Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Rozwój

Networkingowa skuteczność lidera

Networkingowa skuteczność lidera
Fot. PeopleImages
Fanatyczni wyznawcy networkingu mówią, że nieważne jest, jak wiele wiemy i potrafimy, ważne, kogo znamy i kto nas zna. Żywiąc takie przekonanie, łatwo popaść w zachłanne kolekcjonowanie znajomości - płytkie, interesowne i mało wartościowe.

W erze mediów społecznościowych zadanie to może być znacznie łatwiejsze, a zasięg dużo większy. Okazuje się jednak, że znajomości, liczone w setkach lub tysiącach, zamiast oczekiwanej wartości częściej skutkują bezproduktywną stratą czasu i paradoksalnie poczuciem pustki. W Polsce posiadanie sieci kontaktów budzi również negatywne skojarzenia wynikające z doświadczeń z poprzedniego ustroju, gdzie koneksje i znajomości kojarzyły się raczej z cwaniactwem i nieuczciwością. Trudno się zatem dziwić, że w wielu badaniach na temat networkingu menedżerowie postrzegają to zjawisko jako nieuczciwe, charakteryzując je słowami: dwulicowość, interesowność czy wazeliniarstwo. Nie pomaga tu nawet fachowa literatura i zapewnienia ekspertów o etycznym wymiarze budowania sieci kontaktów – podświadome przekonania determinują działanie! Każdy praktyk sztuki przywódczej wie jednak, że bez sieci osobistego wsparcia sam niewiele osiągnie. Jak zatem robić to z głową i nie popadać ze skrajności w skrajność?

Po pierwsze, trzeba właściwie rozumieć sieć kontaktów – jako niezbędny element skuteczności menedżerskiej, który nie tylko służy osobistym celom lidera, ale również pozwala na realizację wyższych celów. To od tego czynnika może zależeć powodzenie prowadzonego przez twój zespół projektu czy ostateczny wynik biznesowy. Wyższy cel pozwoli w bardziej ekologiczny sposób traktować projektowanie znajomości i zwiększy motywację do działania. Nawet najwyższej jakości kompetencje i wyniki potrzebują zewnętrznego wsparcia, aby mogły zaistnieć.Po drugie, w budowaniu lub restrukturyzowaniu sieci relacji warto kierować się kilkoma sprawdzonymi zasadami: Liczba bliskich kontaktów – według mistrzów networkingu powinno być to między 12 a maksymalnie 20 osobami. Ograniczenie to pozwala na w miarę regularny kontakt i szansę na głębszy charakter relacji. Przy zbyt dużej liczbie kontaktów znajomości będą powierzchowne, a spotkania sporadyczne. Takie relacje nie dają szansy na zbudowanie prawdziwego zaufania i gotowości do wzajemnej pomocy, szczególnie w trudnych przypadkach.

Konieczność zróżnicowania rodzajów znajomości – sieć bliskich kontaktów powinna wspierać lidera w czterech głównych obszarach:

  • Zdobywania wiedzy  –  to ludzie, którzy swoją wiedzą i doświadczeniem mogą nas inspirować, uczyć i rozwijać. Te relacje warto pielęgnować nie tylko ze specjalistami we własnej branży, lecz także szukać analogii poza nią, skupiając się tylko na elementach wspólnych – stanowiskach, wspólnych rynkach czy grupach klientów itp.
  •  Inspiracja płynie z zewnątrz – im bardziej wartościowe jej źródła, tym szybszy i pełniejszy rozwój menedżera. ·
  • Wsparcia poprzez władzę i możliwości wpływu – to sojusznicy, którzy poprzez siłę własnego wpływu – formalną lub nieformalną – mogą wspierać powodzenie naszych działań. Warto zastanowić się, kto w mojej organizacji lub bezpośrednim otoczeniu biznesowym może skutecznie wpływać na powodzenie naszych przedsięwzięć. Mogą to być ostateczni decydenci lub posiadający do nich bezpośredni dostęp zaufani ludzie.
  • Dostarczania wiarygodnej informacji zwrotnej – bezpośrednio podlegli współpracownicy nigdy nie będą wiarygodnym źródłem informacji zwrotnej. Warto utrzymywać kontakt z fachowcami z bliskiego otoczenia, którzy wolni od bezpośredniej zależności służbowej będą mogli obiektywnie nas ocenić. Menedżer bez dostępu do szczerego feedbacku prędzej czy później wpadnie w pułapkę własnej percepcji. Posiadanie w bliskim kręgu szczerego i uważnego krytyka daje szansę na ciągłe doskonalenie. ·
  • Rozwoju osobistego – to grupa ludzi, którzy wnoszą wartość do naszego rozwoju osobistego. Warto poszukać ludzi inspirujących, dodających nam energii i pokazujących szerszą perspektywę życia. Oderwanie się od relacji stricte zawodowych pozwala spojrzeć z dystansem na swoje życie i upewnić się, że wiemy, co w nim dla nas jest naprawdę ważne. Ten obszar bliskich relacji wpływa na kondycję emocjonalną lidera – odskocznia od codziennych wyzwań zawodowych rozwija nas holistycznie i wyraźnie wpływa na jakość działań i relacji z innymi.

Wzajemny charakter relacji – networking to relacja wzajemna, więc aby coś dostać, trzeba również coś dać od siebie. Pamiętając o ograniczeniach liczebności najbliższego kręgu znajomych, mamy szansę być dla nich realnym wsparciem. Warto zaczynać od dawania, zastanawiając się, co wartościowego mogę zaoferować tej konkretnej osobie. Wiedzę, wpływ, feedback czy koleżeńską relację? Być może mogę wyświadczyć przysługę w obszarze, w którym jestem ekspertem? Realna pomoc przekłada się na realną wdzięczność – to z kolei buduje realną wartość znajomości.

Jakość i regularność kontaktu – zaprojektowane precyzyjnie relacje należy podtrzymywać. Trudno wskazać tu jakiś specyficzny przedział czasu lub formę kontaktu, bo każda relacja jest inna. W natłoku codziennych zadań często skupiamy się na bieżących potrzebach i z tego powodu możemy przeoczyć to co ważne, choć nie pilne. Przy zachowaniu rozsądnej liczby osób w bliskiej sieci kontakty powinny być na tyle częste, aby nasi znajomi, będąc w potrzebie, pamiętali o nas jako o pierwszym wyborze.

Po trzecie, sposób budowania relacji biznesowych jest wzorcem postępowania dla podwładnych. To, w jaki sposób i z kim podtrzymujemy znajomości, będzie inspiracją dla współpracowników. Najbardziej skuteczni liderzy znają wartość właściwych kontaktów, dlatego poziomu tej umiejętności nie pozostawiają przypadkowi. Rozwijając ludzi, obok twardych kompetencji traktują networking jako istotną sprawność, mającą realny wpływ na bieżące i przyszłe wyniki.

Opisane tu zasady na pierwszy rzut oka wydają się oczywiste. Trudność pojawia się jednak w ich implementacji, ponieważ budowanie strategicznych relacji wymaga czasu, a ten jest dziś na wagę złota. Jeśli dodamy do tego kontakty, w których z założenia to my jesteśmy dla kogoś wartością, lub osoby, z którymi niezależnie od naszej woli musimy utrzymywać relacje, może to być sporym wyzwaniem. Na samą ilość czasu nie mamy wpływu, jednak ciągle możemy decydować o tym, z kim i w jaki sposób będziemy go spędzać. Przemyślany networking to inwestycja na lata – wraz z rozwojem kariery i pokonywaniem kolejnych szczebli menedżerskich w organizacji wartość naszych kontaktów rośnie. Jak mówią weterani zarządzania –im wyżej, tym więcej polityki, a mniej merytoryki. A w polityce, jak nie od dziś wiadomo, nieważne, co potrafisz, ważne, kogo znasz…

Robert Jasiński
ekspert przywództwa i mówca inspiracyjno-motywacyjny

2016-12-06 08:21 Opublikował: Benefit

Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.