywiście dobrze jest powiedzieć też coś o sobie, ale należy zaraz wrócić do głównego bohatera konwersacji – swojego adwersarza. Ważne jest, by uzyskać od niego jak najwięcej informacji, być autentycznie ciekawym (ale nie ciekawskim) i zainteresowanym drugim człowiekiem. W ten sposób rodzi się nić sympatii i zaufania.

PODTRZYMANIE KONTAKTU
W celu podtrzymania znajomości należy w ciągu 24 godzin od ostatniego spotkania nawiązać krótki kontakt – napisać maila, a najlepiej zadzwonić, np.: „Cześć, poznaliśmy się na spotkaniu XYZ, miło byłoby ten kontakt kontynuować. Co sądzisz o tym, abyśmy w najbliższy czwartek napili się kawy w restauracji XYZ?”.
Jest to bardzo ważne, ponieważ tylko wtedy jest szansa na skorzystanie z tej relacji. Przeprowadzono wiele badań, które mówią, że im później nastąpi kontakt, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że networker zostanie zapamiętany. Najlepiej więc bezpośrednio po spotkaniu lub maksymalnie w ciągu 24 godzin umówić się z tą osobą. W ten sposób klamra zostaje domknięta.
Podsumowując: skuteczny networker nie poznaje wszystkich na jednym wydarzeniu, ma swój cel, jest pewny siebie i ciekawy rozmówcy oraz zacieśnia relacje w jak najkrótszym czasie. 

LECHOSŁAW CHALECKI
prezes zarządu Szkoła Inspiracji,
biuro@szkolainspiracji.pl od sytuacji

 

2018-01-10 08:26 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.