Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie?

Jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie?
fot.istockphoto
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego twoi pracownicy przychodzą do pracy i poświęcają ogromną część życia, wypełniając zadania, które im powierzyłeś? Odpowiedź wydaje się oczywista: bo im za to płacisz. To ważna motywacja, jednak prawdą jest również, że pieniądze zaczynają tracić swoją siłę.

W ślad za światem zachodnim nasza gospodarka powoli zmienia się z gospodarki pieniądza w gospodarkę zadowolenia. Ludzie szukają już nie tylko stabilnego utrzymania, lecz także osobistego spełnienia. Każdy wykwalifikowany pracownik, w którego inwestowałeś swój czas i pieniądze, a który postanowi opuścić firmę, zabierze cały potencjał, by korzystać z niego gdzieś indziej. Często – u twojej konkurencji. Coraz częściej słyszy się z ust przedsiębiorców, że trudno o dobrych pracowników, że rynek pracodawcy powoli zmienia się w rynek pracownika. W gospodarce nadwyżek i malejącego bezrobocia coraz większe znaczenie przy wyborze pracy przez wykwalifikowanego pracownika ma poczucie spełnienia i satysfakcji, natomiast niewielkie różnice w płacach schodzą na drugi plan. Co zatem możemy zrobić, by zatrzymać pracowników z wysokim potencjałem?
Naukowcy mówią o trzech rodzajach orientacji zawodowych: zajęcie, kariera i powołanie. Zajęcie wykonuje się po to, by dostać za nie odpowiednią zapłatę. Zbyt często widzimy osoby, które przez całe życie wykonują swoje zajęcie bez pasji, bez perspektyw, bez chęci rozwoju. Czekają na weekend, święta, wakacje. Gdy na nich patrzysz – robią, co do nich należy, lecz gdy odchodzisz, żeby zająć się swoimi sprawami, nierzadko porzucają swoje zajęcia, a myślami są w zupełnie innych miejscach. Kariera to coś więcej niż zajęcie, oznacza głębsze zaangażowanie w wykonywaną pracę. Oprócz pieniędzy liczy się także awans, który jest środkiem, za pomocą którego pracownik osiąga prestiż, władzę, a także podwyżkę. Powołanie natomiast jest oddaniem się pracy dla niej samej, czerpaniem satysfakcji z tego, co się robi. Choć termin ten wiązany jest często z pracą duchownych, lekarzy czy naukowców, nie brakuje doniesień o osobach wykonujących mniej prestiżowe zawody w sposób niezwykle oddany i z poczuciem ogromnej życiowej satysfakcji.
Ważne jest, by uświadomić sobie, że każdy z twoich pracowników ma swoje „powołanie”. Jeśli podłożysz książkę pod nogę stołu, żeby się nie kolebał, to zrobisz z niej użytek. Ale co, jeśli właśnie w tej książce mógłbyś znaleźć wiedzę potrzebną do rozwiązania jakiegoś znaczącego problemu, z którym boryka się twoja firma? Znalezienie obszaru, w którym pracownik może wykorzystywać swoje najsilniejsze cechy, jest często kluczem do tego, by został on w firmie i przynosił jej ogromne korzyści. Czy wiesz, jakie są najsilniejsze strony twoich kluczowych pracowników? Czy wiesz, co ich motywuje do tego, by pracować na najwyższych obrotach? Być może dyrektor X całymi dniami sprawdza raporty i kontroluje pracę swoich podwładnych, podczas gdy jego najsilniejszą stroną jest innowacyjność i entuzjazm w działaniu? A może pracownik odpowiedzialny za nawiązywanie kontaktów z klientami ma niską empatię i jest introwertykiem, podczas gdy ogrom możliwości wynikający z jego analitycznego umysłu i umiejętności dostrzegania zagrożeń jest marnowany? Jeśli zależy ci na pracownikach, warto dostrzegać te prawidłowości i przede wszystkim warto robić z tej wiedzy użytek.

KAROLINA GINALSKA
psycholog, konsultant Harrison Assessments, współzałożyciel Idealab
kontakt@idealab.be

2017-06-05 15:47 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.