Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Autorytet kluczem do wzbudzenia szacunku

Autorytet kluczem do wzbudzenia szacunku
fot.istockphoto
Ma to szczególne znaczenie dla menedżerów zespołów i przewodniczących komisji w różnych instytucjach, ale też rodziców – w stosunku do
swoich dzieci. Każdy z nich pragnie być dobrym liderem, aby inni podążali za jego przewodnictwem i respektowali jego opinie. Niezwykle istotnym aspektem pracy zawodowej oraz życia prywatnego, jest bycie szanowanym przez innych - świadomość, że wyznawane przez nas wartości budzą uznanie otoczenia i że stanowimy autorytet w jakiejś dziedzinie.

Budowanie autorytetu nie wszystkim przychodzi łatwo i wymaga czasu, jednak można go świadomie wzmacniać. Jego fundamentem są:

CHARYZMA I ZASADY MORALNE
Nie kształtuje się ich z dnia na dzień, są one wynikiem wielu lat pracy nad sobą, a często efektem różnych doświadczeń całego życia. Do najważniejszych cech charakteru można zaliczyć umiejętność podejmowania decyzji i szybkiego reagowania w trudnych sytuacjach. Dzięki temu można mieć pewność, że nawet w godzinie próby lider będzie wiedział, jak sobie poradzić. Trudno zbudować autorytet, gdy menedżerowi brakuje charyzmy. Wtedy działania mogą być chaotyczne i nie wzbudzą chęci podążania za przedstawianą ideą. Ludzie chcą być inspirowani i pójdą tam, gdzie widzą dla siebie szansę. Szacunek zdobywa się też wtedy, gdy ma się stałe poglądy ‒ nie jest się jak przysłowiowa trzcina na wietrze – kiedy decyzja zostanie podjęta, nie będzie zmieniona z błahego powodu, ale wytrwale kontynuowana. Dobrze jest też wytyczyć granice, których absolutnie się nie przekracza, ale jeśli się to stanie – jakie są tego konsekwencje. Warto w tej kwestii zagłębić się w siebie, określić swój światopogląd i zdiagnozować, które cechy charakteru wspierają, a które stanowią blokadę w budowaniu autorytetu, by móc nad nimi pracować.

WYKSZTAŁCENIE I DOŚWIADCZENIE
Największym autorytetem cieszą się osoby z odpowiednim wykształceniem (np. medycznym, prawniczym), tytułem lub pozycją społeczną (np. profesorowie, prezesi, dyrektorzy), co bezpośrednio związane jest z awansem zawodowym. Jest to droga na skróty do uzyskania również szacunku w oczach innych, jednak nie jest koniecznością. Można stać się autorytetem, nie będąc oficjalnie wykształconym czy certyfikowanym w danej dziedzinie, dzięki dzieleniu się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi ludźmi. Jest to możliwe poprzez portale społecznościowe, książki, blogi itp. Warto dzielić się swoimi spostrzeżeniami – co działa, a co nie. Dzięki temu inni zaoszczędzą czas na szukaniu niewłaściwych rozwiązań i odczują uznanie dla osoby, która im to umożliwiła.

WIEK
Kiedyś było tak, że im ktoś był starszy, tym należał mu się większy szacunek. Obecnie powoli wiek staje się kwestią umowną – zdarzają się ludzie starsi, którzy czują się ciągle młodo i beztrosko, często zachowując się nieodpowiedzialnie, ale są też ludzie młodzi, których los doświadczył, a którzy stali się przez to dojrzali mentalnie. Siwizna na włosach nie jest już wyznacznikiem autorytetu ‒ w dobie social mediów wiedzę można czerpać od osób znacznie młodszych od siebie, specjalizujących się w danej dziedzinie. Trafiają się jednak osoby, które nie czują się pewnie z tym faktem ‒ uważają, że są zbyt młode, aby zostać kierownikiem czy dyrektorem lub założyć własną firmę. Nie powinno to być przeszkodą, ponieważ młodszy wiek daje więcej możliwości. Lepiej od razu wykorzystać swoją szansę, niż uważać, że to zbyt wcześnie, i później żałować, że się zwlekało. Autorytet i szacunek można zbudować w każdym wieku. Wszystko jest w głowie – jeśli uwierzy się, że można być dla kogoś autorytetem – tak się stanie. Z drugiej jednak strony dobrze jest pamiętać o tym, by nie mieć oporów przed nauką od młodszych od siebie – to żaden wstyd – to korzystanie z dobrodziejstw następnego pokolenia. Poprzez współpracę osoba starsza może stać się też autorytetem dla młodszych – mniej doświadczo-nych i niepewnych swych decyzji – warto to wykorzystać i pomóc im iść ścieżką, na której samemu się było.
W celu zbudowania autorytetu należy zadbać o każdy z tych aspektów i traktować je jako swoistą filozofię życia: być wiernym swoim zasadom, dzielić się zdobytą wiedzą i pomagać tym, którzy dopiero wspinają się na szczyt. Przestrzegając tych założeń, można wzbudzić szacunek w oczach innych bez względu na pozycję czy wiek. Niekiedy wymaga to czasu i wytrwałości, ale efekt będzie trwały i wart swojej ceny.

LECHOSŁAW CHALECKI
prezes zarządu, Szkoła Inspiracji,
biuro@szkolainspiracji.pl

 

2017-05-17 08:59 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.