Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Styl życia

10 faktów, które zmienią myślenie o biznesie i zarządzaniu

10 faktów, które zmienią myślenie o biznesie i zarządzaniu
Fot. Istockphoto
Fascynujące jest, jak często wpadamy w błędne myślenie o sobie, biznesie, firmie i ludziach. Prezentuję kilka „takich prawd” biznesowych, które mogą nam otworzyć oczy. Krótko i na temat. Czasami jedno zdanie, jeden przykład może sprawić, że spojrzymy na świat inaczej, zmieni się nasz światopogląd i podejmiemy lepsze decyzje. Warto szukać prawd w biznesie, które pokazują pełen obraz.

TAKA PRAWDA W BIZNESIE #1
Córka znajomego skończyła studia we Francji. Wiek: 22 lata. Zna pięć języków. Ukończyła jedną z lepszych uczelni. Ma problem ze znalezieniem pracy. Za kilkanaście lat roboty zaczną zastępować coraz więcej ludzi na prostych stanowiskach. Coraz więcej ludzi z Chin i Afryki będzie świetnie wykształconych. Taksówkarzy zastąpią samoprowadzące się samochody. Na kasach nie będą siedziały osoby, ale roboty lub po prostu będziemy wychodzili ze sklepu z produktami, a z karty automatycznie będą przesyłane pieniądze za zakupione produkty. Pamiętaj, że musisz patrzeć szeroko. Musisz myśleć przyszłościowo. Coraz mniej zjawisk jest gwarantowanych. Coraz więcej się zmienia.

TAKA PRAWDA W BIZNESIE #2
Czy wiesz, że ludzie pracują coraz więcej? Kiedyś było to oficjalne 160 h, teraz jest nawet 180‒220 h. Szeregowy pracownik żąda większych pieniędzy za 160 h pracy i nie zdaje sobie sprawy z tego, jak coraz trudniej jest na rynku. Roszczeniowość rośnie. Jeśli przestaniesz być roszczeniowy, nauczysz się wydajniej pracować, zrobisz więcej w krótszym czasie. Aby tego dokonać, musisz więcej czasu poświęcać na pracę koncepcyjną i strategiczną, niezależnie od tego, gdzie i na jakim stanowisku pracujesz. Jeśli masz pracowników, powinieneś nauczyć ich myślenia rozwojowego. Należy uczyć się dostrzegać cele szersze, dalsze, widzieć koszty operacyjne i jak one wpływają na efekty i zyski. Wtedy dopiero pracownicy będą brali odpowiedzialność za wspólne cele.

TAKA PRAWDA W BIZNESIE #3
Czy wiesz, że globalna grupa kapitałowa P&G (Procter & Gamble) w 1837 r. produkowała proste mydło, tak jak 18 innych firm? Czy wiesz, że wiele osób nie zakłada firm albo nie podejmuje odważnego rozwoju zawodowego z obawy przed konkurencją? Myślą: „Inni już to robią. Inni są lepsi”. Brakuje im odwagi, chęci bycia lepszym. To bardzo trudne, ale możliwe. Czy masz gwarancję? Nie! Czy wiesz, że firma Motorola na starcie była mało rentowną firmą, a Sony na początku zaliczyła wielkie upadki? Początki nie są dla większości łatwe. Dlatego ważna jest odwaga, systematyczność oraz ludzie, którzy cię otaczają.

TAKA PRAWDA W BIZNESIE #4
Czy wiesz, że o jednej z największych amerykańskich firm 3M (produkującej ponad 55 000 produktów w wielu branżach, m.in.: tworzywa sztuczne, materiały ścierne, elektronikę i farmaceutyki) o obrotach 30 mld USD rocznie na początku mówiło się: „Dwie akcje 3M można zamienić na kieliszek taniej whisky”? Boeing w pierwszych latach musiał produkować meble, aby przetrwać, ponieważ jego maszyny nie przechodziły testów marynarki wojennej, a ich konkurencja ‒ Douglas Aircraft ‒ od razu odniosła wielki sukces. Po 70 latach w 1997 r. została przejęta przez Boeinga. Początki bywają trudne. Czasem początek trwa wiele lat. Pytanie, czy cały czas szukasz rozwiązań, czy się poddajesz? Źródłem sukcesu nie jest geniusz, ale ciągłe poszukiwanie, niepoddawanie się, inspirowanie się konkurencją albo osobami lepszymi od nas. Nie musisz budować wielkich organizacji, nie musisz być nawet wśród pierwszych 3000 najbogatszych Polaków, ale warto mieć swoje ambicje i marzenia adekwatne do tego, kim jesteś i czego pragniesz. Ambicja nie jest niczym złym, jeśli nie prowadzi do ranienia siebie i innych.

TAKA PRAWDA W BIZNESIE #5
Czy wiesz, że 80 proc. ludzi, którzy wygrają w LOTTO, w ciągu pięciu lat traci wszystkie pieniądze? Czy wiesz, że osoby, które zarabiają 30, 50, 100 tys. zł miesięcznie, wcale nie czują się bezpieczniej i pewniej? Dlaczego? Jedni przejadają większość w ciągu miesiąca, inni czują podświadomy lęk, że stracą pracę, która daje im te zarobki, i obawiają się obniżenia poziomu życia. Dlatego oprócz zadawania sobie pytań o to, ile chcesz zarabiać, zastanów się: 1. Jaką poduszkę finansową chcę zbudować (odłożone pieniądze w wysokości 12 x minimalne koszty życia)? 2. Jakie zabezpieczenie finansowe chcę zbudować (odłożone 12 x obecne koszty życia)? 3. Jaki poziom niezależności finansowej chcę osiągnąć (dochód pasywny/półpasywny na poziomie miesięcznych minimalnych wydatków na życie)? 4. Jaki poziom wolności finansowej chcę osiągnąć (dochód pasywny/półpasywny na poziomie miesięcznych optymalnych wydatków na życie)? A następnie postaw sobie cele: 1. Realizuję ten plan. 2. Szukam sposobów, jak to zrobić.

