Miesięcznik Benefit – miesięcznik kadrowych, kierowników i dyrektorów HR

Strona główna » Motywacja

Warto ufać ludziom, warto ufać w ogóle

Warto ufać ludziom, warto ufać w ogóle
Sebastian Kotow – prezes firmy doradczej MindShift Lab, partner firmy 4Results, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego, członek Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców / Fot. Bartek Syta
Z Sebastianem Kotow rozmawiał Jacek Babiel

Pracowałeś w wielu krajach. Czy cena  sukcesu jest taka sama niezależnie od  miejsca na kuli ziemskiej? 

Ceną sukcesu jest wysiłek, który jest takim  samym wyzwaniem dla wszystkich  ludzi. Myślę, że iluzją jest przekonanie,  że gdzieś tam jest łatwiej niż tu, gdzie się  znajdujemy w danej chwili. Kiedy miałem  20 lat, zacząłem podróżować po świecie  i pracować w wielu krajach. Wtedy to sobie  uświadomiłem. Po powrocie nie wierzyłem  już w bajki o „łatwym zarabianiu”  pieniędzy w innych miejscach świata. 

Czy z perspektywy tych doświadczeń dostrzegasz,  że w niektórych miejscach łatwiej  jest osiągnąć sukces i stać się rozpoznawalnym?  Mam na myśli czynniki kulturowe… 

Są takie miejsca. Ameryka kiedyś na pewno  była takim miejscem, teraz to się zmieniło.  Tam był wspierany przez ludzi kult przedsiębiorczości,  kult idei, kult sięgania po swoje,  kult budowania biznesu, zarabiania pieniędzy.  Przedsiębiorca był kimś ważnym  w społeczeństwie, kimś cennym. Nie funkcjonuje  w świecie powiedzenie Chinese  Dream czy Polish Dream – jest tylko American  Dream. Jednak dziś to się zmieniło.  Obecnie w Polsce biznes zmierza właśnie  w tę stronę, gdy tymczasem Ameryka zwróciła  się w kierunku socjalizmu. Zaczynamy  się doceniać, zaczynamy widzieć swoje silne  strony i dostrzegamy wartości, które pozwalają  budować przedsiębiorczość. Polacy  są bardzo przebojowi i odnoszą ogromne  sukcesy, niestety zwyczajowo więcej mówi  się o kompleksach i niepowodzeniach niż  o sukcesach. Ale to się zmienia. 

Jak przedstawia się kwestia zaufania  w świecie biznesu, ale także w relacjach  międzyludzkich – w pracy, jeśli porównamy  Polskę i inne kraje? 

Jest bardzo wyraźna różnica. 

Brakuje nam zaufania, czy raczej dostrzegasz  pod tym względem potencjał na  polskim rynku? 

Zawsze na wykładach mówię, że jako społeczeństwo  jesteśmy w cudownym momencie,  jeśli chodzi o kwestię zaufania.  Patrząc przez pryzmat danych i statystyk,  możemy dojść do wniosku, że jest  tak źle, że właściwie trudno, żeby było gorzej.  Taka sytuacja kryje w sobie ogromny  potencjał, z którego możemy czerpać, jeżeli  ludzie się nauczą, jak funkcjonuje zaufanie  i w jaki sposób procentuje w biznesie  i w życiu w ogóle. Taki stan rzeczy  jest pokłosiem poprzedniej epoki, ale też  efektem pewnych kulturowych naleciałości,  nawyków mentalnych, sposobu myślenia.  W zaufaniu drzemie ogromny potencjał  dla dojrzałych liderów. Ci, którzy  już przeszli przez pewne doświadczenia,  wiedzą, co jest ważne. Mniej dojrzali jeszcze  walczą o różne proste rzeczy. Bywa, że kultura organizacyjna w firmie nie sprzyja  budowaniu zaufania. Ludzie mówią:  „Wiesz, to jest cudowny temat, ale my jesteśmy  w takim momencie, że nawet gdybyś  wygłosił wykład o wartości zaufania  albo o zarządzaniu zaufaniem, ludzie wewnętrznie  mieliby rozerwane serce”. 

Czy to znaczy, że kultura organizacyjna  nie pozwala na rozwój zaufania, na to, by  ludzie ze sobą pracujący ufali sobie, ufali  swoim partnerom? 

Jednym z elementów, który wpływa na  budowanie zaufania, jest wiarygodność  osobista, spójność, która świadczy o tym,  że ludzie postępują zgodnie ze swoimi  wartościami. Jeżeli czujesz presję na wynik,  to presja doprowadza często do postępowania  niezgodnego z wyznawanymi  przez konkretną osobę wartościami. To  zaburza możliwość budowania zaufania.  Ludzie nie rozumieją, dlaczego nie mogą  ufać, albo czują, że coś nie działa tak, jak  powinno, ale nie potrafią tego zdiagnozować,  nazwać, bo nie mają aparatu pojęciowego  do zdefiniowania zaufania. Mówią:  „Coś jest z tym menedżerem nie tak,  ale nie wiem co”. Gdy ja to nazywam, oni  przyznają: „No tak, teraz już wiem, jak  to nazwać – on ma super rezultaty, niesamowite  kompetencje, jest świetnie wykształcony,  zależy mu na dobru firmy, ale  brakuje mu spójności. On mówi jedno,  a postępuje inaczej”.  Są rzeczy, których w relacjach biznesowych,  w organizacjach nie jesteś w stanie  sprawdzić i zależą one tylko od wewnętrznej  spójności ludzi. Pracownicy  są w stanie wywrócić do góry nogami nawet  system bankowy i jeśli im nie ufasz  albo oni nie darzą cię zaufaniem, to nie  dojdziesz prawdy. Często pytam moich  studentów MBA na Akademii Leona  Koźmińskiego, czy to, o czym mówię,  działa, czy oni w to wierzą? Jeden  z nich powiedział mi tak: „Pracuję zdalnie  w dużej, międzynarodowej organizacji,  dużo jeżdżę, moja szefowa jest  w Chinach. Gdy planowałem wakacje,  oczywiście dokładnie ją o tym poinformowałem,  a ona mi odpisała – ufam ci  i nie ma to dla mnie znaczenia, kiedy bierzesz  urlop. Zaplanuj i bierz, kiedy ci wygodnie,  ja nie jestem od tego, by ci mówić,  kiedy masz odpoczywać”. Przyznał,  że bycie obdarzanym zaufaniem tak na  niego podziałało, że zaczął inaczej podchodzić  do swojej pracy. Mówi: „Choć  wiem, że ona nie ma żadnej możliwości  sprawdzenia, jak ja pracuję, to moment,  w którym obdarzyła mnie takim zaufaniem  – spowodował wielkie WOW!  Wpłynęło to jeszcze bardziej na moją  efektywność". Tak na ludzi działa zaufanie.  Ma ogromną siłę. Obdarzanie zaufaniem  jest bardzo motywujące i mobilizujące.

 Więcej można przeczytać w wersji papierowej lub pdf - KLIK

2015-11-02 11:30 Opublikował: Benefit



Reklama:

tel. kom: 508-548-308

Redakcja:

Newsletter


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingowo-promocyjnych oraz na otrzymywanie od Spółki oraz podmiotów wchodzących w skład Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. za pomocą środków komunikacji elektronicznej
... Rozwiń
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Spółkę, zgodnie z ustawą z dn. 29.08.1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 101 poz. 926, ze zm.) w celach marketingowo-promocyjnych oraz wyrażam zgodę na otrzymywanie od Spółki i informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.). Jednocześnie wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych przez Spółkę podmiotom z Grupy Kapitałowej Benefit Systems S.A. w celach marketingowo promocyjnych związanych z promocją lub reklamą produktów i usług oferowanych przez te podmioty jak również wyrażdam zgodę na otrzymywanie od tych podmiotów informacji handlowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z ustawą z dn. 18.07.2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) Zgody mogą być odwołane w każdym czasie. Administratorem danych osobowych jest Benefit IP Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa ul. Canaletta 4, 00-099 Warszawa. Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych i nie będą udostępniane innym odbiorcom. Ich podanie jest dobrowolne, a każda osoba ma prawo dostępu do treści swoich danych, ich poprawiania oraz wyrażenia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.