TAKA PRAWDA W BIZNESIE #6
Czy wiesz, że w Polsce w 2003 r. 6 mln ludzi miało internet? Teraz jest ich ponad 25 mln. Świat dynamicznie się rozwija i wchodzi w nowe technologie. W wieku 20, 30, 40 lat możesz stać się tetrykiem, który nie nadąża. Możesz tak się poczuć oraz być tak odbierany. Uważaj na to. Brak umiejętności odnalezienia się w rzeczywistości lub brak jej wykorzystywania biznesowo i zawodowo jest gwoździem do trumny.

TAKA PRAWDA W BIZNESIE #7
Czy wiesz, że „jeśli masz charyzmatyczny cel lub powód, którym się kierujesz, nie potrzebujesz być charyzmatyczny” ‒ powiedział Jim Collins ‒ badacz biznesu i międzynarodowy doradca oraz autor książek sprzedanych w kilkunastu krajach w nakładzie kilkunastu milionów. Jeśli chcesz być dobrym menedżerem albo pracownikiem, który awansuje lub który założy kiedyś swój biznes, musisz mieć charyzmatyczny cel i powód, dla którego robisz to, co robisz. Po co? Aby ten cel i powód nakręcał ciebie oraz innych! Wtedy twoja kariera i biznes rozwijają się kilka razy szybciej. Masz tego gwarancję! Nie dzieje się to od razu, ale w ciągu 1‒5 lat możesz zmienić wiele.

TAKA PRAWDA W BIZNESIE #8
Czy wiesz, o ile więcej turystów przyjeżdża do Rio w Brazylii niż do Warszawy? Jak myślisz? Strzelaj. Jak myślisz, dlaczego? A czy wiesz, że prawda jest taka, że tyle samo? Według dziennikarza Programu Trzeciego Polskiego Radia Tomasza Gorazdowskiego tyle samo rocznie przybywa turystów do Warszawy co do Rio! Szok? Jak myślisz, ile takich błędnych osądów mamy na temat świata, innych ludzi, krajów, biznesu czy siebie? Umysł działa tak, że wierzy bardzo silnie w daną rzeczywistość, w to, że coś jest możliwe, a coś nie jest, coś jest lepsze, coś nie. „Cudze chwalicie, swego nie znacie”. Jak bardzo ty się porównujesz do znajomych, współpracowników, ludzi z pracy, uważając, że oni mają lepiej, że lepiej zarabiają, że mają fajniejsze życie ‒ albo odwrotnie? Pamiętaj, że porównywanie wypala nas od środka. Pamiętaj, że ocenianie może być błędne. A to prowadzi to zaburzenia obrazu i sposobu myślenia. Wydaje się wtedy, że u nas, u ciebie w życiu układa się gorzej. Może czas to zmienić? Jak? Z jednej strony skup się na tym, co ty chcesz osiągnąć, zmienić w swoim życiu, zamiast myśleć o innych i się porównywać. Z drugiej strony poznawaj bardziej świat. Zanim porównasz siebie do kogoś, dowiedz się więcej. Nie osądzaj zbyt szybko. Aby o tym pamiętać, nazwijmy ten mechanizm Pułapką Rio.

TAKA PRAWDA W BIZNESIE #9
Czy wiesz, że Walmart rozwinął się dzięki eksperymentowi? Pisze o tym twórca firmy Sam Walton: „Kolejny eksperyment. I jak to bywa z sukcesami z dnia na dzień, na ten pracowaliśmy przez dwadzieścia lat”. Firma Ames (wielki konkurent Walmartu w latach 1950‒2000), która upadła biznesowo w 2002 r., była pierwsza przed Walmartem na rynku. Nie jest prawdą, że pierwsi zgarniają najwięcej. Najwięcej zgarniają ci, którzy zrobią coś najlepiej!

TAKA PRAWDA W BIZNESIE #10
Czy wiesz, że większość ludzi uważa, że aby osiągnąć wielki sukces albo zbudować dochodową firmę, potrzeba charyzmatycznego lidera (rozumianego jako przebojowego, radosnego, silnego, uśmiechniętego, medialnego, ekstrawertycznego)? A czy wiesz, że Bill Hewlett (współtwórca HP) był miłym, pozytywnym farmerem, William McKinght (twórca 3M, jednej z największych firm w USA) był introwertykiem, dobrym słuchaczem. Procter i Gamble byli spokojnymi, poważnymi facetami. Bill Allen, który najbardziej przyczynił się do wzrostu Boeinga, był nieśmiałym prawnikiem, dobrodusznym człowiekiem. Wielu uważa, że nie ma genu przywódcy, sukcesu. Ja sam kiedyś uważałem, że nie osiągnę sukcesu, bo nie mam traumatycznej przeszłości (od której mogę się odbić jak w prawdziwym american dream) oraz nie jestem duszą towarzystwa, która przyciąga tłumy. Możesz osiągnąć sukces, nie będąc charyzmatycznym w klasycznym rozumieniu tego słowa. Według mnie charyzma to umiejętność pokazania swojej naturalnie najlepszej cechy, bycia z nią spójnym i wykorzystywania jej. Charyzma to umiejętność sprawienia, że człowiek nas zapamięta, nie ze względu na przebojowość, ale na silną naturalną cechę ‒ a to ma każdy!

Adam Dębowski
doradca w zakresie zmian, psycholog biznesu, Instytut Liderów Zmian, info@adamdebowski.pl

 

2017-03-16 09:54 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.